Blad 2
Dit houdt in dat (wijzigingen van) belastingverordeningen
niet langer goedkeuring van Gedeputeerde Staten of de
Minister van Binnenlandse Zaken behoeven. Alle (wijzi-
gings)besluiten tot het vaststellen van een belastingveror
dening die na 1 juli 1996 door de raad zijn genomen, behoe
ven niet langer hogere goedkeuring maar kunnen na het nemen
van het raadsbesluit direct bekendgemaakt worden en inwer
king treden. De Minister van Binnenlandse Zaken heeft toe
gezegd de nieuwe regeling na vier jaar te zullen evalueren.
Uitgangspunt hierbij zal de jurisprudentie van de gerechts
hoven en de Hoge Raad zijn.
Individueel
De individuele wijzigingen van de verordeningen hebben
plaatsgevonden naar aanleiding van opmerkingen van de
verantwoordelijke afdelingen en betreffen veelal aanvullin
gen in verband met tekstuele onduidelijkheden, invoering
nieuwe wetgeving, respectievelijk gemeentelijke verordenin
gen.
III TARIEFSWIJZIGINGEN
Algemeen
Al enige jaren wordt er een terughoudend beleid gevoerd ten
aanzien van belastingverhogingen. Daarnaast wordt er een
beleid gevoerd om bij een aantal heffingen, zoals riool
rechten en afvalstoffenheffing te streven naar volledige
kostendekkendheid
Algemeen uitgangspunt bij deze voorstellen is, dat de ta
rieven worden aangepast aan de te verwachten loon- en
prijsstijgingen voor het komende jaar en de nacalculatie
over het afgelopen en het lopende jaar. Daarnaast zijn van
invloed Bezuinigingen 1994-1997, de bijzondere kostenont
wikkelingen, het kostendekkend houden van enkele tarieven
en de Ombuigingen 1997-2000 in het kader van de Beleidsbe
groting 1997.
Wat de tariefsaanpassingen betreft kan onderscheid worden
gemaakt tussen als "belastingen" en "retributies" aan te
merken heffingen en tarieven inzake sport- en recreatie
voorzieningen
Voor de belastingtarieven hanteren wij de algemene gedrags
lijn dat wij deze aanpassen aan de algemene prijsontwikke
lingen. Bij rechten is de looncomponent meer doorslaggevend
en in mindere mate de prijscomponent. Met betrekking tot de
tarieven voor de sport- en recreatievoorzieningen wordt
aangesloten bij de algemene prijsontwikkeling in overeen
stemming met het standpunt van de verantwoordelijke commis
sie om gematigde tarieven te hanteren.
Blad 3
Hierbij is dus geen rekening gehouden met de weging van de
looncomponent
Ten aanzien van 1997 verwachten wij de volgende ontwikke
lingen
A. BELASTINGEN
Voor 1997 verwachten wij een algemene prijsstijging van
2%. De werkelijke stijging over 1995 en de huidige verwach
ting over de werkelijke stijging van 1996 geven aan dat er
te veel (voor beide jaren tezamen is dit 0,44%) in rekening
is gebracht bij de belastingplichtigen. Als gevolg daarvan
dient er voor 1997 een verhoging van 1,56 te worden aan
gebracht
B. RECHTEN
Bij leges en rechten speelt naast de factor prijsstijging
ook de loonstijging, alsmede het streven naar een kosten
dekkende exploitatie een rol
De kostencomponenten verbonden aan de werkzaamheden voor
leges bestaan ongeveer voor 2/3 deel uit personeelslasten
en 1/3 deel uit materiële uitgaven. Wij verwachten voor
1997 een gewogen algemene prijsstijging van 2,38
Indien van het hierboven uiteengezet algemeen uitgangspunt
wordt afgeweken zal dit nader worden toegelicht.
Voor een nadere specificatie van de genoemde percentages
verwijzen wij u kortheidshalve naar de ter inzage gelegde
stukken
C. SPORT- BK RECREATIEVOORZIENINGEN
In tegenstelling tot voorgaande jaren is bij de verhoging
van de tarieven voor het gebruik van de gemeentelijke
sport- en recreatievoorzieningen in 1997 geen rekening ge
houden met een herwaardering. Wel heeft een gematigde
trendmatige verhoging met 1,56 plaatsgevonden exclusief
de weging van de looncomponent