Gemeente leeuwarden Oldehoofstcrkerkhof 2 Postbus 21000 8900 JA Leeuwarden Telefoon 058 233 88 33 Matching cultuureducatie Bijlage nr. 42 Aan de gemeenteraad. Cultuureducatie Inleiding In december 1996 heeft de Tweede Kamer de rijkscultuurnota "Pantser of Ruggengraat" vastgesteld en daarbij de verde ling van rijksmiddelen voor Cultuur in de jaren 1997-2000. Daarop heeft staatssecretaris Nuis de noordelijke partners in het bestuursconvenant Cultuur (de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en de steden Groningen en Leeuwarden) laten weten dat hij de eerder door hem aangekondigde rijks impuls voor cultuureducatie in de jaren 1997-2000 ten uit voer kan brengen. Dit betekent dat de rijksoverheid jeugd en cultuur in de komende jaren tot speerpunt van beleid heeft gemaakt. Het eerste hoofdstuk van de cultuurnota draagt de titel: "In het eigen zadel helpen". Het opent als volgt "Leren doe je niet alleen op school en leren houdt veel meer in dan kennisoverdracht. Leren is ook het ontwikkelen van verbeeldingskracht en van persoonlijke normen en waar den. Het is een proces waarbij affectie en emotie een voor name rol spelen. Leren kennen, herkennen en ervaren wat anderen bezighoudt en beweegt, versterkt de maatschappelij ke saamhorigheid. Cultureel erfgoedde kunsten en de media zijn daarbij van wezenlijke betekenis. In een voortdurend leerproces moeten niet alleen jonge men sen, maar ook volwassenen beter worden toegerust om hun eigen keuzes te maken uit de overvloedige hoeveelheid cul tuuruitingen waarmee zij dagelijks worden geconfronteerd. Niet eerder was de noodzaak zo dringend om te leren kiezen wat zinvol en nuttig is en wat niet. En om te leren zien waar de lacunes zitten in dat overstelpende aanbod. (Pantser of Ruggengraat, pag. 9) Het Rijk gaat in zijn cultuurbeleid aandacht besteden aan de betekenis die cultuur kan hebben voor de individuele ontwikkeling van kinderen en jongeren. "Cultuur is een zaak van ouders, opvoeders, het onderwijs en de cultuursector samen.", zo stelt staatssecretaris Nuis in de cultuurnota. Daarom worden zij uitgenodigd om activiteiten te ontplooien met als doelkinderen en jongeren te laten kennismaken met cultuur Het Rijk wil hen daarin stimuleren en hoopt dat de lagere overheden hierin volgen. Sjoch dizzc stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spcgclct him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 133