Blad 4 In feite is hiermee de eerder opgelegde bezuinigingstaak stelling als niet realiseerbaar aangemerkt en ongedaan ge maakt Daarnaast hebben wij van de GKB-F vernomen dat in verband met verslechterende sociaal-economische ontwikkelingen vanaf 1998 voor schuldhulpverlening het tarief van f 750,- per schuldregelingsaanvraag in rekening zal worden ge bracht. Dit betekent een verhoging van het subsidie met ongeveer f 100.000,- uitgaande van een redelijk stabiel blijvend aantal verzoeken. Kwijtschelding In december 1996 heeft u besloten tot verruiming van de kwijtscheldingsnorm naar 100% ingaande 1 januari 1997. Deze verruiming heeft u, met uitzondering van de Afvalstoffen heffing, van toepassing verklaard op de OZB, hondenbelas ting en rioolrechten. Deze verhoging wordt gefinancierd uit de extra middelen voor GSB. Ten aanzien van de Afvalstof fenheffing heeft u zich uitgesproken voorstander te zijn van een ruimer kwijtscheldingsbeleid. Rekening houdend met het feit dat de dekking van deze kosten wordt doorberekend in het tarief, hetgeen leidt tot directe lastenverzwaring, is besloten de norm voor de Afvalstoffenheffing vooralsnog te handhaven op 95%. Overige maatregelen met een inkomensondersteunend effect Niet alleen specifieke instrumenten voor de minima hebben een inkomensondersteunend effect. Veel wetten en regelingen kennen een inkomensafhankelijke toekenning of eigen bijdra geregeling. Een overzicht van de voornaamste regelingen is ter informatie toegezonden aan de leden van de Raadsadvies- commissie voor Economische en Sociale Zaken. Daarnaast heeft u bij de vaststelling van de Algemene Bij standsverordening met verhoging van de toeslag voor kamer bewoners met 2% van het minimumloon nadrukkelijk rekening willen houden met de koopkracht van deze groep uitkerings gerechtigden. Ook het besluit tot gelijkstelling van perso nen, wonend in woongroepen, aan kamerbewoners is gegrond op deze motieven. Tevens wordt op dit moment op uw verzoek na der onderzocht of een uitvoerbare regeling te ontwerpen is voor kamerbewoners met extra hoge woonlasten. 2.2.2. Participatiebevorderende maatregelen In zijn algemeenheid kan worden gezegd dat koopkrachtver betering de individuele uitkeringsgerechtigde meer keuzemo gelijkheden biedt voor inkomensbesteding, ook voor partici patie Het Fonds Maatschappelijk Activiteiten FMA) is indertijd specifiek in het leven geroepen om de participatie van de minima te bevorderen. Blad 5 Het beroep op deze regeling liet aanvankelijk zeer te wen sen over. Daarnaast wordt het als belemmerend ervaren dat de uitgaven eerst moeten worden gedaan, alvorens voor ver goeding in aanmerking te komen. Ter vervanging van deze zogenaamde declaratieregeling is onderzocht of in onze gemeente de invoering van een gemeen tepas haalbaar is. Uit de u eerder toegezonden rapportage blijkt dat invoering mogelijk is. Op jaarbasis dient hier voor f 315.000,- beschikbaar te worden gesteld. Daarnaast dient in dit verband niet onderbelicht te blijven dat in het kader van het GSB f 200.000,- uitgetrokken is voor de opzet van activeringsprojecten voor uitkeringsge rechtigden met een te grote afstand tot de arbeidsmarkt. 2.3. Leeuwarder minimabeleid: een vergelijkende toets Het Leeuwarder minimabeleid dient allereerst op de eigen merites beoordeeld te worden. Ter voorkoming van verkeerde beeldvorming is het goed daarnaast het eigen beleid te ver gelijken met de inspanningen van andere gemeenten op dit terrein. Uit onderstaande tabel is af te leiden dat Leeuwarden in vergelijking met andere gemeenten zowel meer uitgeeft aan Algemene en Bijzondere Bijstand als aan werkgelegenheidsbe- vorderende maatregelen. Bij de vergelijking is uitgegaan van: steden met een sterke centrumfunctie en een zwakke soci ale structuur; steden met een vergelijkbare bevolkingsomvang; andere gemeenten in Friesland; andere gemeenten in Nederland. LEEUWARDEN STUIK/ZWAK GROOTTE FRIESLAND NEDERLAND BIJSTAND -353 -289 -214 -175 -186 WERKGELE GENHEID -103 -64 -35 -41 -37 INK.VOORZ. -8 -5 -6 -8 -7 OVERIGE -9 -10 -5 -2 -3 Bron: CBS, Statistiek gemeentelijke begroting, 1996. Ministerie van Binnenlandse Zaken, Kengetallen begrotingsjaar 1997. Een recente publicatie uit het Friesch Dagblad bevestigt dit beeld (zie bijlage 1). Weliswaar scoren 4 gemeenten met het aantal aanvragen relatief hoger dan onze gemeente, ech ter met een gemiddeld bedrag van f 40.650,- per 1000 inwo ners is Leeuwarden duidelijk koploper. Er kan ons inziens geen andere conclusie worden getrokken, dan dat het huidige Leeuwarder beleid de vergelijkende toets der kritiek zeker kan doorstaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 211