Blad 6
- Met ingang van 1 mei 1997 heeft de huidige Klachtencom
missie bestaande uit een onafhankelijke voorzitter, een
vertegenwoordiger van de Federatie Leeuwarder woningcor
poraties en 2 vertegenwoordigers van woonconsumentenor
ganisaties (WBL en PEL)haar werkzaamheden neergelegd.
Voorgesteld wordt om, op basis van dit convenant, de
Klachtencommissie 1 juni 1997 weer in te stellen in on
geveer dezelfde samenstelling, zij het qua aantalsverhou
ding meer evenwichtig door ook maar 1 vertegenwoordiger
vanuit de woonconsumentenorganisaties op te nemen.
Omdat de koepel functie op woonconsumentengebied in
Leeuwarden vervuld zal blijven worden door de Stichting
Woonconsumentenbelangen, waarbij overigens de mogelijk
heid er is voor allerlei organisaties zich hierbij aan te
sluiten, is WBL de meest geëigende organisatie om de
vertegenwoordiger van de woonconsumentenbelangen in de
Klachtencommissie voor te dragen. De gemeente Leeuwarden
verzorgt de ambtelijke ondersteuning. De leden van de
Klachtencommissie worden benoemd door burgemeester en
wethouders
In tegenstelling tot het voorstel ziet de gemeente
Leeuwarden wat betreft de salariëring alleen een vergoe
ding voor de voorzitter als wenselijk.
- De Federatie van woningcorporaties heeft dit voorstel
voor een Woonruimteconvenant ook toegestuurd aan de
Klachtencommissie en de Stichting Woonconsumentenbe
langen. De opmerkingen van Klachtencommissie en PEL waren
niet van dien aard dat het voorstel substantieel gewij
zigd hoefde te worden door de Federatie (mondelinge mede
deling federatie op het bestuurlijk overleg van 3 april).
Van WBL was op het moment van dit schrijven geen reactie
bekend
Toevoeging raadsvoorstel: Een reactie van de Federatie op
de brief van de Klachtencommissie is wel alsnog (na be
handeling in burgemeester en wethouders) binnengekomen en
heeft ook geleid tot kleine aanpassingen in de tekst van
het convenant. Dit concept wordt bijgevoegd.
Wederzijds voorbehoud.
De aanvankelijke gedachte was om het hele pakket van
convenanten in een keer voor te leggen aan burgemeester en
wethouders en de raad, ook omdat de Federatie Leeuwarder
woningcorporaties op haar beurt van de gemeente verwacht
dat zij hier wat genoemd is "contraprestaties" tegenover
zet. Dit is een lijst met financiële wensen (waaronder bij
voorbeeld dat de gemeente mee dient te betalen aan het
woonruimteverdeelsysteem, verwoord in artikel 9.2 van dit
convenant), procedurewensen en prioriteitsverzoeken op
volkshuisvestingsgebied
Blad 7
Omdat het geheel van afspraken maken nog niet afgerond is,
terwijl het nodig is een van de deelconvenanten te bezege
len, is er door zowel gemeente als Federatie een voorbehoud
gemaakt. De Federatie heeft gesteld, dat wanneer er over
het geheel (inclusief de contraprestaties) geen overeen
stemming komt, ook dit convenant weer vervalt.
De gemeente wil eveneens eerst het geheel van convenanten
en prestaties kunnen overzien, voordat de raad gevraagd
wordt zich uit te spreken over het geheel, waaronder de
gevraagde contraprestaties (waar ook de in artikel 9.2 ge
noemde afspraak dat de gemeente zou moeten meebetalen aan
het woonruimteverdeelsysteem bij staat) Op het punt van
artikel 9.2 geldt dus een gemeentelijk voorbehoud wat be
treft het Woonruimteconvenant.
De afspraak is wel dat, mocht het Woonruimteconvenant komen
te vervallen, dat dan de corporaties zich weer houden aan
de afspraken zoals die verwoord zijn in het Beleidsplan
Woonruimteverdeling uit 1994 (wat tot nu toe de enige basis
is voor de afspraken over de woonruimteverdeling tussen
gemeente en corporaties)
Checklist convenanten.
De aandachtspunten bij convenanten, zoals genoemd in de
"Notitie betreffende wenselijke gedragslijn gemeente bij
het aangaan van convenanten e.d." zijn verwerkt c.q. er is
rekening mee gehouden. Een korte toeliching op een paar
punten
- Het convenant is bedoeld voor 4 jaar. Gezien het gekozen
systeem van een jaarlijkse beleidsbrief op basis van ac
tuele informatie zijn er frequent evaluatieve momenten en
overleggen ingebouwd hoe zaken gaan.
- Uitdrukkelijk is de Federatie van de 4 corporaties
(Stichting FLW) de convenantspartner. De afspraken worden
met de gezamenlijke corporaties gemaakt.
- Met de verzelfstandiging van de woningcorporaties, be
kroond met de bruteringsoperatie, is er een onduidelijke
situatie ontstaan hoe corporaties en gemeente met elkaar
tot afspraken moeten komen. De wetgever heeft weliswaar
de Huisvestingswet en het Besluit Beheer Sociale Huursec
tor ingesteld waarin nogal wat wenselijkheden worden ge
uit, maar wettelijke verplichtingen (en bijvoorbeeld
sanctiemogelijkheden voor gemeenten) vloeien er nauwe
lijks uit voort, ook niet met de laatste wijzigingen. Er
zijn slechts enkele verplichtingen, vooral van admini
stratieve aard, die verwerkt zijn in de convenantsteksten
(bijvoorbeeld het instellen van de Klachtencommissie)
Juist vanwege het ontbreken van duidelijkheid en juridi
sche verplichtingen op een groot aantal terreinen (inclu
sief woonruimteverdeling), terwijl de Leeuwarder woning
markt aan grote veranderingen onderhevig is, achten zowel
de gemeente als Federatie het hard nodig tot dit gerich-