Blad 10 dient te worden gerealiseerd, hetgeen als zodanig in dit plan dient te worden vastgelegd. Reactie: In paragraaf 4.10 (Voorzieningen) van de toelichting bij het plan staat dat in het plan ruimte is voor een basisschool, een buurtwinkel, een sportveld en eventueel een wijkcentrum en tennisbanen. Weliswaar is niet vermeld waar eventueel het wijkcentrum zou kunnen komen, maar wij menen dat een dergelijke voorziening, indien zou blijken dat daar behoefte aan bestaat en financiële middelen voorhanden zijn, gerealiseerd zou kunnen worden in het gebied, waar ook de school en de sportvoorzieningen zijn gedacht. Aan het open karakter van dit gebied hoeft dit geen afbreuk te doen. Wij stellen u voor de Beschrijving in hoofdlijnen van de bestemming Uit te werken gemengde doeleinden, wat dit betreft, alsnog aan te passen. 6 Beweegbare brug Dorpsbelang constateert dat het plan geen absoluut antwoord biedt op de vraag of er sprake zal zijn van een beweegbare brug over de Nauwe GreunsAangezien het hier een essentieel onderdeel van het plan betreft, is men wel van mening dat deze beweegbare brug er moet komen en dat dit dient te worden vastgelegd in het plan. Reactie: Zoals dorpsbelang al aangeeft, gaan wij er vooralsnog vanuit dat er een beweegbare brug komt over de Nauwe Greuns. Dit standpunt hebben wij overigens al duidelijk verwoord in het kader van de inspraak. Om hieraan wat meer inhoud te geven (in zoverre moet dit bezwaar gegrond worden geacht)stellen wij u voor artikel 3 (Beschrijving in hoofdlijnen) aan te vullen. Overigens is het planologisch niet mogelijk onderscheid te maken tussen een beweegbare en vaste brug. Daarnaast geeft men in overweging te onderzoeken of er in plaats van een brug gekozen kan worden voor een aquaductDe veronderstelling is dat een dergelijk alternatief op langere termijn financieel aantrekkelijk(er) kan zijn. Reactie: Van deze suggestie hebben wij kennisgenomen. Wij zijn evenwel vooralsnog niet van plan om een dergelijk vergelijkend onderzoek uit te voeren, vooral niet omdat de kosten van een aquaduct een veelvoud bedragen van die van een brug. 7 Sociale veiligheid Men vindt de paragraaf over het onderwerp sociale veiligheid marginaal van aard. In het voortraject is meermalen gesproken over de wens dit plan te brengen onder het Keurmerk Veilig Wonen. Men vindt het jammer dat van de intenties en Blad 11 initiatieven in dit opzicht in het geheel niets in het plan is terug te vinden en men is van mening dat zulks wel dient te gebeuren Reactie: In het bestemmingsplan is aan het aspect sociale veiligheid wel degelijk aandacht besteed, zowel in de toelichting als in de voorschriften. Zo geldt het als criterium, waaraan getoetst dient te worden in geval van te verlenen vrij stelling(en) en toe te passen wijzigingen. Ook kunnen ten behoeve van dit aspect nadere eisen worden gesteld. Overigens kunnen in het kader van het bestemmingsplan slechts ruimtelijk relevante eisen worden gesteld. Middels het stellen van inrichtingseisen aan de openbare ruimte kan de sociale veiligheid nader vorm worden gegeven. In het op te stellen kwaliteitsdocument kan hier verder aandacht aan worden besteed. Daarbij kan genoemd keurmerk wellicht (mede) richtinggevend zijn. 8 Reclameborden in het landschap? In de uitvoeringsvoorschriften valt het dorpsbelang op dat er in bepaalde situaties sprake kan zijn van bouwwerken, niet zijnde gebouwen, die een maximale hoogte mogen hebben van 5 m (zie bijv. artikel 15, sub B2water)Betekent dit dat er - wellicht theoretisch - sprake kan zijn van bijvoorbeeld het plaatsen van reclameborden van die hoogte? Men is van mening, dat het plan zich dient uit te spreken tegen dergelijke mogelijkheden in een wijk met landschappelijke allure. Reactie: In verschillende bestemmingen wordt de mogelijkheid geboden voor het bouwen van bouwwerken, geen gebouwen zijnde. Zo'n bouwwerk moet evenwel passen binnen de op de betreffende gronden gelegde bestemming. Indien dat niet het geval is, mag het beoogde bouwwerk niet worden gerealiseerd. Zo moet een reclamebord in het algemeen in strijd worden geacht met de bestemming "Water", en zal de door dorpsbelang geschetste situatie zich niet voordoen. Verder kan worden opgemerkt dat het ondoenlijk is het begrip bouwwerk, geen gebouw zijnde, nader in te vullen. Het geven van een opsomming kan tot gevolg hebben dat een bouwwerk, dat op zich binnen de betreffende bestemming goed inpasbaar is, doch niet genoemd wordt, niet kan worden toegestaan. Dat is niet de bedoeling van de regeling. 9 Veiligheid Skoalledyk Het plan maakt duidelijk dat de verkeersafwikkeling van de "buitenplaatsen" (in het aan de Nauwe Greuns grenzende deel van het bosgebied oost) plaatsvindt via de Skoalledyk, waarvan gezegd wordt dat deze weg van zodanige aard is, dat het een dergelijke verkeersintensiteit kan verwerken. Naar de mening van dorpsbelang gaat het echter veeleer om de vraag of een weg ook op een veilige manier een bepaalde hoeveelheid verkeer kan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1996 | | pagina 6