Blad 2 Een praktisch voordeel van deze benadering is, dat hierdoor een veel betere greep ontstaat op de zeer noodzakelijke scheiding der markten tussen softdrugs en harddrugs. Zo kan immers veel beter worden tegengegaan dat ongecontroleerd softdrugs worden aangeboden in combinatie met harddrugs. Deze wijze van regulering kan het beste vorm gegeven worden in een stelsel van exploitatievergunningen. Wij stellen u dan ook voor daartoe te besluiten. In de Algemene plaatselijke verordening Leeuwarden (APV) kan worden opgenomen dat voor het exploiteren van een hore cabedrijf een vergunning is vereist en dat aan die vergun ning voorschriften kunnen worden verbonden. Over het te gebruiken systeem heeft een ambtelijke werk groep rapport uitgebracht. Dit rapport hebben wij, enkele technische punten daargelaten, overgenomen. Het ligt voor u ter inzage. De werkgroep heeft bij haar voorbereidingen intensief overleg gepleegd met het zogenaamde Horeca-plat- form, dat bestaat uit enkele vooraanstaande vertegenwoordi gers van diverse horecabedrijven. Dit platform kan zich in de hoofdlijnen van het voorstel vinden. Eveneens is intensief overleg gevoerd met het Platform Verkooppunten Cannabisproducten Friesland, ten aanzien van de exploitatie van horecabedrijven, specifiek de coffee shops. (Onder coffeeshop wordt verstaan: een horecabedrijf, waarin wordt gedoogd, dat naast de verstrekking van alco holvrije dranken, tegen vergoeding ook softdrugs worden aangeboden of verstrekt.) Ook dit platform kan zich in hoofdlijnen vinden in ons voorstel, zij het dat verschil van opvatting is blijven bestaan over de vraag of voor deze bedrijven de zelfde in richtingseisen moeten gelden als voor bedrijven waar alco holische drank wordt geschonken. Ter toelichting dient nog het volgende. Exploitatievergunning Een exploitatievergunning is een nieuw instrument dat ge bruikt kan worden naast de al bestaande regelgeving op dit gebied In de Wet milieubeheer en het daarop gebaseerde Besluit horecabedrijven milieubeheer wordt geregeld datgene, wat zich afspeelt binnen het horecabedrijf en m de directe omgeving, voor zover het niet de openbare orde betreft. Daarnaast geeft de Drank- en Horecawet voorschriften voor het exploiteren van inrichtingen waarin alcoholhoudende drank wordt geschonken. Blad 3 Bij overlast in de zin van de milieuwetgeving kan gedacht worden aan zaken als: het dichtslaan van autoportieren, het toeteren, het met vol gas wegrijden, het geluid van autora dio's, het schreeuwen, het rammelen met fietskettingen en het vervuilen van straten en tuinen. Een en ander dus voor zover het is terug te voeren op de hinder die afkomstig is uit, of verband houdt met een specifiek horecabedrijf. De APV kan- een extra handvat bieden om de resterende over last, in de zin van de openbare orde-problematiek buiten het horecabedrijf, tegen te gaan. De APV kan zich richten tegen de exploitant, maar ook tegen de personen op straat die de overlast feitelijk veroorzaken. Invoering van een vergunningenstelsel in de APV kan aldus mede dienen ter bescherming van het woon- en leefklimaat in de omgeving van het horecabedrijf en van de openbare orde in zijn algemeenheid. Bij gebruikmaking van het vergunningenstelsel als preven tief middel kunnen mitsdien ongewenste ontwikkelingen wor den voorkomen. Met de exploitatievergunning kan binnen zekere grenzen ge regeld worden welke soort horecabedrijf gewenst of niet gewenst is in een bepaalde omgeving, een en ander voor zo ver dit past binnen het kader van het bestemmingsplan. Per geval zal nauwkeurig moeten worden bezien of nadere eisen dan wel voorschriften zijn te stellen. Dit brengt met zich mee dat een geheel nieuwe situatie ont staat voor de gebieden die tot nog toe waren aangewezen als zogenaamd alcohol-vrij. Alleen met een speciale ontheffing van ons college was vestiging van een horecabedrijf waar alcoholhoudende drank wordt geschonken daar mogelijk. Hier voor was telkens een specifieke afweging noodzakelijk. Door straks voor elke vestiging in het kader van de exploitatie vergunning een afzonderlijke afweging te maken vervalt de noodzaak van de aanwijzing van die gebieden. Eveneens zijn wij van mening, dat in het verlengde hiervan geen behoefte meer bestaat aan de huidige beperkende bepa ling in de APV ten aanzien van de verstrekking van sterk- alcoholische dranken in sportkantines, buurt- en wijkhuizen ed Wij zijn van mening, dat ook dit verbod zo nodig onderdeel kan uitmaken van de aan de exploitatievergunning te verbin den voorschriften. Over de intrekking van deze bepaling dienen ingevolge de Drank- en Horecawet de Provinciale Raad voor de Volksge zondheid en de Kamer van Koophandel en Fabrieken te worden gehoord

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 167