Blad 2
Het onderwijsaanbod onderscheidt zich in een tweetal
traj ecten
trajecten algemeen vormende educatie met het doel om in
maatschappelijk/sociaal opzicht assertiever en redzamer
te worden;
doorstroom- en arbeidsmarktgerichte trajecten.
Voor een uitgebreide uiteenzetting over het geboden onder
wijs en de recente ontwikkelingen hierbij verwijzen wij
naar de eveneens voor u ter inzage gelegde notitie van de
stichting VEF.
Wat betreft de aanvullende gemeentelijke bijdrage is door
het Baken BV (een werkmaatschappij van het Friesland Colle
ge) een offerte toelichting uitgebracht. Hierin wordt de
inzet van de aanvullende gemeentelijke bijdrage voor 1997
gemotiveerd. De offerte en toelichting zijn voor u ter in
zage gelegd. Wij stellen voor om 75% van de gemeentelijke
bijdrage in te zetten voor basiseducatie (Nederlands als
tweede taal: NT2) voor allochtonen die niet tot de groep
nieuwkomers behoren. De aanvullende bijdrage zal worden
ingezet om de wachttijd voor Nederlands als tweede taal
(NT2) terug te brengen naar maximaal twee maanden. Uit de
toelichting bij de offerte van het Baken BV blijkt namelijk
dat er nog steeds een wachtlijst is en dat de wachttijd
momenteel drie maanden bedraagt. Dit is een maand langer
dan vorig jaar. De langere wachttijd wordt mede veroorzaakt
doordat Nieuwkomers met voorrang geplaatst moeten worden
als gevolg van de voorschriften van het Rijk. De bijdrage
zal verder worden gebruikt om de onderwijstrajecten te in
tensiveren. Ervaring leert dat intensieve, korte trajecten
het meest effectief zijn.
In aansluiting bij de speerpunten van het gemeentelijk be
leid: voorkomen van de tweedeling van de maatschappij en de
bestrijding van de werkloosheid, stellen wij voor de ove
rige 25% van de aanvullende gemeentelijke bijdrage in te
zetten voor algemene basiseducatie ten behoeve van de doel
groep langdurig werklozen, meer specifiek de uitkeringsge
rechtigden in fase 4, en de doelgroep functioneel analfabe
ten 1
1 Onder functioneel analfabeten worden mensen verstaan
die soms wel een minimale opleidingsbasis hebben maar die
zich niet kunnen redden in bepaalde maatschappelijke situa
ties (bijvoorbeeld geen schriftelijke instructies begrij
pen, geen formulieren kunnen invullen)
Blad 3
Wij stellen voor om ten behoeve van de besteding van de
aanvullende gemeentelijke middelen een overeenkomst af te
sluiten met het Baken BV. Het afsluiten van een overeen
komst sluit aan bij de systematiek van de WEB wat betreft
de inzet van de rijksbijdrage educatie en wat betreft de
inzet van de educatieve component van het inburgeringspro-
gramma
Toekomstig beleid met betrekking tot de volwasseneneduca
tie
In 1998 treedt naar verwachting de Wet inburgering nieuwko
mers in werking en zal de WEB volledig van kracht zijn. De
gemeente krijgt daarmee een wettelijke vastgelegde verant
woordelijkheid voor het voeren van een lokaal beleid op het
terrein van de volwasseneneducatie en de inburgering van
nieuwkomers. De verplichte regionale samenwerking ten aan
zien van de rijkbijdrage voor educatie vervalt definitief.
Dit vraagt, in samenhang met de ontwikkelingen met betrek
king tot het gemeentelijk uitstroom- en activeringsbeleid
ten aanzien van uitkeringsgerechtigden en de ontwikkelingen
met betrekking tot het lokale onderwijsbeleid, om een her
bezinning op de volwasseneneducatie. Volwasseneducatie is
het sluitstuk, de laatste schakel van het onderwijstraject
en tevens een mogelijke schakel naar de arbeidsmarkt. Het
is zowel een instrument voor het lokale onderwijsbeleid als
voor het lokale activerings- en werkgelegenheidsbeleid. De
vraag van de gemeente als opdrachtgever zal (opnieuw) vast
gesteld moeten worden. De doelgroep voor volwasseneneduca
tie en het verlangde aanbod voor deze groep zullen inte
graal vastgesteld moeten worden. Dit vereist een afstemming
met andere gemeentelijke taken en verantwoordelijkheden en
met andere voorzieningen die de gemeente ter beschikking
staan
In dit kader zijn wij voornemens een integrale beleidsnoti
tie volwasseneneducatie voor te bereiden, die u in de twee
de helft van 1997 zal worden voorgelegd.