Blad 4 zowel de gemeenten als de bijzondere schoolbesturen. Uiter aard gaat het om een voorstel met een zeker compromiskarak ter. In dit verband wijzen wij erop dat het GCO een dienst met een samenwerkingskarakter is. Alle deelnemers hebben benadrukt dat dit karakter gehandhaafd moet worden. Het voorliggende voorstel doet naar onze mening voldoende recht aan de nieuwe positie en verantwoordelijkheden van de gemeenten. In de voorgestelde overgangsperiode van vier jaar (van 1997 tot en met 2000) zal moeten worden nagegaan of de doelstellingen met de geschetste opzet kunnen worden bereikt, dan wel of bijstelling op bepaalde punten gewenst of noodzakelijk is. Wat de belangrijkste aspecten betreft merken wij het vol gende op 3.2. Raad van Toezicht. De "nieuwe" schoolbegeleidingsdienst GCO krijgt de Stichtingsvorm, waarvan het bestuur wordt gevormd door de directie. Voor het toezicht op het handelen van bestuur (directie) wordt een Raad van Toezicht ingesteld, die als volgt is samengesteld (artikel 9 van de concept-statuten van de Stichting GCO Fryslan) - vijf leden benoemd op bindende voordracht van de ge meenten, waarvan één op bindende voordracht door de Vereniging voor Openbaar Onderwijs (VOO); - twee leden, benoemd op bindende voordracht van de Stichting Christelijk Onderwijs Friesland (SCOF) - een lid, benoemd op bindende voordracht van de Stich ting Katholiek Onderwijs Noord Nederland (SKONN) - een lid, benoemd op bindende voordracht van de Vereni ging voor Bijzondere Schoolbesturen (VBS) De leden van de Raad worden aangezocht op basis van hun specifieke deskundigheid, waarbij te denken valt aan be stuurlijke, juridische, financiële en onderwijskundige des kundigheid. De taken van de RvT liggen in algemene zin op het terrein van het toezichthouden op het functioneren van de directie en controle op de algemene gang van zaken in de Stichting en op het terrein van het personeelsbeleid en de arbeidsvoorwaarden (artikel 2 van de concept-statuten) De voorgestelde samenstelling en taakomschrijving leidt tot de volgende opmerking: Geconstateerd wordt dat de Raad van Toezicht een toezicht houdende rol op afstand krijgt. Namelijk de directie van de "nieuwe" Stichting GCO Fryslan vormt tevens het bestuur. Consequentie van deze constructie is dat de RvT zich voor namelijk richt op de bedrijfsvoering (financiële gang van zaken)De beleidsvrijheid van bestuur/directie GCO is in de voorgestelde opzet ruimer dan voorheen. Daarom is het belangrijk om deskundige vertegenwoordigers in de RvT te Blad 5 laten benoemen. Wij stellen voor in te stemmen stelling en taakomschrijving. met de voorgestelde samen 3 3 Gemeenschappen j ke Regeling. De Transformatievoorstellen gaan uit van het instellen van een gemeenschappelijke regeling, naast de Stichting GCO. Deze regeling zal fungeren als een platform en overlegor gaan voor de gemeenten, waarin tussen de gemeenten kan wor den overlegd en afspraken kunnen worden gemaakt over bijv. de hoogte van het bedrag per leerling en het lokale onder wijsbeleid. Bovendien kan de regeling fungeren als "op drachtgever" voor de Stichting voor het verzorgen van de onderwijsbegeleiding. In een dergelijke situatie behoeft de Stichting niet met alle gemeenten afzonderlijk te onderhan delen over de aard van de onderwijsbegeleiding. Het gaat om het vormen van een "lichte" gemeenschappelijke regeling in de vorm van een Gemeenschappelijk Orgaan op basis van de mogelijkheden van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Bij deze vorm is er geen sprake van een rechts persoonlijkheid bezittend orgaan, is er ook geen sprake van voorschriften t.a.v. de structuur en zijn ook de bevoegdhe den beperkt. In deze vorm kunnen er ook geen (financiële) verplichtingen aangegaan worden. Gelet op de geschetste opzet, die overigens nog moet worden uitgewerkt, stellen wij u voor met het principe van het instellen van een Gemeenschappelijk Orgaan in te stemmen. 3.4. Financiële aspecten. Wat de financiële aspecten betreft dient een onderscheid gemaakt te worden tussen de eenmalige kosten van het Trans formatieproces en de financiering van de schoolbegeleiding op lange termijn. De eenmalige kosten worden geraamd op f 150.000,-. Hierte genover staan geen inkomsten. De aanvankelijk gedachte was om van de gemeenten een eenmalige bijdrage te vragen naar rato van het aantal leerlingen. Gelet op de bezwaren van een groot aantal gemeenten wordt nu voorgesteld de helft van dit bedrag voor rekening van het GCO te laten komen (en te financieren vanuit de verwachte efficiencywinst) en de andere helft door de gemeenten te laten financieren. Dit voorstel komt neer op een bedrag van f 1,25 per leerling. Voor onze gemeente komt dat bij een leerlingenaantal van ongeveer 8000 neer op een bedrag van ongeveer f 10.000,-. De middelen zijn daarvoor in de begroting beschikbaar. Naast de eenmalige kosten voor het Transformatieproject zal

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 303