Blad 8
In guldens komt dit neer op f 498,32 (1995) of
f 519,15 (per 01-01-1997)De persoon die op commerci
ële wijze inwoont en hogere woonlasten heeft komt in
aanmerking voor een maximale toeslag van 3% van het
netto minimumloon.
De feitelijke kosten bepalen de aanspraak op en de
omvang van deze extra toeslag, dit in afwijking van
het forfaitaire toeslagenstelsel. Dit vraagt om een
intensieve gegevensuitwisseling tussen cliënt en
dienst
Dit belast de uitvoering zwaar. Daarom stellen wij ons
voor dat wij de belanghebbende consequent zullen hou
den aan de aantoonplicht met betrekking tot deze woon
lasten. De te verwachten uitvoeringsproblematiek en de
bredere strekking van "kost-contracten" zijn voor ons
aanleiding geweest om kostgangers uit te sluiten van
de extra toeslag.
Wij stellen voor om de wijziging van de verordening
per 1 juli 1997 te laten ingaan. Het verlenen van te
rugwerkende kracht zou een te grote belasting beteke
nen voor het uitvoeringsapparaat. De aanzienlijke toe
name van de werklast zou extra worden vergroot, als
ook ten aanzien van belanghebbenden van wie de uitke
ring al vóór 1 juli 1997 is beëindigd de aanspraak op
een toeslag moet worden beoordeeld. Daarbij hebben wij
ook in aanmerking genomen de relatief grote in- en
uitstroom onder de groep van jongere alleenstaanden.
Ook menen wij dat de uitkeringsgerechtigde niet het
gerechtvaardigde vertrouwen aan de motie kan ontlenen
dat een voorziening van deze aard en strekking zou
worden getroffen. Tot slot kwalificeren wij ons voor
stel als een verbetering of nuancering van het toesla-
genbeleid en zeker niet als een herstel van grove
onrechtvaardigheid waarvan de gevolgen ook naar het
verleden toe ongedaan moeten worden gemaakt.
3.3 Overige wijzigingen
In de Algemene bijstandsverordening zijn enkele ver
wijzingen opgenomen naar de Wet individuele huursubsi
die, die per 1 juli 1997 wordt vervangen door de Huur
subsidiewet. In hoofdzaak zijn de aanpassingen van
redactionele aard.
Ter voorkoming van samenloop van de begrippen woonkos
ten en woonlasten in de verordening worden de woonkos
ten omschreven als huur- en eigenaarslasten
Blad 9
4Het financiële kader
De kosten van de toeslag worden geraamd op basis van
de onderstaande gegevens:
aantal uitkeringsgerechtigden met toeslag van 17%
ML per 01-04-1997: 548;
waarvan naar schatting met hogere woonlasten dan
f 519,15: 160 (het rapport WOL geeft aan dat 29.2%
van de geënquêteerde bijstandsontvangers een woon-
quote van 40% of meer heeft)
maximale toeslag van 3% ML 80,55 per maand
(bruto)
De maximale kosten op jaarbasis kunnen dan ook worden
gesteld op f 154.656,- waarvan tot 1999 90% wordt ver
goed door het Rijk. Vanaf 1999 komen de kosten van de
toeslag volledig ten laste van de gemeente, terwijl de
omvang van de compensatie door het Rijk onzeker is.
Gelet op het relatief geringe bedrag op het totaal van
de geraamde uitgaven voor algemene bijstand (1997: 131
miljoen) menen wij dat de kosten van deze extra uitga
ven binnen de marges van de begroting blijven.
5. Slot
De Commissie Economische en Sociale Zaken heeft in de
vergadering van 26 mei 1997 besloten akkoord te gaan
met het raadsvoorstel- en besluit.
Wij stellen u dan ook voor te besluiten overeenkomstig
bijgaand ontwerp-besluit
Leeuwarden, 5 juni 1997.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
drs. H.H. Apotheker burgemeester.
mr. F.M.J. Steijvers
secretaris.