Blad 6 betrekking tot de categorisering van bijzondere bij stand - om de ontvangers van algemene bijstand, met uitsluiting van andere groepen in vergelijkbare om standigheden, te voorzien van inkomensondersteuning in de vorm van bijzondere bijstand. Dit geldt evenzeer als gekozen wordt voor een tegemoetkoming buiten de Abw om, dus op basis van een specifieke gemeentelijke verordening Ook een uitwerking van de motie in die zin dat een voorziening wordt getroffen - bij wijze van bijzondere bijstand of anderszins - voor alle inwoners van de gemeente Leeuwarden met onevenredige hoge woonlasten, wijzen wij van de hand op grond van onderstaande over wegingen Ter bestrijding van hoge woonlasten zijn zoals in 2 aangegeven, diverse instrumenten beschikbaar: - huursubsidie en/of de daarmee vergelijkbare bijzondere bijstand in hoge huur of eigenaarslasten; - kwijtschelding van heffingen en belastingen; - bijzondere bijstand in hoge energielasten De inzet van deze afzonderlijke instrumenten moet in beginsel voldoende bescherming bieden tegen bestaans- onzekerheid als gevolg van hoge woonlasten. Behoudens de mogelijkheid om in bijzondere, individue le situaties bijzondere bijstand te verlenen in on evenredig hoge woonlasten, zal de burger, behoudens nadere (beleidsregels, geen aanspraak kunnen maken op verder reikende voorzieningen. Een algemene, alle minima omvattende extra voorziening bovenop de bestaande voorzieningen zal de financiële mogelijkheden van de gemeente te boven gaan. Waar de woonlastenproblematiek zozeer verbonden is met inkomenspolitiek en het landelijk huursubsidiebeleid een dominerende rol speelt in dit vraagstuk, is het de vraag of het probleemoplossend vermogen van de lokale overheid toereikend is om een meer dan incidenteel voorkomende problematiek adequaat te bestrijden. Plaatselijk beleid kan nu eenmaal niet landelijk be leid op structurele wijze corrigeren. Een algemeen werkende tweede-lijnsvoorziening hetzij in de vorm van bijzondere bijstand hetzij in de vorm van gemeentelijke regeling buiten de bijstand, raden wij daarom af. Wel stellen wij vast dat de vermelde afzonderlijke instrumenten niet effectief zijn bij inwoning op commerciële basis. Behoudens bijzondere individuele situaties bestaat, juridisch gezien, geen aanspraak op bijzondere bijstand in hoge woonlasten. Blad 7 Wij zien wel de mogelijkheid om langs de weg van ver hoging van de algemene bijstand tegemoet te komen in hoge woonlasten van huurders van onzelfstandige woon ruimten, indien en voor zover de werkelijke lasten hoger zijn dan de in de basisnorm en toeslag begrepen woonlasten Deze beleidsoptie werken wij hierna uit. 3.2 Verhoging van de algemene bijstand In de Algemene bijstandsverordening is de toeslag bo ven de landelijke basisnorm afgestemd op de mate waar in op hetzelfde adres wonende personen door het niet of niet volledig kunnen delen van de bestaanskosten hogere kosten hebben dan waarin de basisnorm voorziet. In de verordening is deze afstemming op een forfaitai re wijze gerealiseerd, afhankelijk van de onderliggen de huisvestingsrelatie. Voor alleenstaanden die op commerciële basis inwonen is de toeslag bepaald op 17% van het netto minimumloon (per 01-01-1997: f 336,86), zodat zij aanspraak kunnen maken op totaal f 1.327,61. Voor alleenstaande ouders in vergelijkbare omstandigheden komt de bijstand op f 1.723,91 per maand. In beginsel is nog een bedrag van 3% van het netto minimumloon f 59,45) beschikbaar voor die situa ties, waarin de woonlasten niet gedekt zijn door de basisnorm en de toeslag van 17% van het minimumloon. Deze toeslag van f 59,45 kan worden toegekend aan de persoon van wie de feitelijke woonlasten het bedrag overschrijden dat in de landelijke basisnorm en de gemeentelijke toeslag is begrepen voor woonlasten. Laatstbedoeld bedrag kan, uitgaande van de berekenin gen die ten grondslag liggen aan het gemeentelijk be leid van toeslagen, gesteld worden op 26.2% van het netto minimumloon. Basisnorm Toeslag Totaal Huur 8.5% ML 8.5% ML 17% ML Energielasten mclvastrecht 3.7% ML 2.4% ML 6.1% ML Heffingen 1.9% ML 1.2% ML 3.1% ML 2 6.2% ML

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 241