Gemeente leeuwarden
Oldehoofstcrkerkhof 2
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Matching cultuureducatie
Bijlage nr. 42
Aan de gemeenteraad.
Cultuureducatie
Inleiding
In december 1996 heeft de Tweede Kamer de rijkscultuurnota
"Pantser of Ruggengraat" vastgesteld en daarbij de verde
ling van rijksmiddelen voor Cultuur in de jaren 1997-2000.
Daarop heeft staatssecretaris Nuis de noordelijke partners
in het bestuursconvenant Cultuur (de provincies Groningen,
Friesland, Drenthe en de steden Groningen en Leeuwarden)
laten weten dat hij de eerder door hem aangekondigde rijks
impuls voor cultuureducatie in de jaren 1997-2000 ten uit
voer kan brengen. Dit betekent dat de rijksoverheid jeugd
en cultuur in de komende jaren tot speerpunt van beleid
heeft gemaakt. Het eerste hoofdstuk van de cultuurnota
draagt de titel: "In het eigen zadel helpen". Het opent als
volgt
"Leren doe je niet alleen op school en leren houdt veel
meer in dan kennisoverdracht. Leren is ook het ontwikkelen
van verbeeldingskracht en van persoonlijke normen en waar
den. Het is een proces waarbij affectie en emotie een voor
name rol spelen. Leren kennen, herkennen en ervaren wat
anderen bezighoudt en beweegt, versterkt de maatschappelij
ke saamhorigheid. Cultureel erfgoedde kunsten en de media
zijn daarbij van wezenlijke betekenis.
In een voortdurend leerproces moeten niet alleen jonge men
sen, maar ook volwassenen beter worden toegerust om hun
eigen keuzes te maken uit de overvloedige hoeveelheid cul
tuuruitingen waarmee zij dagelijks worden geconfronteerd.
Niet eerder was de noodzaak zo dringend om te leren kiezen
wat zinvol en nuttig is en wat niet. En om te leren zien
waar de lacunes zitten in dat overstelpende aanbod.
(Pantser of Ruggengraat, pag. 9)
Het Rijk gaat in zijn cultuurbeleid aandacht besteden aan
de betekenis die cultuur kan hebben voor de individuele
ontwikkeling van kinderen en jongeren. "Cultuur is een zaak
van ouders, opvoeders, het onderwijs en de cultuursector
samen.", zo stelt staatssecretaris Nuis in de cultuurnota.
Daarom worden zij uitgenodigd om activiteiten te ontplooien
met als doelkinderen en jongeren te laten kennismaken met
cultuur
Het Rijk wil hen daarin stimuleren en hoopt dat de lagere
overheden hierin volgen.
Sjoch dizzc stêd; sjoch wat der rünom bart - It aide spcgclct him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra 13