Blad 4 Conclusie: het rendement van de aandelen B stijgt, echter de renteopbrengst van de te verkopen aandelen B is nog steeds hoger f 25.548. De verwachting van het Bouwfonds is, gelet op de huidige beursontwikkeling en "vergelijkbare" ondernemingen, dat de aandelen over een periode van 5 jaar kunnen stijgen tot een niveau van f 400.-- per aandeel. Een opbrengst van circa f 6,5 miljoen (16.170 stuks f 400.zou te realiseren zi jn Effect begroting: Bij een opbrengst van f 210.per aandeel B nu, zal het positief effect op de begroting f 73.000 per jaar zijn. Bij een opbrengst van f 250.per aandeel B nu, zal het positief effect f 113.000.per jaar zijn. Bouwfonds verwacht op basis van de huidige beursontwikke ling t.z.t. een waarde van f 400.-- per aandeel. Te zijner tijd zal dit bij verkoop tegen een waarde van f 400.-- per aandeel een positief effect op de begroting hebben van f 266.000. In een landelijke krant van 30 november 1996 hebben analis ten van ING BARINGS voorspeld, dat er in 1997 een forse beurscorrectie plaatsvindt; het Financiële Dagblad van 3 december 1996 maakt evenwel melding van ditzelfde bericht, doch vermeldt daarbij tevens dat deze terugval van tijde lijke aard is; de bomen blijven kennelijk doorgroeien tot in de hemel. De gemeente heeft echter aandelen verworven om de volks- huisvestingbelangen mede te kunnen behartigen. Thans doet zich de vraag voor, of gelet op het speculatieve karakter de gemeente het huidige aandelenpakket dient aan te houden dan wel eventueel te vergroten door middel van aankoop. Een nader voorstel daarover zullen wij nog aan u voorleg gen Stimuleringsfonds volkshuisvesting Aanleiding In de vergadering van 24 mei 1996 is tevens besloten tot oprichting van een stimuleringsfonds volkshuisvesting. Het besluit is ingegeven door de overweging voor gemeenten aantrekkelijke voorwaarden te scheppen om het aandeelhou derschap te continueren. Het Bouwfonds verschaft gemeen ten/aandeelhouders daarmee een instrument om haar taken op het gebied van de volkshuisvesting te kunnen blijven uit voeren in een tijd dat de rijksoverheid zich meer en meer terugtrekt en de subsidiebudgetten navenant afnemen. Blad 5 Bedoeling en werking van het fonds. Het fonds is bedoeld als financieringsinstrument ten behoe ve van de verbetering van de kwaliteit van de volkshuisves ting en de gebouwde omgeving in brede zin. Meer concreet gaat het om projecten als de aanpak van na-oorlogse wijken waaronder de inrichting van de openbare ruimte, de particu liere woningverbetering, de restauratie van gemeentelijke monumenten, de bouw van goedkope huurwoningen en de ontwik keling van het stads- en dorpscentrum. De gemeente heeft het recht projecten aan te wijzen die passen binnen de cri teria van het stimuleringsfonds en uit het fonds (mede) kunnen worden gefinancierd. Uit het fonds kunnen laagrentende dan wel renteloze lening en worden verstrekt aan derden die investeren in een van bovengenoemde door de gemeente aan te wijzen projecten. In eerste instantie wordt het fonds gevoed met de dividen duitkeringen die de gemeente ontvangt op de Bouwfondsaande len. Om deelname in het fonds voor gemeenten aantrekkelijk te maken heeft het Bouwfonds besloten de eerste 3 jaar een premie beschikbaar te stellen aan deelnemende gemeenten door het door de gemeente in het fonds gestorte dividend met eenzelfde bedrag aan te vullen in de vorm van renteloze leningen. Deze leningen moeten vervolgens in 10 jaar aan het Bouwfonds worden afgelost. De contante waarde van de hieruit voortvloeiende rentevoordelen bedraagt f 327.500, Omdat de premies ten laste komen van het bedrijfsresultaat worden deze kosten dus feitelijk middels een lagere divi denduitkering op alle, dus ook niet deelnemende gemeenten afgewenteld. Met deelname in het fonds wordt gemeenten nu de mogelijkheid geboden deze door het Bouwfonds gereser veerde middelen weer in te zetten voor het beleidsveld volkshuisvesting/stadsvernieuwing Met het inzetten van het volledige dividend en de premie van het Bouwfonds (beide voor een periode van 3 jaar) als goedkope financieringsfaciliteit kan voor derden (en dus het beleidsveld) een financieel voordeel worden gecreëerd. Omdat de gemeente de dividendopbrengsten in feite belegt in laagrentende leningen is wel sprake van een rendementsver- lies. De contante waarde van deze jaarlijkse nadelen komt uit op f 193.500,--. Met andere woorden, deelname in het fonds noopt ook de gemeente tot een bijdrage. Onderstaand treft u een overzicht aan van de jaarlijkse rentenadelen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 320