Blad 4
In feite is hiermee de eerder opgelegde bezuinigingstaak
stelling als niet realiseerbaar aangemerkt en ongedaan ge
maakt
Daarnaast hebben wij van de GKB-F vernomen dat in verband
met verslechterende sociaal-economische ontwikkelingen
vanaf 1998 voor schuldhulpverlening het tarief van f 750,-
per schuldregelingsaanvraag in rekening zal worden ge
bracht. Dit betekent een verhoging van het subsidie met
ongeveer f 100.000,- uitgaande van een redelijk stabiel
blijvend aantal verzoeken.
Kwijtschelding
In december 1996 heeft u besloten tot verruiming van de
kwijtscheldingsnorm naar 100% ingaande 1 januari 1997. Deze
verruiming heeft u, met uitzondering van de Afvalstoffen
heffing, van toepassing verklaard op de OZB, hondenbelas
ting en rioolrechten. Deze verhoging wordt gefinancierd uit
de extra middelen voor GSB. Ten aanzien van de Afvalstof
fenheffing heeft u zich uitgesproken voorstander te zijn
van een ruimer kwijtscheldingsbeleid. Rekening houdend met
het feit dat de dekking van deze kosten wordt doorberekend
in het tarief, hetgeen leidt tot directe lastenverzwaring,
is besloten de norm voor de Afvalstoffenheffing vooralsnog
te handhaven op 95%.
Overige maatregelen met een inkomensondersteunend effect
Niet alleen specifieke instrumenten voor de minima hebben
een inkomensondersteunend effect. Veel wetten en regelingen
kennen een inkomensafhankelijke toekenning of eigen bijdra
geregeling. Een overzicht van de voornaamste regelingen is
ter informatie toegezonden aan de leden van de Raadsadvies-
commissie voor Economische en Sociale Zaken.
Daarnaast heeft u bij de vaststelling van de Algemene Bij
standsverordening met verhoging van de toeslag voor kamer
bewoners met 2% van het minimumloon nadrukkelijk rekening
willen houden met de koopkracht van deze groep uitkerings
gerechtigden. Ook het besluit tot gelijkstelling van perso
nen, wonend in woongroepen, aan kamerbewoners is gegrond op
deze motieven. Tevens wordt op dit moment op uw verzoek na
der onderzocht of een uitvoerbare regeling te ontwerpen is
voor kamerbewoners met extra hoge woonlasten.
2.2.2. Participatiebevorderende maatregelen
In zijn algemeenheid kan worden gezegd dat koopkrachtver
betering de individuele uitkeringsgerechtigde meer keuzemo
gelijkheden biedt voor inkomensbesteding, ook voor partici
patie
Het Fonds Maatschappelijk Activiteiten FMA) is indertijd
specifiek in het leven geroepen om de participatie van de
minima te bevorderen.
Blad 5
Het beroep op deze regeling liet aanvankelijk zeer te wen
sen over. Daarnaast wordt het als belemmerend ervaren dat
de uitgaven eerst moeten worden gedaan, alvorens voor ver
goeding in aanmerking te komen.
Ter vervanging van deze zogenaamde declaratieregeling is
onderzocht of in onze gemeente de invoering van een gemeen
tepas haalbaar is. Uit de u eerder toegezonden rapportage
blijkt dat invoering mogelijk is. Op jaarbasis dient hier
voor f 315.000,- beschikbaar te worden gesteld.
Daarnaast dient in dit verband niet onderbelicht te blijven
dat in het kader van het GSB f 200.000,- uitgetrokken is
voor de opzet van activeringsprojecten voor uitkeringsge
rechtigden met een te grote afstand tot de arbeidsmarkt.
2.3. Leeuwarder minimabeleid: een vergelijkende toets
Het Leeuwarder minimabeleid dient allereerst op de eigen
merites beoordeeld te worden. Ter voorkoming van verkeerde
beeldvorming is het goed daarnaast het eigen beleid te ver
gelijken met de inspanningen van andere gemeenten op dit
terrein.
Uit onderstaande tabel is af te leiden dat Leeuwarden in
vergelijking met andere gemeenten zowel meer uitgeeft aan
Algemene en Bijzondere Bijstand als aan werkgelegenheidsbe-
vorderende maatregelen.
Bij de vergelijking is uitgegaan van:
steden met een sterke centrumfunctie en een zwakke soci
ale structuur;
steden met een vergelijkbare bevolkingsomvang;
andere gemeenten in Friesland;
andere gemeenten in Nederland.
LEEUWARDEN
STUIK/ZWAK
GROOTTE
FRIESLAND
NEDERLAND
BIJSTAND
-353
-289
-214
-175
-186
WERKGELE
GENHEID
-103
-64
-35
-41
-37
INK.VOORZ.
-8
-5
-6
-8
-7
OVERIGE
-9
-10
-5
-2
-3
Bron: CBS, Statistiek gemeentelijke begroting, 1996.
Ministerie van Binnenlandse Zaken, Kengetallen begrotingsjaar 1997.
Een recente publicatie uit het Friesch Dagblad bevestigt
dit beeld (zie bijlage 1). Weliswaar scoren 4 gemeenten met
het aantal aanvragen relatief hoger dan onze gemeente, ech
ter met een gemiddeld bedrag van f 40.650,- per 1000 inwo
ners is Leeuwarden duidelijk koploper. Er kan ons inziens
geen andere conclusie worden getrokken, dan dat het huidige
Leeuwarder beleid de vergelijkende toets der kritiek zeker
kan doorstaan.