Blad 4
Conclusie: het rendement van de aandelen B stijgt, echter
de renteopbrengst van de te verkopen aandelen B is nog
steeds hoger f 25.548.
De verwachting van het Bouwfonds is, gelet op de huidige
beursontwikkeling en "vergelijkbare" ondernemingen, dat de
aandelen over een periode van 5 jaar kunnen stijgen tot een
niveau van f 400.-- per aandeel. Een opbrengst van circa
f 6,5 miljoen (16.170 stuks f 400.zou te realiseren
zi jn
Effect begroting:
Bij een opbrengst van f 210.per aandeel B nu, zal het
positief effect op de begroting f 73.000 per jaar zijn.
Bij een opbrengst van f 250.per aandeel B nu, zal het
positief effect f 113.000.per jaar zijn.
Bouwfonds verwacht op basis van de huidige beursontwikke
ling t.z.t. een waarde van f 400.-- per aandeel.
Te zijner tijd zal dit bij verkoop tegen een waarde van
f 400.-- per aandeel een positief effect op de begroting
hebben van f 266.000.
In een landelijke krant van 30 november 1996 hebben analis
ten van ING BARINGS voorspeld, dat er in 1997 een forse
beurscorrectie plaatsvindt; het Financiële Dagblad van 3
december 1996 maakt evenwel melding van ditzelfde bericht,
doch vermeldt daarbij tevens dat deze terugval van tijde
lijke aard is; de bomen blijven kennelijk doorgroeien tot
in de hemel.
De gemeente heeft echter aandelen verworven om de volks-
huisvestingbelangen mede te kunnen behartigen. Thans doet
zich de vraag voor, of gelet op het speculatieve karakter
de gemeente het huidige aandelenpakket dient aan te houden
dan wel eventueel te vergroten door middel van aankoop.
Een nader voorstel daarover zullen wij nog aan u voorleg
gen
Stimuleringsfonds volkshuisvesting
Aanleiding
In de vergadering van 24 mei 1996 is tevens besloten tot
oprichting van een stimuleringsfonds volkshuisvesting.
Het besluit is ingegeven door de overweging voor gemeenten
aantrekkelijke voorwaarden te scheppen om het aandeelhou
derschap te continueren. Het Bouwfonds verschaft gemeen
ten/aandeelhouders daarmee een instrument om haar taken op
het gebied van de volkshuisvesting te kunnen blijven uit
voeren in een tijd dat de rijksoverheid zich meer en meer
terugtrekt en de subsidiebudgetten navenant afnemen.
Blad 5
Bedoeling en werking van het fonds.
Het fonds is bedoeld als financieringsinstrument ten behoe
ve van de verbetering van de kwaliteit van de volkshuisves
ting en de gebouwde omgeving in brede zin. Meer concreet
gaat het om projecten als de aanpak van na-oorlogse wijken
waaronder de inrichting van de openbare ruimte, de particu
liere woningverbetering, de restauratie van gemeentelijke
monumenten, de bouw van goedkope huurwoningen en de ontwik
keling van het stads- en dorpscentrum. De gemeente heeft
het recht projecten aan te wijzen die passen binnen de cri
teria van het stimuleringsfonds en uit het fonds (mede)
kunnen worden gefinancierd.
Uit het fonds kunnen laagrentende dan wel renteloze lening
en worden verstrekt aan derden die investeren in een van
bovengenoemde door de gemeente aan te wijzen projecten.
In eerste instantie wordt het fonds gevoed met de dividen
duitkeringen die de gemeente ontvangt op de Bouwfondsaande
len. Om deelname in het fonds voor gemeenten aantrekkelijk
te maken heeft het Bouwfonds besloten de eerste 3 jaar een
premie beschikbaar te stellen aan deelnemende gemeenten
door het door de gemeente in het fonds gestorte dividend
met eenzelfde bedrag aan te vullen in de vorm van renteloze
leningen. Deze leningen moeten vervolgens in 10 jaar aan
het Bouwfonds worden afgelost. De contante waarde van de
hieruit voortvloeiende rentevoordelen bedraagt f 327.500,
Omdat de premies ten laste komen van het bedrijfsresultaat
worden deze kosten dus feitelijk middels een lagere divi
denduitkering op alle, dus ook niet deelnemende gemeenten
afgewenteld. Met deelname in het fonds wordt gemeenten nu
de mogelijkheid geboden deze door het Bouwfonds gereser
veerde middelen weer in te zetten voor het beleidsveld
volkshuisvesting/stadsvernieuwing
Met het inzetten van het volledige dividend en de premie
van het Bouwfonds (beide voor een periode van 3 jaar) als
goedkope financieringsfaciliteit kan voor derden (en dus
het beleidsveld) een financieel voordeel worden gecreëerd.
Omdat de gemeente de dividendopbrengsten in feite belegt in
laagrentende leningen is wel sprake van een rendementsver-
lies. De contante waarde van deze jaarlijkse nadelen komt
uit op f 193.500,--. Met andere woorden, deelname in het
fonds noopt ook de gemeente tot een bijdrage.
Onderstaand treft u een overzicht aan van de jaarlijkse
rentenadelen