Blad 4
Discussie schaars en niet-schaars
Is het systeem als zodanig goed, de vraag die wel opgeroe
pen wordt in het onderzoeksrapport (en daarna in de CRW-
rapportage over de toewijzing in 1995 en de gesprekken over
het woonruimteconvenant) is of het aanbodsysteem op een
ruime woningmarkt als de Leeuwarder woningmarkt wel altijd
goed functioneert. Elk woonruimteverdelingssysteem heeft
als hoofdfunctie huurwoningen, in een situatie dat woningen
schaars zijn, zo goed, efficiënt en eerlijk mogelijk te
verdelen, waarbij in Leeuwarden "noch spreiding noch con
centraties" de grote lijn is.
Wanneer echter huurwoningen niet schaars zijn, en in
Leeuwarden geldt dit ook voor steeds meer goedkope woningen
beneden de f 600,-/650,-1, dan werkt het aanbodsysteem niet
langer efficiënt en ook niet meer goed. Het kost meer tijd
om woningen te verhuren, omdat er in ieder geval twee keer
geadverteerd moet worden. Het systeem functioneert dan ook
niet meer goed omdat, wanneer er nauwelijks nog vragers
zijn voor bepaalde woningsegmenten, de enkele vrager die er
is binnen een aanbodsysteem nauwelijks geweigerd kan en mag
worden: ongewenste concentraties zijn dan steeds vaker het
gevolg
Inhoud Woonruimteconvenant
Vatten we de belangrijkste zaken samen:
- Omdat de ervaringen met het woonruimteverdeelsysteem,
zoals we dat sinds 1 oktober 1994 kennen, als zodanig
goed zijn, blijft het nu geldende woonruimteverdeelsy
steem van kracht. Ook de verdeelregels zijn vrijwel op
alle punten gelijk gebleven met de regels zoals die tot
nu toe gelden. Op alle belangrijke punten zijn er geen
afwij kingen
- Omdat het convenant bedoeld is voor een langere periode
namelijk 4 jaar zijn wel reeds een aantal beoogde veran
deringen rond de woonruimteverdeling in Leeuwarden in het
convenant aangekondigd of al tekstueel verwerkt. Veruit
belangrijkste beoogde verandering is het aanbodsysteem
zoals we dat nu kennen te laten gelden voor een -nog vast
te stellen- "kernvoorraad van woningen" en daarbinnen het
schaarse gedeelte.
- Omdat in de nieuwe Huursubsidiewet de fiatterings-
systematiek verandert, vervalt de ratio om de grens van
de woningen, die via het aanbodsysteem in de Woonwijzer
verhuurd worden, nog langer bij f 650,- te leggen.
Af te lezen aan eerst het aantal weigeringen, daarna
aan het gebrek aan reacties op advertenties in de Woon
wijzer (bij ongeveer 1 op 6 goedkopere huurwoningen in
1995) en daarna onvermijdelijk aan de leegstandscijfers
Blad 5
Dit was namelijk de grens drie jaar geleden waarboven
huurwoningen niet langer aan de laagste inkomens verhuurd
mochten worden, omdat dit meer dan f 300,- huursubsidie
kostte. Omdat de uitwerking van het alternatief nog niet
klaar is, is afgesproken tot in ieder geval 1 augustus
1997 de huidige grens van f 650,-, waarvoor het aanbod
systeem geldt te handhaven.
- Het is de bedoeling het aanbodsysteem, met de verdeelre
gels zoals in dit convenant staan, alleen nog te laten
gelden voor die huurwoningen die bestemd zijn voor de
zogenaamde primaire huishoudens (huishoudens met een laag
inkomen, zoals geformuleerd in het Besluit Beheer Sociale
Huursector) en voor de aandachtsgroepen van beleid met
een hoger inkomen (zoals grote huishoudens, allochtonen
en vooral ouderen)Uitgezocht wordt welk deel van de
huurwoningvoorraad in Leeuwarden nodig is en dus bestemd
wordt voor die groepen. Dit wordt de "kernvoorraad" ge
noemd. Dit blijkt overigens een ingewikkelde opgave te
zijn, ook omdat het de bedoeling is dit op woningcomplex
niveau aan te wijzen en af te stemmen. Om u idee te geven
van de orde van grootte waar op dit moment aan gedacht
wordt wat betreft de omvang van de kernvoorraad: Om de
primaire doelgroep te kunnen huisvesten, die op de socia
le huurwoningen is aangewezen, zijn op dit moment on
geveer 11.000 woningen nodig. Voor de verdere aandachts
groepen van beleid moet de omvang nog bekeken worden.
Extra aandachtspunt op dit moment in deze kernvoorraad-
discussie is bovendien nog de nieuwe Huursubsidiewet,
waarvan nauwelijks nog overzien kan worden wat daarvan de
invloed op de woonwensen zal zijn.
- Vanwege de ook in de nabije toekomst verwachte ruime
woningmarktsituatie in Leeuwarden, juist ook bij een deel
van de goedkope woningvoorraad, is op voorhand ingecalcu
leerd dat er een groep woningen komt, waarvoor eigenlijk
het aanbodsysteem zou moeten gelden, maar waar dit niet
reëel is. Dit zijn de niet-schaarse woningen. Bedoeling
is deze buiten het aanbodsysteem te houden, voor zolang
ze niet-schaars zijn. Wat precies schaars en met-schaars
is, wordt nog bepaald. Potentieel zijn de gebieden waar
dit verschijnsel in het groot optreedt als herstructure
ringsgebieden aan te merken.
- Wanneer woningen niet verdeeld worden via het aanbodsy
steem, zal de verhuur via de woningcorporaties plaatsvin
den, zoals nu ook geldt voor woningen boven de f 650,-.
Om te kunnen volgen als gemeente wat er buiten het aan
bodsysteem om verhuurd is aan wie, zullen de corporaties
jaarlijks achteraf schriftelijk rapporteren aan wie deze
woningen verhuurd zijn. Alle inschrijvingen en toewij
zingen zullen daartoe in het CRW-informatiebestand worden
opgenomen. Tot nu toe hadden we als gemeente er geen
zicht op aan wie de woningen boven de f 650,- verhuurd
werden