Blad 2 Dit houdt in dat (wijzigingen van) belastingverordeningen niet langer goedkeuring van Gedeputeerde Staten of de Minister van Binnenlandse Zaken behoeven. Alle (wijzi- gings)besluiten tot het vaststellen van een belastingveror dening die na 1 juli 1996 door de raad zijn genomen, behoe ven niet langer hogere goedkeuring maar kunnen na het nemen van het raadsbesluit direct bekendgemaakt worden en inwer king treden. De Minister van Binnenlandse Zaken heeft toe gezegd de nieuwe regeling na vier jaar te zullen evalueren. Uitgangspunt hierbij zal de jurisprudentie van de gerechts hoven en de Hoge Raad zijn. Individueel De individuele wijzigingen van de verordeningen hebben plaatsgevonden naar aanleiding van opmerkingen van de verantwoordelijke afdelingen en betreffen veelal aanvullin gen in verband met tekstuele onduidelijkheden, invoering nieuwe wetgeving, respectievelijk gemeentelijke verordenin gen. III TARIEFSWIJZIGINGEN Algemeen Al enige jaren wordt er een terughoudend beleid gevoerd ten aanzien van belastingverhogingen. Daarnaast wordt er een beleid gevoerd om bij een aantal heffingen, zoals riool rechten en afvalstoffenheffing te streven naar volledige kostendekkendheid Algemeen uitgangspunt bij deze voorstellen is, dat de ta rieven worden aangepast aan de te verwachten loon- en prijsstijgingen voor het komende jaar en de nacalculatie over het afgelopen en het lopende jaar. Daarnaast zijn van invloed Bezuinigingen 1994-1997, de bijzondere kostenont wikkelingen, het kostendekkend houden van enkele tarieven en de Ombuigingen 1997-2000 in het kader van de Beleidsbe groting 1997. Wat de tariefsaanpassingen betreft kan onderscheid worden gemaakt tussen als "belastingen" en "retributies" aan te merken heffingen en tarieven inzake sport- en recreatie voorzieningen Voor de belastingtarieven hanteren wij de algemene gedrags lijn dat wij deze aanpassen aan de algemene prijsontwikke lingen. Bij rechten is de looncomponent meer doorslaggevend en in mindere mate de prijscomponent. Met betrekking tot de tarieven voor de sport- en recreatievoorzieningen wordt aangesloten bij de algemene prijsontwikkeling in overeen stemming met het standpunt van de verantwoordelijke commis sie om gematigde tarieven te hanteren. Blad 3 Hierbij is dus geen rekening gehouden met de weging van de looncomponent Ten aanzien van 1997 verwachten wij de volgende ontwikke lingen A. BELASTINGEN Voor 1997 verwachten wij een algemene prijsstijging van 2%. De werkelijke stijging over 1995 en de huidige verwach ting over de werkelijke stijging van 1996 geven aan dat er te veel (voor beide jaren tezamen is dit 0,44%) in rekening is gebracht bij de belastingplichtigen. Als gevolg daarvan dient er voor 1997 een verhoging van 1,56 te worden aan gebracht B. RECHTEN Bij leges en rechten speelt naast de factor prijsstijging ook de loonstijging, alsmede het streven naar een kosten dekkende exploitatie een rol De kostencomponenten verbonden aan de werkzaamheden voor leges bestaan ongeveer voor 2/3 deel uit personeelslasten en 1/3 deel uit materiële uitgaven. Wij verwachten voor 1997 een gewogen algemene prijsstijging van 2,38 Indien van het hierboven uiteengezet algemeen uitgangspunt wordt afgeweken zal dit nader worden toegelicht. Voor een nadere specificatie van de genoemde percentages verwijzen wij u kortheidshalve naar de ter inzage gelegde stukken C. SPORT- BK RECREATIEVOORZIENINGEN In tegenstelling tot voorgaande jaren is bij de verhoging van de tarieven voor het gebruik van de gemeentelijke sport- en recreatievoorzieningen in 1997 geen rekening ge houden met een herwaardering. Wel heeft een gematigde trendmatige verhoging met 1,56 plaatsgevonden exclusief de weging van de looncomponent

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 56