Blad 4 IV DE VERTALING A. BELASTINGEN 1.0 Onroerende zaakbelastingen Op dit moment is een wetsvoorstel in de maak, waarbij de mogelijkheid wordt geboden een tariefsdifferentiatie op het OZB-tarief toe te passen. Waarschijnlijk zal deze mogelijk heid een differentiatie zijn met betrekking tot woning en niet-woning. Wij hebben ook richting het kabinet laten blijken dat een dergelijke optie door de gemeente Leeuwar den wordt ondersteund. Zoals u bekend is komt de opbrengst van deze belastingen ten goede van de algemene middelen van de gemeenteTegen over de burger staat geen direct aanwijsbare tegenprestatie van de overheid. Ons tarievenbeleid is er in principe op gericht de tarieven voor de onroerende zaakbelastingen niet verder te verhogen dan een trendmatige verhoging voor algemene prijsstijgin gen. De trendmatige verhoging baseren wij op de verwachte stijging van het prijsindexcijfer voor gezinsconsumptie. Achteraf gebleken wijzigingen in de stijgingspercentages worden in een volgend jaar gecorrigeerd. Dat houdt derhalve in, dat te laag aangehouden stijgingspercentages in een volgend jaar worden ingehaald. Daartegenover worden te hoog toegepaste stijgingspercentages in een volgend jaar in min dering gebracht op de te verwachten stijgingspercentages in dat jaar. Zoals wij hiervoor onder "Belastingen" hebben aangegeven is de algemene prijsstijging 1,56 Tevens is rekening gehouden met de tariefsverlaging waartoe in het kader van de Perspectiefnota 1996-1999 is besloten. Wij stellen u dan ook voor gefaseerd (3 fases ad f 250.000,-) de tarieven te verlagen. De verlaging is cumu latief conform onderstaande opzet. 1997 1998 1999 250000 500000 750000 Als gevolg hiervan dient het tarief te worden verlaagd met 0,64 (en zou dan uitkomen op 0,92%) Blad 5 Het achterwege laten van een tariefsverhoging op 1 januari 1996 en correcties over voorgaande jaren, waarbij verwezen wordt naar de ter inzage gelegde bijlage, leiden tot een verhoging van 0,6 7%. Dit zou leiden tot een tariefstijging in 1997 van 1,59 Wij stellen dan ook voor de tarieven per f 5.000,- hef fingsgrondslag als volgt te wijzigen: eigenaarstarief: f 16,55 (was f 16,29), gebruikerstarief: f 14,14 (was f 13,92). 2.0 Hondenbelasting Wij stellen u voor de tarieven met het veronderstelde alge mene prijsstijgingspercentage 1,56 te verhogen. Daarnaast stellen wij u voor in het kader van de Beleidsbe groting 1997 de hondenbelasting voor 1997 zodanig te verho gen dat dit resulteert in een meeropbrengst ad f 35.000,- en de mogelijkheid tot kwijtschelding voor de hondenbela sting af te schaffen (besparing f 30.000,-); tezamen een verhoging met 6,69%. Bij de tariefstelling is rekening ge houden met de deelbaarheid door 4 in verband met aanvang of beëindiging van de belastingplicht in de loop van het jaar. De tarieven worden dan: avoor het houden van een (eerste) hond f 111,- (was f 103,-) b. voor een tweede hond f 165,- (was f 152,-) c. voor een derde hond f 22 5,- (was f 209,-) d. voor een kennel f 279,- (was f 255,-) In onderstaande tabel zijn de gegevens nog eens op een rij gezet, waarbij eveneens is aangegeven de consequenties in dien de mogelijkheid tot kwijtschelding wordt gehandhaafd (laatste kolom) AAN TAL HUIDIG INFLATIE VOORSTEL VOORSTEL plus WEL KWIJT SCHELDING 1 103 10560 111 117 2 152 15450 165 175 3 209 212,25 225 237 4 255 259, - 279 299

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 57