Blad 4 De bouwhoogte is verdubbeld en bedraagt 20 m. De lichtinval wordt deswege minder dan bij een bebouwingshoogte van 10 m, zij het dat dit effect deels teniet wordt gedaan door de weerkaatsing van licht door de glasgevel. De privacy in de woning is ook verminderd niet zozeer door de inkijk dat personeel in de woning heeft (aanwezigheid is veelal be perkt tot kantooruren), doch voornamelijk door de inkijk vanuit de naastgelegen flat middels het spiegeleffect van de glasgevel en in mindere mate door die van theaterbezoe kers Enerzijds is er derhalve tengevolge van de nieuwbouw van de Harmonie mede gelet op de gebezigde bouwmaterialen sprake van een planologisch enigszins nadeliger positie dan voor heen. Anderzijds heeft de nieuwbouw planologisch een enigs zins voordeliger positie tot gevolg (er is sprake van appartementen in een gebouw dat direct naast een nieuwe moderne stadsschouwburg ligt). Alles samenvattend is des kundige van mening dat de hiervoor geschetste nadelen door bedoeld voordeel niet geheel teniet worden gedaan. Er rest - aldus het advies - derhalve een planologisch enigszins nadeliger positie waarvan derhalve enige waarde- drukkende werking uitgaat. Gelet op het vorenstaande schat deskundige de verkoopwaarde van de onroerende zaak Zaailand 2b met kelderberging en eigen parkeerplaats in de parkeerkelder kort voor het nemen van het vn j stellmgsbesluit, derhalve begin 1992 op f 190.000,-. Medio 1992 schat deskundige de waarde, gelet op de waardedrukkende invloed die zoals gezegd, pro resto overbleef, op f 180.000,-, en derhalve de waardeverminde ring op f 10.000,-. Voor de goede orde wijst deskundige erop dat makelaar Faber, in zijn taxatierapport de vermogensschade schattend op f 30.000,-, als uitgangspunten daarvoor de feitelijke maatvoering van oude en nieuwe Harmonie vergelijkt en het verlies van uitzicht en privacy noemt alsmede het feit dat de beglazing van het tegenover liggende trappenhuis niet is uitgevoerd als op tekening is aangegeven. De uitgangspunten dienen echter gelet op de jurisprudentie terzake, niet te zijn gebaseerd op vergelijking van de fei telijke situatie doch op vergelijking van de voorheen gel dende planologische situatie waarbij, zoals gezegd, de bouwhoogte van 10 m van wezenlijk belang was, en de nieuw gerealiseerde situatie met waardeverhogende invloed van de ligging direct bij de nieuwe schouwburg. Blad 5 Nu bedoelde planologische verandering niet viel te ver wachten en er geen andere redenen zijn die meebrengen dat deze waardevermindering geheel of gedeeltelijk voor reke ning van belanghebbende zou behoren te blijven, dient deze geheel aan hem te worden vergoed met de wettelijke rente vanaf de datum waarop het verzoekschrift bij de gemeente is binnengekomen Met betrekking tot vergoeding van deskundigenkosten wordt in het advies opgemerkt, dat naar het bestendig oordeel van de Afdeling voor de geschillen van bestuur van de Raad van State, thans Afdeling bestuursrechtspraak, de kosten van juridische en deskundige bijstand niet zijn te beschouwen als rechtstreeks verband houdend met de in artikel 49 WRO genoemde gronden en daarom niet voor vergoeding in aanmer king komen. Voorts is in artikel 8:75 van de Algemene wet bestuursrecht bepaald dat de rechtbank bij uitsluiting be voegd is een partij te veroordelen in de kosten die een andere partij in verband met de behandeling van het beroep bij de rechtbank redelijkerwijs heeft moeten maken. Volgens de stichting zijn er in het licht van de jurisprudentie geen termen aanwezig om u te adviseren tot vergoeding van deze kosten over te gaan. Wij voegen hier nog aan toe, dat er goede redenen zijn om in het algemeen geen vergoeding van juridische bijstands kosten toe te kennen indien schadevergoeding kan worden gevraagd onder toepassing van een met waarborgen omgeven procedure, zoals vastgelegd in bijvoorbeeld artikel 49 WRO, mits (zoals ook bij de gemeente Leeuwarden het geval is) in een procedureverordening de inschakeling van onafhankelijke deskundigen is voorgeschreven. Wat betreft de peildatum rentevergoeding is het inderdaad zo dat de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft geoordeeld, dat voor verzoeken die zijn ingediend na 1 januari 1992, het tijdstip waarop de rente ingaat, moet worden gesteld op de datum van ontvangst van het verzoek door de gemeenteraad. In algemene zin kan hier over worden opgemerkt dat achtergrond hiervan is dat het al dan niet bewust erg laat indienen van een schadeclaim voor de verzoeker niet onvoordelig was vanwege de (hoge) wette lijke rente die hem bij toewijzing van de schade ten deel viel Conclusie Op grond van het vorenstaande adviseert de stichting u de heer J. Boersma een schadevergoeding ex artikel 49 WRO toe te kennen van f 10.000,-, te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf 27 april 1995.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 114