10
KLACHTENCOMMISSIE
10.1 Instelling klachtencommissie
De gemeente stelt een klachtencommissie in. Elke individuele woningzoekende toekomstige huurder die
rechtstreeks in zijn of haar belang is getroffen door besluiten van partijen bij de uitvoering van deze
overeenkomst (conform artikel 4 Huisvestingswet), kan bij deze commissie een klacht indienen.
Daarvan is tenminste sprake bij besluiten jegens betrokkene met betrekking tot:
- het (niet) verhuren van een woning door een corporatie;
- het (niet) toekennen van urgentie door een corporatie;
- het vervallen van de urgentie na weigering van een passend woningaanbod door de woningzoekende;
- de beslissing van de corporatie om een andere woning aan te bieden dan die in WoonWijzer heeft gestaan
en waarop de woningzoekende heeft gereageerd;
- een weigering tot inschrijving;
- het vervallen van de inschrijving.
10.2 Samenstelling commissie
De commissie is als volgt samengesteld:
- een voorzitter;
- een secretaris op voordracht van de gemeente;
- een lid en een plaatsvervangend lid (van een andere corporatie), op voordracht van de Federatie;
- een lid op voordracht van een door beide partijen erkende woonconsumentenorganisatie.
10.3 Benoeming van de commissie
Burgemeester en Wethouders benoemen de leden en hun eventuele plaatsvervanger. De Federatie doet een
voordracht voor een lid en een plaatsvervangend lid. De woonconsumentenorganisatie doet een voordracht
voor een lid. De voorzitter en het commissielid namens de gemeente (tevens secretaris) worden aangezocht
door Burgemeester en Wethouders.
Burgemeester en Wethouders wijzen een plaatsvervanger voor de secretaris aan. Deze is geen lid van de
commissie. De gemeente draagt zorg voor de faciliteiten die de commissie nodig heeft om haar werk te
kunnen uitvoeren.
10.4 Benoemingsduur
De commissieleden worden voor een periode van vier jaar benoemd. Herbenoeming, telkens voor een
periode van vier jaar, is tweemaal mogelijk.
Het lidmaatschap van de commissie eindigt:
- door verstrijken van de termijn van vier jaar;
- door het schriftelijk bedanken van een lid;
- door overlijden;
- door intrekking van de benoeming door Burgemeester en Wethouders. Een dergelijk besluit dient
gemotiveerd te zijn.
Binnen uiterlijk twee maanden zal in een tussentijds opengevallen plaats worden voorzien. Gedurende die
periode wordt de vacature vervuld door de eventuele plaatsvervanger. In het geval van een tussentijdse
benoeming loopt de benoemingstermijn af op het moment van afloop van de benoemingstermijn van het
afgetreden lid.
10.5 Salariëring commissie
De leden van de klachtencommissie ontvangen een vergoeding voor de geleverde diensten. De hoogte van de
vergoeding zal door de gemeente worden vastgesteld.
10.6 Werkwijze commissie
De commissie verricht haar taak in onafhankelijkheid. De uitspraken van de commissie strekken de partijen
tot een bindend advies.
10.7 Toetsing op rechtmatigheid
De commissie beoordeelt de rechtmatigheid van de besluiten waarover wordt geklaagd. Zij toetst daartoe de
aan haar voorgelegde besluiten aan:
- deze overeenkomst en de in het kader daarvan door partijen nader gemaakte afspraken, voor zover
bekend bij de commissie;
- de wettelijke voorschriften;
- algemene beginselen van behoorlijk bestuur;
- de beginselen van redelijkheid en billijkheid.
10.8 Uitspraak commissie
Elk lid van de commissie heeft een stem. Bij het staken der stemmen is de stem van de voorzitter doorslagge
vend. Wanneer de klacht betrekking heeft op de corporatie waar het lid van de commissie een band mee
heeft, wordt de klacht behandeld door het plaatsvervangend lid. Indien de commissie een klacht gegrond
verklaart, geeft zij aan welke gevolgen aan die gegrondverklaring zijn verbonden.
10.9 Beperking bevoegdheden
De commissie heeft geen bevoegdheid voor bepaling van schadevergoedingen.
10.10 Verslaglegging
Het verslag van de klachtencommissie over enig jaar zal voor 1 april van het daaropvolgend jaar worden
uitgebracht. Het verslag wordt opgenomen in het CRW-verslag dat de Federatie per jaar opstelt over de
uitvoering van deze overeenkomst.
10.11 Reglement klachtencommissie
De wijze waarop de commissie de klacht behandelt wordt vastgelegd in een Reglement Klachtencommissie
Dit reglement wordt op voordracht van de klachtencommissie, na overleg met de Federatie, vastgesteld en
gewijzigd door Burgemeester en Wethouders van de gemeente Leeuwarden.
19
.1.8