Blad 18
Een aanvrager die een voorziening geplaatst ziet op het
programma, kan daaruit niet alleen afleiden dat de voorzie
ning voor bekostiging in aanmerking komt, maar ook welke
eventuele nadere voorwaarden er gelden rond m-gebruikne-
ming of buitengebruikstelling. Bijvoorbeeld: de uitbreiding
van een hoofdgebouw gaat gepaard met het afstoten van een
dislocatie
Wanneer de vergoeding van een op het programma geplaatste
voorziening op normatieve wijze is vastgesteld dan kan de
aanvrager ook rechtstreeks uit de opneming op het programma
afleiden voor welk bedrag de voorziening dient te worden
gerealiseerd.
Indien het gaat om een voorziening waarvan de uiteindelijke
vergoeding gebaseerd is op de feitelijke kosten, dan ver
meldt het programma van welke raming is uitgegaan. Deze
raming zal vervolgens als leidraad worden gehanteerd bij de
vaststelling van het definitief vergoedingsbedrag aan de
hand van door de aanvrager in het kader van de uitvoering
te overleggen offertes.
Artikel 13 Inhoud overzicht
Lid 1
Een verwijzing naar artikel 12, eerste lid volstaat, omdat
uit de toepassing van de daar genoemde criteria blijkt of
een voorziening op het programma dan wel op het overzicht
terechtkomt
Lid 2
Deze bepaling is een direct uitvloeisel van het motive
ringsbeginsel
Artikel 14
Bekendmaking besluiten vaststelling bedrag,
programma en overzicht
Lid 1
Volgens de toelichting op de wet moeten het programma en
het overzicht worden opgevat als een bundel van beschik
kingen. Deze beschikkingen moeten uiteraard ter kennis van
de aanvragers worden gebracht. De termijn van twee weken is
gekozen, omdat de wet bepaalt dat binnen vier weken na
vaststelling van het programma overleg over de uitvoering
plaatsvindt met burgemeester en wethouders. Ingevolge arti
kel 3:43 Awb dient de gemeente van het besluit mededeling
toe doen aan degenen die bij de voorbereiding ervan hun
zienswijze naar voren hebben gebracht. Gelet op het overleg
met het totale scholenveld voorafgaande aan de vaststelling
van het programma is er echter voor gekozen het besluit aan
alle schoolbesturen toe te sturen. Hierbij doet dus niet
terzake of het betrokken schoolbestuur in een eerder stadi
um een zienswijze naar voren heeft gebracht.
Blad 19
Lid 2
De wet bepaalt alleen iets over de ter inzage legging van
het overzicht. Vanwege de samenhang tussen bedrag, program
ma en overzicht ligt het voor de hand het totaal ter inzage
te leggen.
Artikel 15
Overleg wijze van uitvoering
Lid 1
Dit artikel geeft een nadere invulling aan het wettelijk
voorgeschreven overleg over de wijze van uitvoering. Met
deze invulling wordt beoogd dat de aanvrager en burgemees
ter een aantal praktische afspraken maken over aspecten die
samenhangen met de realisering van de toegekende voorzie
ning. Met dergelijke afspraken kunnen onduidelijkheden en
misverstanden in het verdere uitvoeringstraject worden
voorkomen
In ieder geval zal hierbij volstrekt duidelijk moeten zijn
wie als bouwheer optreedt. De wet gaat er weliswaar vanuit
dat het bevoegd gezag optreedt ars bouwheer, maar biedt de
mogelijkheid dat het bevoegd gezag en burgemeester en wet
houders overeenkomen dat de gemeente de voorziening tot
stand brengt. Het moet duidelijk vaststaan of al dan niet
gebruik wordt gemaakt van deze mogelijkheid.
De passage 'voor zover van toepassing' is opgenomen om niet
alle voorkomende varianten op het bouwheerschap en de ei
gendomssituatie te hoeven beschrijven. Daarnaast is het
bijvoorbeeld denkbaar dat geen nadere afspraken behoeven te
worden gemaakt over het tijdstip van indiening van het
bouwplan en de desbetreffende begroting, eenvoudigweg omdat
burgemeester en wethouders in het kader van artikel 16,
vierde lid hebben besloten dat dit achterwege kan blijven.
Hetzelfde kan gelden voor de uitvoering van de toets of
zich nieuwe feiten en omstandigheden voordoen.
In het kader van de controle en het afleggen van verant
woording over de besteding van de middelen kunnen nadere
afspraken worden gemaakt over de wijze en momenten waarop
burgemeester en wethouders geïnformeerd worden over de
voortgang van de uitvoering van de voorziening, alsmede
over de wijze waarop de finale verantwoording wordt afge
legd. Daarbij kan - zeker bij omvangrijke projecten - ook
aan de orde zijn dat dit gepaard gaat met een accountants
verklaring
Lid 2
Wanneer de vergoeding van de uitvoering van de voorziening
gebaseerd is op de feitelijke kosten wordt in aanvulling op
de afspraken die voortvloeien uit het bepaalde in lid 1,
ook expliciet in het overleg aan de orde gesteld op welke
wijze de aanvrager het werk wil gaan aanbesteden en wanneer
de gemeente zicht krijgt op de offertes die op de aanbeste-