10 KLACHTENCOMMISSIE 10.1 Instelling klachtencommissie De gemeente stelt een klachtencommissie in. Elke individuele woningzoekende toekomstige huurder die rechtstreeks in zijn of haar belang is getroffen door besluiten van partijen bij de uitvoering van deze overeenkomst (conform artikel 4 Huisvestingswet), kan bij deze commissie een klacht indienen. Daarvan is tenminste sprake bij besluiten jegens betrokkene met betrekking tot: - het (niet) verhuren van een woning door een corporatie; - het (niet) toekennen van urgentie door een corporatie; - het vervallen van de urgentie na weigering van een passend woningaanbod door de woningzoekende; - de beslissing van de corporatie om een andere woning aan te bieden dan die in WoonWijzer heeft gestaan en waarop de woningzoekende heeft gereageerd; - een weigering tot inschrijving; - het vervallen van de inschrijving. 10.2 Samenstelling commissie De commissie is als volgt samengesteld: - een voorzitter; - een secretaris op voordracht van de gemeente; - een lid en een plaatsvervangend lid (van een andere corporatie), op voordracht van de Federatie; - een lid op voordracht van een door beide partijen erkende woonconsumentenorganisatie. 10.3 Benoeming van de commissie Burgemeester en Wethouders benoemen de leden en hun eventuele plaatsvervanger. De Federatie doet een voordracht voor een lid en een plaatsvervangend lid. De woonconsumentenorganisatie doet een voordracht voor een lid. De voorzitter en het commissielid namens de gemeente (tevens secretaris) worden aangezocht door Burgemeester en Wethouders. Burgemeester en Wethouders wijzen een plaatsvervanger voor de secretaris aan. Deze is geen lid van de commissie. De gemeente draagt zorg voor de faciliteiten die de commissie nodig heeft om haar werk te kunnen uitvoeren. 10.4 Benoemingsduur De commissieleden worden voor een periode van vier jaar benoemd. Herbenoeming, telkens voor een periode van vier jaar, is tweemaal mogelijk. Het lidmaatschap van de commissie eindigt: - door verstrijken van de termijn van vier jaar; - door het schriftelijk bedanken van een lid; - door overlijden; - door intrekking van de benoeming door Burgemeester en Wethouders. Een dergelijk besluit dient gemotiveerd te zijn. Binnen uiterlijk twee maanden zal in een tussentijds opengevallen plaats worden voorzien. Gedurende die periode wordt de vacature vervuld door de eventuele plaatsvervanger. In het geval van een tussentijdse benoeming loopt de benoemingstermijn af op het moment van afloop van de benoemingstermijn van het afgetreden lid. 10.5 Salariëring commissie De leden van de klachtencommissie ontvangen een vergoeding voor de geleverde diensten. De hoogte van de vergoeding zal door de gemeente worden vastgesteld. 10.6 Werkwijze commissie De commissie verricht haar taak in onafhankelijkheid. De uitspraken van de commissie strekken de partijen tot een bindend advies. 10.7 Toetsing op rechtmatigheid De commissie beoordeelt de rechtmatigheid van de besluiten waarover wordt geklaagd. Zij toetst daartoe de aan haar voorgelegde besluiten aan: - deze overeenkomst en de in het kader daarvan door partijen nader gemaakte afspraken, voor zover bekend bij de commissie; - de wettelijke voorschriften; - algemene beginselen van behoorlijk bestuur; - de beginselen van redelijkheid en billijkheid. 10.8 Uitspraak commissie Elk lid van de commissie heeft een stem. Bij het staken der stemmen is de stem van de voorzitter doorslagge vend. Wanneer de klacht betrekking heeft op de corporatie waar het lid van de commissie een band mee heeft, wordt de klacht behandeld door het plaatsvervangend lid. Indien de commissie een klacht gegrond verklaart, geeft zij aan welke gevolgen aan die gegrondverklaring zijn verbonden. 10.9 Beperking bevoegdheden De commissie heeft geen bevoegdheid voor bepaling van schadevergoedingen. 10.10 Verslaglegging Het verslag van de klachtencommissie over enig jaar zal voor 1 april van het daaropvolgend jaar worden uitgebracht. Het verslag wordt opgenomen in het CRW-verslag dat de Federatie per jaar opstelt over de uitvoering van deze overeenkomst. 10.11 Reglement klachtencommissie De wijze waarop de commissie de klacht behandelt wordt vastgelegd in een Reglement Klachtencommissie Dit reglement wordt op voordracht van de klachtencommissie, na overleg met de Federatie, vastgesteld en gewijzigd door Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leeuwarden. 19 .1.8

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 270