Inhoud
bladzijde
I Inleiding1
II Nieuwe typologie van opleidingen educatie3
III Kwalificatiestructuur3
IV Onderwijscontracten 3
V Prioriteiten gemeenten bij de inkoop van educatie: doelgroepen, trajecten
(in- en uitstroom), volume-afspraken4
VI Procedure toekenning bijdragen VE 1997 6
VII Budgetten educatie
1vavo 8
2. Basiseducatie 8
3. Educatie verbonden aan beroepsonderwijs9
4. Budget inburgering nieuwkomers 9
viii
Bijlagen
bijlage 1
bijlage 2
10
10
12
I Inleiding
Het kalenderjaar 1997 is het eerste jaar waarin Wet Educatie Beroepsonderwijs (WEB)
voor de bekostiging van de educatie van toepassing is. In deze nieuwe wet zijn de ver
schillende onderwijsvoorzieningen in de BVE (Beroepsonderwijs en Volwasseneneducatie)-
sector in één geheel geplaatst.
Het betreft in ieder geval:
het Middelbaar Beroepsonderwijs (m b o.);
het Cursorisch Beroepsonderwijs/leerlingwezen (b.b.o./c.b.o
het Vormingswerk voor Jeugdigen (BVJ)
de Basiseducatie voor volwassenen (BE);
het Voortgezet Algemeen Volwassenen Onderwijs (VAVO).
De nieuwe wetgeving komt in de plaats van bestaande wetgeving, verspreid in een aantal
hoofdwetten en vele algemene maatregelen van bestuur, Koninklijke besluiten, ministeriële
regelingen en circulaires. De SVM-wetgeving, de WCBO, het besluit Vormingswerk voor
Jeugdigen, de Kaderwet Volwasseneneducatie en de wetgeving VAVO zullen opgaan in de
WEB.
De WEB in zijn geheel, is gericht op een versterking van de kwaliteit van het
beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie, waarbij instellingen meer maatwerk gaan
leveren. De hoofddoelstelling die ten grondslag ligt aan de WEB is omschreven als het tot
stand laten komen van een geheel van gedifferentieerde onderwijsvoorzieningen op het
terrein van het beroepsonderwijs en de volwasseneneducatie, dat beantwoordt aan de
maatschappelijke en individuele vraag naar beroepsonderwijs en volwasseneneducatie".
Voor het beroepsonderwijs komt één landelijke kwalificatiestructuur met duidelijke
opleidingsniveaus en verschillende leerwegen. Ook de structuur voor de
volwasseneneducatie gaat enigszins veranderen, waardoor een betere aansluiting ontstaat
met het beroepsonderwijs. Educatie krijgt daarbij nadrukkelijk een toeleidingsfunctie in de
richting van het beroepsonderwijs.
In de WEB worden verder tal van andere zaken geregeld, te denken valt hierbij aan de
vorming van Regionale Opleidingencentra de kwalificatiestructuur, het onderwijsmodel, de
kwaliteit, de kwaliteitszorg, het onderwijscontract, de planning en bekostiging, de positie van
de landelijke organen en de wijze waarop de wet wordt ingevoerd.
Vanaf 1 januari 1997 zal bekostiging van de volwasseneneducatie plaatsvinden op basis van
de WEB. Gemeenten ontvangen dan van het Ministerie van OC&W voor de bekostiging van
de volwasseneneducatie een bedrag, dat wordt verdeeld volgens een algemene
verdeelsleutel. Daarbij wordt rekening gehouden met het aantal volwassen inwoners in de
gemeente, hun opleidingsniveau en hun etnische afkomst. Gemeenten kunnen daarmee een
educatief aanbod "inkopen" bij ROC's. Door het afsluiten van contracten kunnen gemeenten
daarbij bepalen voor welke groepen en voor welke prijs activiteiten worden uitgevoerd.
Gemeenten zijn geheel vrij in de besteding van de middelen bij de ROC's. Een uitzondering
wordt daarbij gemaakt voor de middelen die exclusief bestemd zijn voor inzet in het kader
van de inburgering van Nieuwkomers. Bij brief van 26 augustus 1996 heeft de Minister aan
gemeenten en BVE instellingen meegedeeld dat zij over het budget voor de inburgering
afzonderlijk worden geïnformeerd.
1