Blad 4
IV DE VERTALING
A. BELASTINGEN
1.0 Onroerende zaakbelastingen
Op dit moment is een wetsvoorstel in de maak, waarbij de
mogelijkheid wordt geboden een tariefsdifferentiatie op het
OZB-tarief toe te passen. Waarschijnlijk zal deze mogelijk
heid een differentiatie zijn met betrekking tot woning en
niet-woning. Wij hebben ook richting het kabinet laten
blijken dat een dergelijke optie door de gemeente Leeuwar
den wordt ondersteund.
Zoals u bekend is komt de opbrengst van deze belastingen
ten goede van de algemene middelen van de gemeenteTegen
over de burger staat geen direct aanwijsbare tegenprestatie
van de overheid.
Ons tarievenbeleid is er in principe op gericht de tarieven
voor de onroerende zaakbelastingen niet verder te verhogen
dan een trendmatige verhoging voor algemene prijsstijgin
gen. De trendmatige verhoging baseren wij op de verwachte
stijging van het prijsindexcijfer voor gezinsconsumptie.
Achteraf gebleken wijzigingen in de stijgingspercentages
worden in een volgend jaar gecorrigeerd. Dat houdt derhalve
in, dat te laag aangehouden stijgingspercentages in een
volgend jaar worden ingehaald. Daartegenover worden te hoog
toegepaste stijgingspercentages in een volgend jaar in min
dering gebracht op de te verwachten stijgingspercentages in
dat jaar.
Zoals wij hiervoor onder "Belastingen" hebben aangegeven is
de algemene prijsstijging 1,56
Tevens is rekening gehouden met de tariefsverlaging waartoe
in het kader van de Perspectiefnota 1996-1999 is besloten.
Wij stellen u dan ook voor gefaseerd (3 fases ad
f 250.000,-) de tarieven te verlagen. De verlaging is cumu
latief conform onderstaande opzet.
1997
1998
1999
250000
500000
750000
Als gevolg hiervan dient het tarief te worden verlaagd met
0,64 (en zou dan uitkomen op 0,92%)
Blad 5
Het achterwege laten van een tariefsverhoging op 1 januari
1996 en correcties over voorgaande jaren, waarbij verwezen
wordt naar de ter inzage gelegde bijlage, leiden tot een
verhoging van 0,6 7%.
Dit zou leiden tot een tariefstijging in 1997 van 1,59
Wij stellen dan ook voor de tarieven per f 5.000,- hef
fingsgrondslag als volgt te wijzigen:
eigenaarstarief: f 16,55 (was f 16,29),
gebruikerstarief: f 14,14 (was f 13,92).
2.0 Hondenbelasting
Wij stellen u voor de tarieven met het veronderstelde alge
mene prijsstijgingspercentage 1,56 te verhogen.
Daarnaast stellen wij u voor in het kader van de Beleidsbe
groting 1997 de hondenbelasting voor 1997 zodanig te verho
gen dat dit resulteert in een meeropbrengst ad f 35.000,-
en de mogelijkheid tot kwijtschelding voor de hondenbela
sting af te schaffen (besparing f 30.000,-); tezamen een
verhoging met 6,69%. Bij de tariefstelling is rekening ge
houden met de deelbaarheid door 4 in verband met aanvang of
beëindiging van de belastingplicht in de loop van het jaar.
De tarieven worden dan:
avoor het houden van een
(eerste) hond f 111,- (was f 103,-)
b. voor een tweede hond f 165,- (was f 152,-)
c. voor een derde hond f 22 5,- (was f 209,-)
d. voor een kennel f 279,- (was f 255,-)
In onderstaande tabel zijn de gegevens nog eens op een rij
gezet, waarbij eveneens is aangegeven de consequenties in
dien de mogelijkheid tot kwijtschelding wordt gehandhaafd
(laatste kolom)
AAN
TAL
HUIDIG
INFLATIE
VOORSTEL
VOORSTEL
plus WEL
KWIJT
SCHELDING
1
103
10560
111
117
2
152
15450
165
175
3
209
212,25
225
237
4
255
259, -
279
299