Blad 2
Uit de gepresenteerde cijfers kan zonder meer worden
afgeleid dat de woonlasten een toenemend deel opeisen
van het huishoudbudget van lagere inkomensgroepen.
Daarvoor zijn verantwoordelijk de in het verleden
plaatsgevonden stijging van de woonlasten en het niet
toepassen van volledige koppeling van uitkeringen aan
de loonontwikkelingen. Zo constateert de Minister van
Sociale Zaken in de Armoedenota, dat recente onderzoe
ken uitwijzen dat de woonlasten voor minima soms oplo
pen tot 40% of meer van het inkomen.
De resultaten van de enquête van het wijksignalerings-
systeem, zoals vastgelegd in het rapport "Raakt wonen
overbelast", bevestigen de conclusie van de Minister
in de Leeuwarder situatie.
Het percentage van netto inkomen voor woonlasten
woonquote
frequentie
percentage
Tot 10%
97
4.6%
10% tot 20%
342
16.3%
20% tot 30%
653
311%
30% tot 40%
533
25.4%
40% tot 50%
304
14.5%
Meer dan 50%
168
8 0%
TOTAAL
2097
100
Van de huishoudens met woonlasten van 40% of meer van
het inkomen had 14.4% een bijstandsinkomen en 26% was
aangewezen op studiefinanciering.
Vooral alleenstaanden en in het bijzonder jongeren
hebben een hoge woonquote.
In de notitie onevenredige hoge woonlasten is getracht
om op basis van het rapport van het FNV-secretariaat
Uitkeringsgerechtigden en het eerder vermelde rapport
"Raakt wonen overbelast" (hierna WOL genoemd) de woon-
lastenquotes voor bijstandsafhankelijken in de gemeen
te Leeuwarden beter in beeld te krijgen. Daarbij moet
wel worden bedacht dat deze rapportages niet zijn ge
baseerd op de feitelijke woonlasten, maar op berede
neerde benaderingen van de werkelijke kosten.
Blad 3
Alleenstaande
23 jaar
(Echt-paar
Alleenstaande
ouder
FNV
39. 06
31.76
35.29
WOL
38.7 11
32.0 21
35 6 31
WOL be
werkt 41
34. 8
29.5
316
11 bij subsidiabele huur van f 450,-
21 bij subsidiabele huur van f 600,-
3> niet in WOL voorkomende categorie, maar voor dit
doel alsnog berekend
41 de bovenstaande woonlastengegevens houden geen
rekening met de mogelijkheid van kwijtschelding van
belastingen. Dit levert een minder juist beeld op
van de netto te dragen woonlasten. Dit is
gecorrigeerd voor de woonquotes uit het WOL-
rapport
2.2 Beleidsinstrumenten ter beperking van woonlasten
Sinds jaar en dag bestaan er instrumenten die beogen
de woonlasten meer in overeenstemming te laten zijn
met het inkomen van het huishouden. Deze voorzieningen
zijn evenwel gericht op één specifieke categorie kos
ten
huur, heffingen of energiegebruik. Ook de beleidsve
rantwoordelijkheid voor de inzet van de onderscheiden
instrumenten is verdeeld over verschillende overheden.
Kosten
Instrument
Verantwoordelij k-
heid
Huur
Ind. huursubsidie
Rijk
Huur
Bijz. bijstand
Gemeente
Eigenaarslasten
Bijz. bijstand
Gemeente
Onroerendzaak
belasting
Kwij tschelding
Gemeente
Afvalstoffen
heffing
Kwij tschelding
Gemeente
Rioolrecht
Kwijtschelding
Gemeente
Ingezetenenomslag
Kwij tschelding
Waterschap
Verontreinigings
heffing
Kwij tschelding
Waterschap
Energieverbruik
Bi j bij stand
Gemeente