8.1.6 Verantwoording
Indien woningaanbod, behorende tot (het schaarse deel van) de kemvoorraad, tot een toewijzing leidt en er is
geen sprake van het onder 6.1 vermelde (met uitzondering van woonruimte ten behoeve van urgenten of
daaraan gelijkgestelden), wordt daarvan mededeling gedaan in WoonWijzer, onder vermelding van het
editienummer van WoonWijzer waarin de betreffende woning is geadverteerd. Daarbij worden de volgende
relevante gegevens opgenomen: het adres van de aangeboden woning, het type woning, het aantal goede
reacties op de woning. Ook wordt van de woningzoekende aan wie de woning is toegewezen de laatste
verhuisdatum c.q. inschrijfdatum opgenomen zodat het toewijzingscriterium achteraf inzichtelijk is gemaakt.
8.2 Toewijzing woningen niet behorende tot (het schaarse deel van) de kernvoorraad
Het gaat hierbij om het verhuren van woningen niet behorende tot (het schaarse deel van) de kemvoorraad.
8.2.1 Rangorde
Indien meerdere woningzoekenden in aanmerking willen komen voor woningen niet behorende tot (het
schaarse deel van) de kemvoorraad, bepaalt de corporatie op basis van eigen criteria welke kandidaat de
woning krijgt toegewezen.
8.2.2 Toewijzing
Bij toewijzing van een woning niet behorende tot (het schaarse deel van) de kemvoorraad en acceptatie
daarvan door een woningzoekende die niet staat ingeschreven, dient de desbetreffende woningzoekende
alsnog het in 4.3.2 bedoelde inschrijfformulier in te vullen. De toewijzing wordt daarmee opgenomen in het
CRW-bestand.
9 KOSTEN, VERSLAGLEGGING EN EVALUATIE
9.1 Werkingsduur convenant
Deze overeenkomst treedt in werking op de dag van ondertekening door de betrokken partijen. De
overeenkomst wordt voor onbepaalde tijd aangegaan. Zij kan tussentijds worden opgezegd of worden
gewijzigd met inachtneming van een opzegtermijn van zes maanden. Zolang het convenant niet is vervangen
door andere afspraken blijft dit convenant geldig tot hoogstens een jaar na afloop van de periode van vier
jaar. Beide partijen kunnen om evaluatie of herziening van de overeenkomst vragen.
9.2 Kosten van het woonruimteverdeelsysteem
De kosten van het woonruimteverdeelsysteem worden door beide partijen gedragen, zijnde de helft van de
totale kosten van CRW, Woonwijzer en Het Loket Woonproblemen.
9.3 Verslaglegging
De Federatie zal over de uitvoering van deze overeenkomst jaarlijks verslag doen aan de gemeente.
In dat CRW-verslag komen ten minste de volgende onderwerpen aan de orde:
- ontwikkelingen in het inschrijvingenbestand en kenmerken van de ingeschreven woningzoekenden;
- ontwikkelingen met betrekking tot reacties op woningaanbod met de woonkeuzebon en kenmerken van
reagerenden;
- ontwikkelingen in en kenmerken van het woningaanbod;
- de uitvoering van de urgentieprocedure en de resultaten van de toewijzingsprocedure voor urgenten en
daaraan gelijkgestelden;
- de toepassing van de hardheidsclausule;
- de resultaten van het woonruimteverdelingsbeleid. Daarbij zal in elk geval worden voldaan aan de eisen
die het BBSH daaraan stelt.
Het CRW-verslag over enig jaar zal voor 1 juli van het daaropvolgend jaar worden uitgebracht.
In het verslag wordt tevens opgenomen het verslag dat door de Klachtencommissie is opgesteld.
9.4 Evaluatie
De evaluatie van dit deelconvenant is gekoppeld aan het verstrijken van de werkingsduur. In ieder geval
wordt voorafgaand aan het verstrijken van de termijn een evaluatie uitgevoerd. Daarnaast zal jaarlijks voor 1
november overleg tussen gemeente en corporaties plaatsvinden over eventuele wijzigingen van (delen) van
de overeenkomst.
Partijen spreken af dat er nader onderzoek zal worden ingesteld naar de meest effectieve wijze van
adverteren van vrijkomende woonruimte. In dat onderzoek zal het volgende worden betrokken:
- de ervaringen en de resultaten van het adverteren in WoonWijzer;
- andere wijzen van adverteren (abonnementensysteem, huis-aan-huis, T.V./Internet);
- de kosten van het advertentiesysteem.
9.5 Geschillen
17
Indien partijen van mening verschillen over de uitleg van deze overeenkomst vindt overleg plaats om het
verschil van inzicht op te lossen. Dit overleg kan er toe leiden dat partijen overeenkomen de kwestie voor te
leggen aan derden. Partijen bepalen in onderling overleg wie als derde partij in aanmerking komt.