Blad 4
Het ontwerp-masterplan heeft het door uw raad vastgestelde
Verkeer-Milieu-Plan (VMP) als uitgangspunt genomen. Bij de
uitwerking van het ontwerp-masterplan werd geconstateerd
dat het VMP als een autostructuurplan moet worden opgevat.
De routing van het openbaar vervoer en het fietsverkeer
zijn daarbij buiten beschouwing gebleven. Bij de integrale
benadering van de openbare ruimte en de doelstelling om het
verblij fsklimaat in de binnenstad te verbeteren werd dit
als een handicap ervaren. Daar waar de auto voor wat be
treft het reguliere en doorgaande verkeer uit het straat
beeld zou verdwijnen, zou het wegprofiel nog steeds op het
gebruik door het openbaar vervoer moeten worden afgestemd.
Vandaar dat in het ontwerp-masterplan ook voorstellen voor
een gewijzigde routing van het openbaar vervoer zijn ge
daan. Dit geeft hier en daar nuanceringen op het VMP. Deze
zijn doorgerekend en uiteindelijk is in overleg met bus
maatschappij VEONN geconcludeerd dat het naar de buitenzij
de van de binnenstad brengen van het openbaar vervoer uit
een oogpunt van exploitatie haalbaar is. Hierbij is de in
vloed op de toename van het aantal passagiers van een op te
zetten citybusnet nog buiten beschouwing gebleven. Wel is
geconcludeerd, dat voor de streeklijnen uit het noorden en
het westen de nieuwe halte bij de Harmoniebrug absoluut
noodzakelijk is. Wij stellen u thans voor om in het kader
van de vaststelling van het voorliggende ontwerp-masterplan
de consequenties voor het VMP en het openbaar vervoer im
pliciet in de besluitvorming te betrekken.
Standpunt: bij de besluitvorming dienen de wijzigingen op
het VMP en de consequenties voor het openbaar vervoer te
worden meegenomen
2.1.5.2 Fietsnng binnenstad.
In het ontwerp-masterplan wordt voorsteld een in twee rich
tingen berijdbaar fietspad, gelegen aan de binnenstadszijde
van de ring om de binnenstad te realiseren. Dit werd onder
meer voorgesteld om het aantal oversteekbewegingen te redu
ceren. Bij nadere bestudering van de effecten moet worden
geconcludeerd dat de fietsring voor het bestemmingsverkeer
in de binnenstad nauwelijks van betekenis is, gelet op het
feit dat het fietsverkeer de kortste route radiaal door de
binnenstad kiest. De ring is echter wel van betekenis voor
de verbinding van wijken tegen de binnenstad aan. In dat
geval neemt het aantal oversteekbewegingen toe. Wij stellen
daarom voor op dit punt het ontwerp-masterplan niet te vol
gen
Standpunt: het voorstel om een in twee richtingen berijd
baar fietspad aan de binnenzijde van de ring om de binnen
stad te realiseren wordt niet overgenomen.
Blad 5
2.1.6. Er worden garanties gevraagd voor het in stand
houden van de citybus.
Doordat het openbaar vervoer naar de rand van de binnenstad
is gebracht, is er in het ontwerp-masterplan een citybus
voorgesteld, die dichter bij de winkels komt dan in het
huidige lijnennet van de stadsdienst en het streekvervoer
het geval is. De citybus heeft een aanvullende functie en
is met name bedoeld voor winkelend publiek dat slecht ter
been is. Op dit moment is deze voorziening niet meegenomen
in de exploitatie van de stadsdienst. Ook is er vooralsnog
in de modellen voor de berekeningen van de toekomstige
exploitatie-effecten geen rekening gehouden met de kosten
van de citybus. Er dient hiervoor nog een afzonderlijke
financienngsopzet te worden gemaakt. In dit opzicht zal
een haalbaarheidsonderzoek duidelijkheid moeten geven,
waarbij met name gedacht wordt aan integratiewinsten door
combinatie van het WVG-vervoer met een deel van de stads
dienst. Wel is duidelijk, dat - evenals het geval is bij de
huidige exploitatie van de stadsdienst - hiervoor nooit
garanties kunnen worden afgegeven over het instandhouden
ervan. Bij de stadsdienst geldt het principe, dat de tekor
ten op de exploitatie volledig worden afgedekt met rijks
subsidies. Evenzo zal een dekkende exploitatie-opzet voor
de citybus van toepassing moeten zijn. Wel is het zo, dat
gelet op het integrale karakter van het ontwerp-masterplan
er een grote inspanningsverplichting rust op de uitvoering
van dit onderdeel. Wij zullen in overleg met de VEONN hier
toe een plan van aanpak opstellen.
Standpunt: In samenspraak met de VEONN zullen wij een voor
stel ontwikkelen voor de uitvoering van het city-busplan in
relatie met de stadsdienst en het WVG-vervoer.
2.1.7. Hoe komt het met de bevoorrading en overig bestem
mingsverkeer in de binnenstad?
Hoewel de toekomstige verkeerssituatie in wezen reeds door
het VMP is vastgelegd werden zowel door de bewoners als
ondernemers regelmatig vragen gesteld, die te maken hebben
met de bereikbaarheid van hun panden. Het spreekt vanzelf
dat zowel ondernemingen als bewoners in een autoluwe bin
nenstad moeten kunnen functioneren. Bij de verdere uitwer
king en het nemen van maatregelen zal hiermee zo veel moge
lijk rekening worden gehouden. Dit vraagt om een specifiek
vastgesteld regime aangevuld met fysieke maatregelen. Wij
stellen ons voor hiervoor een afzonderlijk plan op te stel
len, waarbij de wijze waarop de binnenstad wordt bevoorraad
bijzondere aandacht verdient, omdat hier ook de herinrich
ting op afgestemd dient te zijn. Ook de bereikbaarheid voor
invaliden, de hulpverlening en de reinigingsdienst zal in
dit uitwerkingsplan worden meegenomen.