Blad 2 Uit de gepresenteerde cijfers kan zonder meer worden afgeleid dat de woonlasten een toenemend deel opeisen van het huishoudbudget van lagere inkomensgroepen. Daarvoor zijn verantwoordelijk de in het verleden plaatsgevonden stijging van de woonlasten en het niet toepassen van volledige koppeling van uitkeringen aan de loonontwikkelingen. Zo constateert de Minister van Sociale Zaken in de Armoedenota, dat recente onderzoe ken uitwijzen dat de woonlasten voor minima soms oplo pen tot 40% of meer van het inkomen. De resultaten van de enquête van het wijksignalerings- systeem, zoals vastgelegd in het rapport "Raakt wonen overbelast", bevestigen de conclusie van de Minister in de Leeuwarder situatie. Het percentage van netto inkomen voor woonlasten woonquote frequentie percentage Tot 10% 97 4.6% 10% tot 20% 342 16.3% 20% tot 30% 653 311% 30% tot 40% 533 25.4% 40% tot 50% 304 14.5% Meer dan 50% 168 8 0% TOTAAL 2097 100 Van de huishoudens met woonlasten van 40% of meer van het inkomen had 14.4% een bijstandsinkomen en 26% was aangewezen op studiefinanciering. Vooral alleenstaanden en in het bijzonder jongeren hebben een hoge woonquote. In de notitie onevenredige hoge woonlasten is getracht om op basis van het rapport van het FNV-secretariaat Uitkeringsgerechtigden en het eerder vermelde rapport "Raakt wonen overbelast" (hierna WOL genoemd) de woon- lastenquotes voor bijstandsafhankelijken in de gemeen te Leeuwarden beter in beeld te krijgen. Daarbij moet wel worden bedacht dat deze rapportages niet zijn ge baseerd op de feitelijke woonlasten, maar op berede neerde benaderingen van de werkelijke kosten. Blad 3 Alleenstaande 23 jaar (Echt-paar Alleenstaande ouder FNV 39. 06 31.76 35.29 WOL 38.7 11 32.0 21 35 6 31 WOL be werkt 41 34. 8 29.5 316 11 bij subsidiabele huur van f 450,- 21 bij subsidiabele huur van f 600,- 3> niet in WOL voorkomende categorie, maar voor dit doel alsnog berekend 41 de bovenstaande woonlastengegevens houden geen rekening met de mogelijkheid van kwijtschelding van belastingen. Dit levert een minder juist beeld op van de netto te dragen woonlasten. Dit is gecorrigeerd voor de woonquotes uit het WOL- rapport 2.2 Beleidsinstrumenten ter beperking van woonlasten Sinds jaar en dag bestaan er instrumenten die beogen de woonlasten meer in overeenstemming te laten zijn met het inkomen van het huishouden. Deze voorzieningen zijn evenwel gericht op één specifieke categorie kos ten huur, heffingen of energiegebruik. Ook de beleidsve rantwoordelijkheid voor de inzet van de onderscheiden instrumenten is verdeeld over verschillende overheden. Kosten Instrument Verantwoordelij k- heid Huur Ind. huursubsidie Rijk Huur Bijz. bijstand Gemeente Eigenaarslasten Bijz. bijstand Gemeente Onroerendzaak belasting Kwij tschelding Gemeente Afvalstoffen heffing Kwij tschelding Gemeente Rioolrecht Kwijtschelding Gemeente Ingezetenenomslag Kwij tschelding Waterschap Verontreinigings heffing Kwij tschelding Waterschap Energieverbruik Bi j bij stand Gemeente

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 239