Gemeente uwarden
Oldehoofsterkerlhof 2
Postbus 21000
8900 JA Leeuwarden
Telefoon 058 233 88 33
Evaluatie Verkeers-Milieu-Plan Leeuwarden
Bijlage nr. 78
Aan de gemeenteraad.
In 1994 heeft u het Verkeers-Milieu-Plan voor Leeuwarden
vastgesteld. Dit plan bevat voorstellen voor de circulatie
van het autoverkeer in Leeuwarden. De maatregelen zijn
onderverdeeld in drie fasen, te weten:
Fase 1 - 1994 - 1996
Fase 2 - 1997 - 1999
Fase 3 - 2000 - 2002.
U heeft besloten aan het eind van de eerste fase eerst te
evalueren of het autoverkeer inderdaad zo gegroeid is als
in de prognoses werd aangenomen. Op basis van deze evalua
tie kan de definitieve besluitvorming over de uitvoering
van de fasen 2 en 3 van het plan weloverwogen plaatsvinden.
Op 2 april 1997 heeft de Dienst Stadsontwikkeling een eva
luatierapport uitgebracht. De volgende conclusies komen uit
de evaluatie van het plan naar voren:
De uitvoering van de maatregelen uit fase 1 is vertraagd en
het autoverkeer is in de afgelopen periode - conform de
prognoses - gegroeid, waardoor de verkeersproblemen in de
binnenstad de laatste jaren zijn toegenomen. Er bestaat
bovendien geen reden om aan te nemen dat de groei van het
autoverkeer de komende jaren zal afnemen.
Uitvoering van de voorgenomen verkeersmaatregelen uit het
Verkeers-Milieu-Plan van de fasen 2 en 3 zijn daarom nodig.
Het instellen van éénrichtingsverkeer op de Nieuweweg in
samenhang met maatregelen op het Ruiterskwartier en de
Westersingel om verdere groei van het autoverkeer - en de
daarmee samenhangende verkeersproblemen - tegen te gaan
heeft de hoogste prioriteit.
Concreet gaat het om de volgende acties:
Voor een snelle afhandeling is aanpassing van het Meerja
renprogramma infrastructuur nodig: de maatregelen uit de
fasen 2 en 3 dienen hierin opgenomen te worden.
Het is nodig fase 1 van het Verkeers-Milieu-Plan spoedig af
te ronden; dat houdt in dat de nog niet genomen maatregelen
Sjoch dizzc stcd; sjoch wat der rünom bart - It aide spcgclct him yn wat de takomst hat - Piter Terpstra
13