Blad 4 Discussie schaars en niet-schaars Is het systeem als zodanig goed, de vraag die wel opgeroe pen wordt in het onderzoeksrapport (en daarna in de CRW- rapportage over de toewijzing in 1995 en de gesprekken over het woonruimteconvenant) is of het aanbodsysteem op een ruime woningmarkt als de Leeuwarder woningmarkt wel altijd goed functioneert. Elk woonruimteverdelingssysteem heeft als hoofdfunctie huurwoningen, in een situatie dat woningen schaars zijn, zo goed, efficiënt en eerlijk mogelijk te verdelen, waarbij in Leeuwarden "noch spreiding noch con centraties" de grote lijn is. Wanneer echter huurwoningen niet schaars zijn, en in Leeuwarden geldt dit ook voor steeds meer goedkope woningen beneden de f 600,-/650,-1, dan werkt het aanbodsysteem niet langer efficiënt en ook niet meer goed. Het kost meer tijd om woningen te verhuren, omdat er in ieder geval twee keer geadverteerd moet worden. Het systeem functioneert dan ook niet meer goed omdat, wanneer er nauwelijks nog vragers zijn voor bepaalde woningsegmenten, de enkele vrager die er is binnen een aanbodsysteem nauwelijks geweigerd kan en mag worden: ongewenste concentraties zijn dan steeds vaker het gevolg Inhoud Woonruimteconvenant Vatten we de belangrijkste zaken samen: - Omdat de ervaringen met het woonruimteverdeelsysteem, zoals we dat sinds 1 oktober 1994 kennen, als zodanig goed zijn, blijft het nu geldende woonruimteverdeelsy steem van kracht. Ook de verdeelregels zijn vrijwel op alle punten gelijk gebleven met de regels zoals die tot nu toe gelden. Op alle belangrijke punten zijn er geen afwij kingen - Omdat het convenant bedoeld is voor een langere periode namelijk 4 jaar zijn wel reeds een aantal beoogde veran deringen rond de woonruimteverdeling in Leeuwarden in het convenant aangekondigd of al tekstueel verwerkt. Veruit belangrijkste beoogde verandering is het aanbodsysteem zoals we dat nu kennen te laten gelden voor een -nog vast te stellen- "kernvoorraad van woningen" en daarbinnen het schaarse gedeelte. - Omdat in de nieuwe Huursubsidiewet de fiatterings- systematiek verandert, vervalt de ratio om de grens van de woningen, die via het aanbodsysteem in de Woonwijzer verhuurd worden, nog langer bij f 650,- te leggen. Af te lezen aan eerst het aantal weigeringen, daarna aan het gebrek aan reacties op advertenties in de Woon wijzer (bij ongeveer 1 op 6 goedkopere huurwoningen in 1995) en daarna onvermijdelijk aan de leegstandscijfers Blad 5 Dit was namelijk de grens drie jaar geleden waarboven huurwoningen niet langer aan de laagste inkomens verhuurd mochten worden, omdat dit meer dan f 300,- huursubsidie kostte. Omdat de uitwerking van het alternatief nog niet klaar is, is afgesproken tot in ieder geval 1 augustus 1997 de huidige grens van f 650,-, waarvoor het aanbod systeem geldt te handhaven. - Het is de bedoeling het aanbodsysteem, met de verdeelre gels zoals in dit convenant staan, alleen nog te laten gelden voor die huurwoningen die bestemd zijn voor de zogenaamde primaire huishoudens (huishoudens met een laag inkomen, zoals geformuleerd in het Besluit Beheer Sociale Huursector) en voor de aandachtsgroepen van beleid met een hoger inkomen (zoals grote huishoudens, allochtonen en vooral ouderen)Uitgezocht wordt welk deel van de huurwoningvoorraad in Leeuwarden nodig is en dus bestemd wordt voor die groepen. Dit wordt de "kernvoorraad" ge noemd. Dit blijkt overigens een ingewikkelde opgave te zijn, ook omdat het de bedoeling is dit op woningcomplex niveau aan te wijzen en af te stemmen. Om u idee te geven van de orde van grootte waar op dit moment aan gedacht wordt wat betreft de omvang van de kernvoorraad: Om de primaire doelgroep te kunnen huisvesten, die op de socia le huurwoningen is aangewezen, zijn op dit moment on geveer 11.000 woningen nodig. Voor de verdere aandachts groepen van beleid moet de omvang nog bekeken worden. Extra aandachtspunt op dit moment in deze kernvoorraad- discussie is bovendien nog de nieuwe Huursubsidiewet, waarvan nauwelijks nog overzien kan worden wat daarvan de invloed op de woonwensen zal zijn. - Vanwege de ook in de nabije toekomst verwachte ruime woningmarktsituatie in Leeuwarden, juist ook bij een deel van de goedkope woningvoorraad, is op voorhand ingecalcu leerd dat er een groep woningen komt, waarvoor eigenlijk het aanbodsysteem zou moeten gelden, maar waar dit niet reëel is. Dit zijn de niet-schaarse woningen. Bedoeling is deze buiten het aanbodsysteem te houden, voor zolang ze niet-schaars zijn. Wat precies schaars en met-schaars is, wordt nog bepaald. Potentieel zijn de gebieden waar dit verschijnsel in het groot optreedt als herstructure ringsgebieden aan te merken. - Wanneer woningen niet verdeeld worden via het aanbodsy steem, zal de verhuur via de woningcorporaties plaatsvin den, zoals nu ook geldt voor woningen boven de f 650,-. Om te kunnen volgen als gemeente wat er buiten het aan bodsysteem om verhuurd is aan wie, zullen de corporaties jaarlijks achteraf schriftelijk rapporteren aan wie deze woningen verhuurd zijn. Alle inschrijvingen en toewij zingen zullen daartoe in het CRW-informatiebestand worden opgenomen. Tot nu toe hadden we als gemeente er geen zicht op aan wie de woningen boven de f 650,- verhuurd werden

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 258