Blad 14 dat het voorgenomen besluit van de gemeente ten aanzien van de verordening of het huisvestingsprogramma in strijd is met de vrijheid van richting of inrichting, kan daarover advies worden gevraagd. Het advies wordt binnen vier weken gegeven. Bij het definitieve besluit houdt de gemeente re kening met het advies; een eventuele afwi]kmg daarvan moet gemotiveerd worden. Artikelsgewijze toelichting Artikel 1 Begripsbepalingen Een belangrijk in de wet verankerd uitgangspunt bij de uit voering van de aan de gemeente overgedragen huisvestings taak is dat het openbaar en bijzonder onderwijs op gelijke voet worden behandeld. Dit uitgangspunt dient ook tot ui ting te komen in de modelverordening. Het gemeentebestuur past bij de uiteindelijke beslissingen over de huisvesting voor alle schoolbesturen dezelfde normen, criteria etc. toe. Ook in procedurele zin is sprake van een volstrekt gelijke behandeling. Als concreet voorbeeld kan genoemd worden dat de indieningsdatum voor aanvragen en de voor waarden waaraan deze moeten voldoen voor alle schoolbestu ren dezelfde zijn. Dit vloeit overigens al direct voort uit de wet. Om de gelijke behandeling over de volle breedte te waarbor gen is ervoor gekozen om onder de begripsomschrijving van 'bevoegd gezag' en 'aanvrager' alle schoolbesturen te vat ten die een volgens de wet bekostigde onderwijsvoorziening in stand houden die geheel of gedeeltelijk gehuisvest is op het grondgebied van de gemeente (hoofdvestiging, nevenves tiging, dislocatie)Er is dus geen onderscheid gemaakt tussen openbaar (in welke bestuursvorm dan ook) en bijzon der onderwijs. In het geval dat burgemeester en wethouders bestuur zijn van een openbare school waarvoor een huisvestingsvoorzie ning wordt gewenst, betekent dit dat burgemeester en wet houders dus gehouden zijn aan dezelfde procedures en ter mijnen als een bestuur van een bijzondere school, een be stuurscommissie ex artikel 82 van de Gemeentewet waaraan de schoolbestuurlijke zorg voor de huisvesting is overgedragen of een openbaar lichaam dat krachtens een gemeenschappelij- ke regeling een openbare school in stand houdt. Dit alles vergt wel dat burgemeester en wethouders hiermee zorgvuldig omgaan, in die zin dat men altijd aan anderen (de raad, besturen van niet door de gemeente in stand ge houden scholen) moet kunnen aantonen dat men de 'eigen' aanvragen ook daadwerkelijk in alle opzichten gelijk behan delt ten opzichte van de andere aanvragen. Artikel 2 Omschrijving voorzieningen in de huisvesting De omschreven voorzieningen geven niet alleen aan wat kan worden aangevraagd, maar ook wat er door de gemeente (an derszins) kan worden toegewezen. Voorzieningen die worden gewenst, maar die niet onder de omschrijving van dit arti kel kunnen worden gebracht, vallen buiten het bereik van deze verordening. Louter op deze grond kan de gemeente een dergelijke voorziening weigeren. Dit sluit ook aan op de in de wet opgenomen weigeringsgrond dat een voorziening wordt geweigerd indien het geen voorziening in de huisvesting is in de zin van de wet. Voorbeeld: het buitenschilderwerk van een basisschool wordt volgens de opsomming van de onderhoudsactiviteiten (zie bijlage I, overzicht 'Onderhoud PO') niet gerekend tot de huisvestingsvoorziening onderhoud als bedoeld in artikel 2,

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 265