Blad 4 Verder blijkt een behoorlijk deel van de kopers van vrije sector vestigers afkomstig te zijn uit andere ge meenten dan de eigen gemeente (gemiddeld 41% voor heel Friesland met grote verschillen tussen de gemeenten) Kortom er is alle reden te veronderstellen dat er sprake is van de nodige dwarsverbanden, al is de mate waarin dat gebeurt onzeker en in ieder geval sterk wisselend per gemeente. Hoewel de genoemde onzekerheid over omvang van de dwarsverbanden tussen koop en huur er toe leidt dat vooral binnen de huurwoningmarkt de huidige en toekom stige woningbouwproductie in Friesland, het Stadsgewest en Leeuwarden met veel zorg bekeken wordt, zijn er naar onze mening ontwikkelingen gaande en afspraken in de maak die het mogelijk maken het geheel beheersbaar te houden Hoopvol stemt allereerst dat ondanks hoge bouwaantallen in omliggende gemeenten de laatste jaren het leegstands- cijfer in Leeuwarden nauwelijks is gestegen (van 2.8% in oktober 1994 tot 2.9% in januari 1996). Een tweede gunstige ontwikkeling is dat de Leeuwarder woningcorporaties de herstructurering van hun woningbe- zit serieus ter hand hebben genomen. Dat uit zich aan de ene kant in deelname in bouw van nieuwe sociale huurwo ningen daar waar er kansen liggen. Zo bouwen de Leeuwar der corporaties nog altijd 294 van de geplande 710 te bouwen woningen in 1996 en 297 van de geplande 987 wo ningen in 1997. Het zijn vrijwel allemaal binnenstede lijke bouwlocaties. Aan de andere kant zetten de woning corporaties in toenemende mate de verkoop van huurwo ningen in als systematisch beleidsinstrument om onder andere toekomstige problemen in de verhuurbaarheid te ondervangen. De verkoop van huurwoningen laat de laatste jaren dan ook een sterke stijging zien vergeleken met een paar jaar geleden (van gemiddelden rond de 80 wo ningen per jaar tot ongeveer 240 woningen in 1995 en zo'n 125 woningen tot halverwege dit jaar)Het zijn vooral dure huurwoningen boven de f 750,- in vooral Cam- minghaburen en Aldlan die laatste jaren verkocht worden. Een derde recente ontwikkeling is dat het inzicht is gegroeid bij Rijk, provincie en friese gemeenten dat de bouwaantallen in veel Friese gemeenten van de laatste jaren niet gedragen worden door de daadwerkelijke be hoefte op termijn. De bereidheid om hierover stevige afspraken te maken, waarbij de noodzaak voor Leeuwarden om juist meer te moeten bouwen erkend wordt, lijkt aan wezig. Blad 5 Vatten we het flankerende gemeentelijke beleid voor de sociale huurwoningvoorraad, ten gevolge van nieuwbouw- productie, voor de komende jaren kort samen dan bestaat dit uit de volgende elementen: 1. Het ligt in de bedoeling, via het convenant tussen gemeente en woningcorporaties, de reeds ingezette herstructurering van de huurwoningvoorraad te continuëren en onderwerp te maken van nadere af spraken, die indien nodig jaarlijks aan de woning marktsituatie worden aangepast. 2. BWS-subsidies en BLS-subsidies blijven ingezet wor den voor de bouw van sociale huurwoningen of socia le koopwoningen, met nadruk op binnenstedelijke locaties. In uitbreidingsgebieden, zoals Hempens- Teerns, is het streven een deel van de woningen te bestemmen voor sociale koopwoningen of sociale huurwoningen al naar gelang de marktsituatie. In het kader van het Grote Stedenbeleid zullen hier voor naar alle waarschijnlijkheid middelen worden gereserveerd 3Een kwetsbaar segment van de huurwoningmarkt in Leeuwarden zijn de vroeg na-oorlogse wijken in stadsdeel Oost. Deze wijken zijn al langere tijd onderwerp van aandacht bij zowel gemeente als wo ningcorporaties. In het Grote Stedenbeleid behoren deze wijken tot de speerpunten van het beleid: op richten van een ontwikkelingsmaatschappij, een stimuleringsregeling voor de verkoop van huurwo ningen en gelden voor de herstructurering van Bil- gaard en Heechterp behoren de komende jaren tot de maatregelen. Ook middelen uit het zogenaamde Herstructureringsfonds zijn bedoeld voor deze wij ken. 4. De gemeente dringt aan op goede afspraken over de woningbouwproductie in Friesland en Leeuwarden waarin twee elementen voorop staan. Aan de ene kant dat de bouwopgave van de gemeente Leeuwarden in het kader van VINEX gerealiseerd wordt. Aan de andere kant is het nodig dat voorkomen wordt, door goede afspraken en sancties, dat er te veel gebouwd wordt in omliggende gemeenten.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 29