Blad 4 Het ontwerp-masterplan heeft het door uw raad vastgestelde Verkeer-Milieu-Plan (VMP) als uitgangspunt genomen. Bij de uitwerking van het ontwerp-masterplan werd geconstateerd dat het VMP als een autostructuurplan moet worden opgevat. De routing van het openbaar vervoer en het fietsverkeer zijn daarbij buiten beschouwing gebleven. Bij de integrale benadering van de openbare ruimte en de doelstelling om het verblij fsklimaat in de binnenstad te verbeteren werd dit als een handicap ervaren. Daar waar de auto voor wat be treft het reguliere en doorgaande verkeer uit het straat beeld zou verdwijnen, zou het wegprofiel nog steeds op het gebruik door het openbaar vervoer moeten worden afgestemd. Vandaar dat in het ontwerp-masterplan ook voorstellen voor een gewijzigde routing van het openbaar vervoer zijn ge daan. Dit geeft hier en daar nuanceringen op het VMP. Deze zijn doorgerekend en uiteindelijk is in overleg met bus maatschappij VEONN geconcludeerd dat het naar de buitenzij de van de binnenstad brengen van het openbaar vervoer uit een oogpunt van exploitatie haalbaar is. Hierbij is de in vloed op de toename van het aantal passagiers van een op te zetten citybusnet nog buiten beschouwing gebleven. Wel is geconcludeerd, dat voor de streeklijnen uit het noorden en het westen de nieuwe halte bij de Harmoniebrug absoluut noodzakelijk is. Wij stellen u thans voor om in het kader van de vaststelling van het voorliggende ontwerp-masterplan de consequenties voor het VMP en het openbaar vervoer im pliciet in de besluitvorming te betrekken. Standpunt: bij de besluitvorming dienen de wijzigingen op het VMP en de consequenties voor het openbaar vervoer te worden meegenomen 2.1.5.2 Fietsnng binnenstad. In het ontwerp-masterplan wordt voorsteld een in twee rich tingen berijdbaar fietspad, gelegen aan de binnenstadszijde van de ring om de binnenstad te realiseren. Dit werd onder meer voorgesteld om het aantal oversteekbewegingen te redu ceren. Bij nadere bestudering van de effecten moet worden geconcludeerd dat de fietsring voor het bestemmingsverkeer in de binnenstad nauwelijks van betekenis is, gelet op het feit dat het fietsverkeer de kortste route radiaal door de binnenstad kiest. De ring is echter wel van betekenis voor de verbinding van wijken tegen de binnenstad aan. In dat geval neemt het aantal oversteekbewegingen toe. Wij stellen daarom voor op dit punt het ontwerp-masterplan niet te vol gen Standpunt: het voorstel om een in twee richtingen berijd baar fietspad aan de binnenzijde van de ring om de binnen stad te realiseren wordt niet overgenomen. Blad 5 2.1.6. Er worden garanties gevraagd voor het in stand houden van de citybus. Doordat het openbaar vervoer naar de rand van de binnenstad is gebracht, is er in het ontwerp-masterplan een citybus voorgesteld, die dichter bij de winkels komt dan in het huidige lijnennet van de stadsdienst en het streekvervoer het geval is. De citybus heeft een aanvullende functie en is met name bedoeld voor winkelend publiek dat slecht ter been is. Op dit moment is deze voorziening niet meegenomen in de exploitatie van de stadsdienst. Ook is er vooralsnog in de modellen voor de berekeningen van de toekomstige exploitatie-effecten geen rekening gehouden met de kosten van de citybus. Er dient hiervoor nog een afzonderlijke financienngsopzet te worden gemaakt. In dit opzicht zal een haalbaarheidsonderzoek duidelijkheid moeten geven, waarbij met name gedacht wordt aan integratiewinsten door combinatie van het WVG-vervoer met een deel van de stads dienst. Wel is duidelijk, dat - evenals het geval is bij de huidige exploitatie van de stadsdienst - hiervoor nooit garanties kunnen worden afgegeven over het instandhouden ervan. Bij de stadsdienst geldt het principe, dat de tekor ten op de exploitatie volledig worden afgedekt met rijks subsidies. Evenzo zal een dekkende exploitatie-opzet voor de citybus van toepassing moeten zijn. Wel is het zo, dat gelet op het integrale karakter van het ontwerp-masterplan er een grote inspanningsverplichting rust op de uitvoering van dit onderdeel. Wij zullen in overleg met de VEONN hier toe een plan van aanpak opstellen. Standpunt: In samenspraak met de VEONN zullen wij een voor stel ontwikkelen voor de uitvoering van het city-busplan in relatie met de stadsdienst en het WVG-vervoer. 2.1.7. Hoe komt het met de bevoorrading en overig bestem mingsverkeer in de binnenstad? Hoewel de toekomstige verkeerssituatie in wezen reeds door het VMP is vastgelegd werden zowel door de bewoners als ondernemers regelmatig vragen gesteld, die te maken hebben met de bereikbaarheid van hun panden. Het spreekt vanzelf dat zowel ondernemingen als bewoners in een autoluwe bin nenstad moeten kunnen functioneren. Bij de verdere uitwer king en het nemen van maatregelen zal hiermee zo veel moge lijk rekening worden gehouden. Dit vraagt om een specifiek vastgesteld regime aangevuld met fysieke maatregelen. Wij stellen ons voor hiervoor een afzonderlijk plan op te stel len, waarbij de wijze waarop de binnenstad wordt bevoorraad bijzondere aandacht verdient, omdat hier ook de herinrich ting op afgestemd dient te zijn. Ook de bereikbaarheid voor invaliden, de hulpverlening en de reinigingsdienst zal in dit uitwerkingsplan worden meegenomen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 290