Blad 6 Standpunt: Er dient een afzonderlijk bereikbaarheidsplan voor het bestemmingsverkeer in de binnenstad te worden op gesteld 2.1.8. Wanneer wordt het plan uitgevoerd en wie betaalt het 2.1.8.1. Uitvoering. Het concept-masterplan omvat een visie voor de openbare ruimte voor de gehele binnenstad. Daarmee is niet gezegd, dat alle straten in de binnenstad op korte termijn toe zijn aan een opknapbeurt. De aanleiding voor het maken van het plan komt voort uit zowel het Verkeers-Milieu-Plan als het rapport "Ontwikkelingsvisie binnenstad" waarin met name aanbevelingen naar voren komen om de binnenstad als ver- blijfsgebied en als koopcentrum aantrekkelijker te maken. Naar aanleiding van dit laatste rapport hebben wij uitge sproken, dat bij de herinrichting van de binnenstad de winkelstraten Nieuwestad en Wirdumerdijk prioriteit zouden moeten genieten. Wij zien op zich geen aanleiding om hierop terug te komen, zij het dat thans bij het opstellen van een fasering volgend op de vaststelling van het masterplan zich het dilemma voordoet van een in het kader van het VMP geda ne toezegging aan ondernemers om niet eerder parkeerplaat sen op te heffen voordat er vervangende capaciteit is gere aliseerd. Dit staat een start van de herinrichting volgens de eerder vastgestelde prioriteit op korte termijn in de weg. Aan deze toezegging wordt naar wij hebben begrepen een groot belang gehecht. Dit betekent in concreto, dat de par keergarage Oldehoofsterkerkhof klaar zou moeten zijn alvo rens tot herinrichting van deze twee genoemde straten kan worden overgaan. Rekening houdende met de benodigde bouw en voorbereidingstijd van ongeveer twee jaar, zou dit als gevolg hebben dat de uitvoering van de voorgenomen herin richting hierop gedurende deze tijd zou moeten wachten. Wij zijn van mening, dat dit een te lange periode is voordat er met de uitvoering van de herinrichting van het winkelgebied een begin wordt gemaakt. Wij stellen ons daarom voor de aanvankelijk voorgenomen prioriteit in de fasering te wij zigen, waardoor toch eerder kan worden gestart. Het gedeel te van de Nieuwestad waar parkeerplaatsen komen te verval len wordt dan aansluitend aangepakt zodra de parkeergarage Oldehoofsterkerkhof gereed is. Wij stellen u daarom voor de eerste fase als volgt vast te stellen aanleg Harmoniebrug over de westerstadsgracht, aanleg parkeergarages Hoeksterend (inclusief mimron- tonde) en Oldehoofsterkerkhof hennrichtichtmg Wirdumerdijk; deel Nieuwestad van Blad 7 Lange Pijp tot Peperstraat; Peperstraat, Naauw, Groen temarkt, BrolKelders, Over de Kelders, Voorstreek tot Eewal (autoluwe deel Voorstreek) reconstructie kruispunt Nieuweweg, Wirdumerdijk, Zaai land tot Beursplein inclusief centrum bushalte. In dit verband stellen wij u tevens voor de keuze van het bestratingsmateriaal (stoepband en klinkers) pas vast te stellen op basis van een evaluatie van het proefvak dat aan de Nieuwestad noordzijde wordt gerealiseerd tussen de Nieu- westeeg en Bagijnesteeg; Verder zal een uitvoeringsprogramma dekkingsplan worden opgesteld, dat nog dit jaar door uw raad dient te worden vastgesteld. Omdat hier een duidelijke relatie ligt met de planning voor het Oldehoofsterkerkhof streven wij er naar dit programma tegelijk met dit project aan te bieden voor 1 november a.s. Standpunt: Er wordt naar gestreefd het uitvoeringsprogramma herinrichting binnenstad dekkingsplan voor de eerste fase vast te stellen voor 1 november a.s. 2.8.1.2. Uitvoering Harmoniebrug. In het ontwerp-masterplan wordt voorgesteld de Harmonie brug als eerste project te laten uitvoeren, omdat hiermee de basis wordt gelegd voor verdere herinrichting van een belangrijk deel van de binnenstad. In verband met de subsidiëring door de provincie tot een bedrag van f 1 miljoen en de daaraan verbonden voorwaarde om nog dit jaar tot aanbesteding over te gaan, stellen wij u voor vooruitlopend op de vaststelling van het uitvoe ringsprogramma in te stemmen met de aanleg van een fiets- /voetgangersbrug over de westelijke stadsgracht tegenover de Harmonie. De kosten worden voorlopig geraamd op f 3,1 miljoen. Dit voorstel is gebaseerd op de uitkomsten van een locatie-studie waartoe u ons op 16 december j.l. hebt ge machtigd. Kortheidshalve verwijzen wij u naar het terzage gelegde rapport, dat in de Commissie voor Stadsontwikkeling van 20 mei jl. is besproken. Omtrent dit voornemen hebben wij specifiek voor belanghebbenden in de Vosseparkwijk een afzonderlijke informatiebijeenkomst gehouden op 15 mei jl. Het hierop betrekking hebbende verslag hebben wij ter inza ge gelegd. De plek waar de Harmoniebrug is gedacht, valt zowel binnen het bestemmingsplan "Vossepark" als het bestemmingsplan "Schoolstraat e.o.". In het bestemmingsplan "Vossepark" gaat het om de bestemming "Water"; de als zodanig aangewe zen gronden zijn o.a. bestemd voor bouwwerken geen gebouwen

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 291