Blad 6
betrekking tot de categorisering van bijzondere bij
stand - om de ontvangers van algemene bijstand, met
uitsluiting van andere groepen in vergelijkbare om
standigheden, te voorzien van inkomensondersteuning in
de vorm van bijzondere bijstand. Dit geldt evenzeer
als gekozen wordt voor een tegemoetkoming buiten de
Abw om, dus op basis van een specifieke gemeentelijke
verordening
Ook een uitwerking van de motie in die zin dat een
voorziening wordt getroffen - bij wijze van bijzondere
bijstand of anderszins - voor alle inwoners van de
gemeente Leeuwarden met onevenredige hoge woonlasten,
wijzen wij van de hand op grond van onderstaande over
wegingen
Ter bestrijding van hoge woonlasten zijn zoals in 2
aangegeven, diverse instrumenten beschikbaar:
- huursubsidie en/of de daarmee vergelijkbare
bijzondere bijstand in hoge huur of eigenaarslasten;
- kwijtschelding van heffingen en belastingen;
- bijzondere bijstand in hoge energielasten
De inzet van deze afzonderlijke instrumenten moet in
beginsel voldoende bescherming bieden tegen bestaans-
onzekerheid als gevolg van hoge woonlasten.
Behoudens de mogelijkheid om in bijzondere, individue
le situaties bijzondere bijstand te verlenen in on
evenredig hoge woonlasten, zal de burger, behoudens
nadere (beleidsregels, geen aanspraak kunnen maken op
verder reikende voorzieningen.
Een algemene, alle minima omvattende extra voorziening
bovenop de bestaande voorzieningen zal de financiële
mogelijkheden van de gemeente te boven gaan. Waar de
woonlastenproblematiek zozeer verbonden is met
inkomenspolitiek en het landelijk huursubsidiebeleid
een dominerende rol speelt in dit vraagstuk, is het de
vraag of het probleemoplossend vermogen van de lokale
overheid toereikend is om een meer dan incidenteel
voorkomende problematiek adequaat te bestrijden.
Plaatselijk beleid kan nu eenmaal niet landelijk be
leid op structurele wijze corrigeren.
Een algemeen werkende tweede-lijnsvoorziening hetzij
in de vorm van bijzondere bijstand hetzij in de vorm
van gemeentelijke regeling buiten de bijstand, raden
wij daarom af.
Wel stellen wij vast dat de vermelde afzonderlijke
instrumenten niet effectief zijn bij inwoning op
commerciële basis. Behoudens bijzondere individuele
situaties bestaat, juridisch gezien, geen aanspraak op
bijzondere bijstand in hoge woonlasten.
Blad 7
Wij zien wel de mogelijkheid om langs de weg van ver
hoging van de algemene bijstand tegemoet te komen in
hoge woonlasten van huurders van onzelfstandige woon
ruimten, indien en voor zover de werkelijke lasten
hoger zijn dan de in de basisnorm en toeslag begrepen
woonlasten
Deze beleidsoptie werken wij hierna uit.
3.2 Verhoging van de algemene bijstand
In de Algemene bijstandsverordening is de toeslag bo
ven de landelijke basisnorm afgestemd op de mate waar
in op hetzelfde adres wonende personen door het niet
of niet volledig kunnen delen van de bestaanskosten
hogere kosten hebben dan waarin de basisnorm voorziet.
In de verordening is deze afstemming op een forfaitai
re wijze gerealiseerd, afhankelijk van de onderliggen
de huisvestingsrelatie.
Voor alleenstaanden die op commerciële basis inwonen
is de toeslag bepaald op 17% van het netto minimumloon
(per 01-01-1997: f 336,86), zodat zij aanspraak kunnen
maken op totaal f 1.327,61. Voor alleenstaande ouders
in vergelijkbare omstandigheden komt de bijstand op
f 1.723,91 per maand.
In beginsel is nog een bedrag van 3% van het netto
minimumloon f 59,45) beschikbaar voor die situa
ties, waarin de woonlasten niet gedekt zijn door de
basisnorm en de toeslag van 17% van het minimumloon.
Deze toeslag van f 59,45 kan worden toegekend aan de
persoon van wie de feitelijke woonlasten het bedrag
overschrijden dat in de landelijke basisnorm en de
gemeentelijke toeslag is begrepen voor woonlasten.
Laatstbedoeld bedrag kan, uitgaande van de berekenin
gen die ten grondslag liggen aan het gemeentelijk be
leid van toeslagen, gesteld worden op 26.2% van het
netto minimumloon.
Basisnorm
Toeslag
Totaal
Huur
8.5% ML
8.5% ML
17% ML
Energielasten
mclvastrecht
3.7% ML
2.4% ML
6.1% ML
Heffingen
1.9% ML
1.2% ML
3.1% ML
2 6.2% ML