Blad 6 - Met ingang van 1 mei 1997 heeft de huidige Klachtencom missie bestaande uit een onafhankelijke voorzitter, een vertegenwoordiger van de Federatie Leeuwarder woningcor poraties en 2 vertegenwoordigers van woonconsumentenor ganisaties (WBL en PEL)haar werkzaamheden neergelegd. Voorgesteld wordt om, op basis van dit convenant, de Klachtencommissie 1 juni 1997 weer in te stellen in on geveer dezelfde samenstelling, zij het qua aantalsverhou ding meer evenwichtig door ook maar 1 vertegenwoordiger vanuit de woonconsumentenorganisaties op te nemen. Omdat de koepel functie op woonconsumentengebied in Leeuwarden vervuld zal blijven worden door de Stichting Woonconsumentenbelangen, waarbij overigens de mogelijk heid er is voor allerlei organisaties zich hierbij aan te sluiten, is WBL de meest geëigende organisatie om de vertegenwoordiger van de woonconsumentenbelangen in de Klachtencommissie voor te dragen. De gemeente Leeuwarden verzorgt de ambtelijke ondersteuning. De leden van de Klachtencommissie worden benoemd door burgemeester en wethouders In tegenstelling tot het voorstel ziet de gemeente Leeuwarden wat betreft de salariëring alleen een vergoe ding voor de voorzitter als wenselijk. - De Federatie van woningcorporaties heeft dit voorstel voor een Woonruimteconvenant ook toegestuurd aan de Klachtencommissie en de Stichting Woonconsumentenbe langen. De opmerkingen van Klachtencommissie en PEL waren niet van dien aard dat het voorstel substantieel gewij zigd hoefde te worden door de Federatie (mondelinge mede deling federatie op het bestuurlijk overleg van 3 april). Van WBL was op het moment van dit schrijven geen reactie bekend Toevoeging raadsvoorstel: Een reactie van de Federatie op de brief van de Klachtencommissie is wel alsnog (na be handeling in burgemeester en wethouders) binnengekomen en heeft ook geleid tot kleine aanpassingen in de tekst van het convenant. Dit concept wordt bijgevoegd. Wederzijds voorbehoud. De aanvankelijke gedachte was om het hele pakket van convenanten in een keer voor te leggen aan burgemeester en wethouders en de raad, ook omdat de Federatie Leeuwarder woningcorporaties op haar beurt van de gemeente verwacht dat zij hier wat genoemd is "contraprestaties" tegenover zet. Dit is een lijst met financiële wensen (waaronder bij voorbeeld dat de gemeente mee dient te betalen aan het woonruimteverdeelsysteem, verwoord in artikel 9.2 van dit convenant), procedurewensen en prioriteitsverzoeken op volkshuisvestingsgebied Blad 7 Omdat het geheel van afspraken maken nog niet afgerond is, terwijl het nodig is een van de deelconvenanten te bezege len, is er door zowel gemeente als Federatie een voorbehoud gemaakt. De Federatie heeft gesteld, dat wanneer er over het geheel (inclusief de contraprestaties) geen overeen stemming komt, ook dit convenant weer vervalt. De gemeente wil eveneens eerst het geheel van convenanten en prestaties kunnen overzien, voordat de raad gevraagd wordt zich uit te spreken over het geheel, waaronder de gevraagde contraprestaties (waar ook de in artikel 9.2 ge noemde afspraak dat de gemeente zou moeten meebetalen aan het woonruimteverdeelsysteem bij staat) Op het punt van artikel 9.2 geldt dus een gemeentelijk voorbehoud wat be treft het Woonruimteconvenant. De afspraak is wel dat, mocht het Woonruimteconvenant komen te vervallen, dat dan de corporaties zich weer houden aan de afspraken zoals die verwoord zijn in het Beleidsplan Woonruimteverdeling uit 1994 (wat tot nu toe de enige basis is voor de afspraken over de woonruimteverdeling tussen gemeente en corporaties) Checklist convenanten. De aandachtspunten bij convenanten, zoals genoemd in de "Notitie betreffende wenselijke gedragslijn gemeente bij het aangaan van convenanten e.d." zijn verwerkt c.q. er is rekening mee gehouden. Een korte toeliching op een paar punten - Het convenant is bedoeld voor 4 jaar. Gezien het gekozen systeem van een jaarlijkse beleidsbrief op basis van ac tuele informatie zijn er frequent evaluatieve momenten en overleggen ingebouwd hoe zaken gaan. - Uitdrukkelijk is de Federatie van de 4 corporaties (Stichting FLW) de convenantspartner. De afspraken worden met de gezamenlijke corporaties gemaakt. - Met de verzelfstandiging van de woningcorporaties, be kroond met de bruteringsoperatie, is er een onduidelijke situatie ontstaan hoe corporaties en gemeente met elkaar tot afspraken moeten komen. De wetgever heeft weliswaar de Huisvestingswet en het Besluit Beheer Sociale Huursec tor ingesteld waarin nogal wat wenselijkheden worden ge uit, maar wettelijke verplichtingen (en bijvoorbeeld sanctiemogelijkheden voor gemeenten) vloeien er nauwe lijks uit voort, ook niet met de laatste wijzigingen. Er zijn slechts enkele verplichtingen, vooral van admini stratieve aard, die verwerkt zijn in de convenantsteksten (bijvoorbeeld het instellen van de Klachtencommissie) Juist vanwege het ontbreken van duidelijkheid en juridi sche verplichtingen op een groot aantal terreinen (inclu sief woonruimteverdeling), terwijl de Leeuwarder woning markt aan grote veranderingen onderhevig is, achten zowel de gemeente als Federatie het hard nodig tot dit gerich-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 259