5.7
Taakverdeling corporaties urgenten en daaraan gelijkgestelden
6 AANBIEDING VAN WOONRUIMTE 13
6.1 Vrijkomende woningen behorende tot (het schaarse deel van) de kemvoorraad
6.1.1 Adverteren van dit woningaanbod 13
6.1.2 Aangeven van voorwaarden 13
6.2 Adverteren vrijkomende woningen die niet behoren tot (het schaarse deel van) de kemvoorraad 13
6.3 De hardheidsclausule 13
7 REACTIES OP HET AANBOD 14
7.1 Reacties aanbod woningen behorende tot (het schaarse deel van) de kemvoorraad 14
7.1.1 Maximering reacties 14
7.1.2 Rangorde bij binnenkomst 14
7.1.3 Ongeldige bonnen 14
7.1.4 Invoeren van de reactie 14
7.1.5 Geen reactie aanbod woningen behorende tot (het schaarse deel van) de kemvoorraad 14
7.2 Reacties woningen niet behorende tot (het schaarse deel van) de kemvoorraad 14
8 DEFINITIEF WONINGAANBOD 15
8.1 Toewijzing woningen behorende tot (het schaarse deel van) de kemvoorraad 15
8.1.1 Rangorde 15
8.1.2 Kandidaten met de hoogste rangorde 15
8.1.3 Definitief aanbod aan kandidaat 15
8.1.3.1 Kandidaat weigert aanbod 15
8.1.4 Kandidaat krijgt geen aanbod 15
8.1.5 Volgende kandidaat 15
816 Verantwoording 16
8.2 Toewijzing woningen niet behorende tot (het schaarse deel van) de kemvoorraad 16
8.2.1 Rangorde 16
8.2.2 Toewijzing 16
9 KOSTEN, VERSLAGLEGGING EN EVALUATIE 17
9.1 Werkingsduur convenant 17
9.2 Kosten van het woonruimteverdeelsysteem 17
9.3 Verslaglegging 17
9.4 Evaluatie 17
9.5 Geschillen 17
10 KLACHTENCOMMISSIE 18
10.1 Instelling klachtencommissie 18
10.2 Samenstelling commissie 18
10.3 Benoeming van de commissie 18
10.4 Benoemingsduur 18
10.5 Salariëring commissie 19
10.6 Werkwijze commissie 19
10.7 Toetsing op rechtmatigheid 19
10.8 Uitspraak commissie 19
10.9 Beperking bevoegdheden
10.10 Verslaglegging 19
10.11 Reglement klachtencommissie 19
2
Gemeente Leeuwarden en de Stichting Federatie Leeuwarder Woningcorporaties (FLW) zijn als partijen
betrokken bij het convenant. Uitgangspunt voor de convenantpartijen is een zakelijk gewaardeerde relatie,
waarbij de partijen gelijkwaardig zijn en het besef aanwezig is dat de één de ander nodig heeft in de
volkshuisvesting. Er is sprake van een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het huisvesten van de
doelgroep, de omvang en kwaliteit van de kemvoorraad, de woonruimteverdeling en voor de leefbaarheid in
de wijken. Daarnaast wordt de verantwoordelijkheid van de corporaties en de gemeente in de bestaande
wijken in relatie gebracht met nieuwe taken en verantwoordelijkheden in het gehele woningmarktgebied.
'Deelconvenant 2 - Systematiek woonruimteverdeling' is een nadere uitwerking van het volkshuisves
tingsconvenant tussen de gemeente Leeuwarden en de Stichting Federatie Leeuwarder Woningcorporaties,
dat is gesloten op 25-05-93 onder de naam: 'Basisopzet voor een volkshuisvestingsconvenant -Gemeente en
corporaties in Leeuwarden en het BBSH'. Dit deelconvenant verwijst naar Deelconvenant 1 - BBSH.
In dit deelconvenant is een hoofdstuk opgenomen 'Klachtencommissie', waarin verwezen wordt naar het
'Reglement Klachtencommissie'.
Het deelconvenant is van toepassing in de gemeente Leeuwarden.
Besloten is op korte termijn de huidige woonruimteverdeling opnieuw te definiëren. Dit zal voor 1 augustus
'97 moeten zijn afgerond. De aanleiding daarvoor ligt in de afnemende vraag naar woningen. Ten tijde van
de invoering van het Beleidsplan Woonruimteverdeling in de gemeente Leeuwarden in '94, was al bekend
dat de woningmarkt in Leeuwarden 'dun' was. In de afgelopen twee jaar is gebleken dat de Leeuwarder
woningmarkt nog ruimer was dan gedacht. Dit blijkt onder meer uit de door de gemeente recent aangelever
de 'Woningmarktgegevens Leeuwarden' en de CRW-rapportages van de corporaties. De (zeer) ruime
Leeuwarder woningmarkt maakt aanpassing van het huidige woonruimteverdeelsysteem noodzakelijk. De
basis voor de aanpassing van de huidige woonruimteverdeling is gevonden in een nieuwe bepaling van vraag
en aanbod: een jaarlijkse afstemming van de noodzakelijke kemvoorraad huurwoningen op de aanwezige
doelgroep.
Tot de invoering van deze systeemaanpassing - uiterlijk op 1 augustus a.s. - zal de woonruimteverdeling
worden uitgevoerd conform de huidige systematiek voor woningaanbod onder de prijsgrens van 650 gulden.
Indien de datum van 1 augustus niet wordt gehaald zullen de corporaties zich nader beraden en zo nodig een
voorschot nemen op de uitkomst van de nieuwe afstemming.
Voor het 'markt-conform' aanbodsysteem is de kemvoorraad sociale huurwoningen, beschreven in
Deelconvenant 1 - BBSH, van belang. De Federatie zal voor 1 augustus 1997 in samenwerking en overleg
met de gemeente komen tot het vaststellen van de omvang en samenstelling van de kemvoorraad. Bepalend
daarvoor is de omvang en samenstelling van de doelgroep. Van belang bij de bepaling van de kemvoorraad
is de verwachting (huidige trend) dat de omvang en samenstelling van de doelgroep verder zal afnemen als
gevolg van demografische - en inkomensontwikkelingen. De laatste ontwikkeling zal leiden tot een grotere
vraag naar koopwoningen.
Vervolgens kan de Federatie in overleg met de gemeente, voor zover noodzakelijk, bepalen of een nadere
verdeling van de kemvoorraad tussen schaarse en niet-schaarse woningen noodzakelijk is. Bij de bepaling
van de verdeling kan het nieuwe beleid van VROM inzake de IHS worden meegenomen.
Criteria voor de bepaling van de kemvoorraad zijn, naast de omvang en de BBSH-huurprijs ook de kwaliteit,
de typologie en de geografische spreiding ervan. Als basis geldt dat de kemvoorraad de voorraad met een
huurprijs tot 600 gulden is. In specifieke gevallen echter kunnen delen van de voorraad met een BBSH-
huurprijs tot 600 gulden worden uitgesloten en delen van de betaalbare voorraad worden toegerekend aan de
kemvoorraad (e.e.a. naar aanleiding van de mate van schaarste, specifieke doelgroepcomplexen en inzet
IHS).
3
12
1 ALGEMEEN
1.1 Het convenant
1.2 De noodzaak van een 'markt-conform' aanbodsysteem
1.2.1 De doelgroep in relatie tot de kemvoorraad