Blad 8 In guldens komt dit neer op f 498,32 (1995) of f 519,15 (per 01-01-1997)De persoon die op commerci ële wijze inwoont en hogere woonlasten heeft komt in aanmerking voor een maximale toeslag van 3% van het netto minimumloon. De feitelijke kosten bepalen de aanspraak op en de omvang van deze extra toeslag, dit in afwijking van het forfaitaire toeslagenstelsel. Dit vraagt om een intensieve gegevensuitwisseling tussen cliënt en dienst Dit belast de uitvoering zwaar. Daarom stellen wij ons voor dat wij de belanghebbende consequent zullen hou den aan de aantoonplicht met betrekking tot deze woon lasten. De te verwachten uitvoeringsproblematiek en de bredere strekking van "kost-contracten" zijn voor ons aanleiding geweest om kostgangers uit te sluiten van de extra toeslag. Wij stellen voor om de wijziging van de verordening per 1 juli 1997 te laten ingaan. Het verlenen van te rugwerkende kracht zou een te grote belasting beteke nen voor het uitvoeringsapparaat. De aanzienlijke toe name van de werklast zou extra worden vergroot, als ook ten aanzien van belanghebbenden van wie de uitke ring al vóór 1 juli 1997 is beëindigd de aanspraak op een toeslag moet worden beoordeeld. Daarbij hebben wij ook in aanmerking genomen de relatief grote in- en uitstroom onder de groep van jongere alleenstaanden. Ook menen wij dat de uitkeringsgerechtigde niet het gerechtvaardigde vertrouwen aan de motie kan ontlenen dat een voorziening van deze aard en strekking zou worden getroffen. Tot slot kwalificeren wij ons voor stel als een verbetering of nuancering van het toesla- genbeleid en zeker niet als een herstel van grove onrechtvaardigheid waarvan de gevolgen ook naar het verleden toe ongedaan moeten worden gemaakt. 3.3 Overige wijzigingen In de Algemene bijstandsverordening zijn enkele ver wijzingen opgenomen naar de Wet individuele huursubsi die, die per 1 juli 1997 wordt vervangen door de Huur subsidiewet. In hoofdzaak zijn de aanpassingen van redactionele aard. Ter voorkoming van samenloop van de begrippen woonkos ten en woonlasten in de verordening worden de woonkos ten omschreven als huur- en eigenaarslasten Blad 9 4Het financiële kader De kosten van de toeslag worden geraamd op basis van de onderstaande gegevens: aantal uitkeringsgerechtigden met toeslag van 17% ML per 01-04-1997: 548; waarvan naar schatting met hogere woonlasten dan f 519,15: 160 (het rapport WOL geeft aan dat 29.2% van de geënquêteerde bijstandsontvangers een woon- quote van 40% of meer heeft) maximale toeslag van 3% ML 80,55 per maand (bruto) De maximale kosten op jaarbasis kunnen dan ook worden gesteld op f 154.656,- waarvan tot 1999 90% wordt ver goed door het Rijk. Vanaf 1999 komen de kosten van de toeslag volledig ten laste van de gemeente, terwijl de omvang van de compensatie door het Rijk onzeker is. Gelet op het relatief geringe bedrag op het totaal van de geraamde uitgaven voor algemene bijstand (1997: 131 miljoen) menen wij dat de kosten van deze extra uitga ven binnen de marges van de begroting blijven. 5. Slot De Commissie Economische en Sociale Zaken heeft in de vergadering van 26 mei 1997 besloten akkoord te gaan met het raadsvoorstel- en besluit. Wij stellen u dan ook voor te besluiten overeenkomstig bijgaand ontwerp-besluit Leeuwarden, 5 juni 1997. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, drs. H.H. Apotheker burgemeester. mr. F.M.J. Steijvers secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 242