Blad 6
Standpunt: Er dient een afzonderlijk bereikbaarheidsplan
voor het bestemmingsverkeer in de binnenstad te worden op
gesteld
2.1.8. Wanneer wordt het plan uitgevoerd en wie betaalt
het
2.1.8.1. Uitvoering.
Het concept-masterplan omvat een visie voor de openbare
ruimte voor de gehele binnenstad. Daarmee is niet gezegd,
dat alle straten in de binnenstad op korte termijn toe zijn
aan een opknapbeurt. De aanleiding voor het maken van het
plan komt voort uit zowel het Verkeers-Milieu-Plan als het
rapport "Ontwikkelingsvisie binnenstad" waarin met name
aanbevelingen naar voren komen om de binnenstad als ver-
blijfsgebied en als koopcentrum aantrekkelijker te maken.
Naar aanleiding van dit laatste rapport hebben wij uitge
sproken, dat bij de herinrichting van de binnenstad de
winkelstraten Nieuwestad en Wirdumerdijk prioriteit zouden
moeten genieten. Wij zien op zich geen aanleiding om hierop
terug te komen, zij het dat thans bij het opstellen van een
fasering volgend op de vaststelling van het masterplan zich
het dilemma voordoet van een in het kader van het VMP geda
ne toezegging aan ondernemers om niet eerder parkeerplaat
sen op te heffen voordat er vervangende capaciteit is gere
aliseerd. Dit staat een start van de herinrichting volgens
de eerder vastgestelde prioriteit op korte termijn in de
weg. Aan deze toezegging wordt naar wij hebben begrepen een
groot belang gehecht. Dit betekent in concreto, dat de par
keergarage Oldehoofsterkerkhof klaar zou moeten zijn alvo
rens tot herinrichting van deze twee genoemde straten kan
worden overgaan. Rekening houdende met de benodigde bouw
en voorbereidingstijd van ongeveer twee jaar, zou dit als
gevolg hebben dat de uitvoering van de voorgenomen herin
richting hierop gedurende deze tijd zou moeten wachten. Wij
zijn van mening, dat dit een te lange periode is voordat er
met de uitvoering van de herinrichting van het winkelgebied
een begin wordt gemaakt. Wij stellen ons daarom voor de
aanvankelijk voorgenomen prioriteit in de fasering te wij
zigen, waardoor toch eerder kan worden gestart. Het gedeel
te van de Nieuwestad waar parkeerplaatsen komen te verval
len wordt dan aansluitend aangepakt zodra de parkeergarage
Oldehoofsterkerkhof gereed is.
Wij stellen u daarom voor de eerste fase als volgt vast te
stellen
aanleg Harmoniebrug over de westerstadsgracht,
aanleg parkeergarages Hoeksterend (inclusief mimron-
tonde) en Oldehoofsterkerkhof
hennrichtichtmg Wirdumerdijk; deel Nieuwestad van
Blad 7
Lange Pijp tot Peperstraat; Peperstraat, Naauw, Groen
temarkt, BrolKelders, Over de Kelders, Voorstreek
tot Eewal (autoluwe deel Voorstreek)
reconstructie kruispunt Nieuweweg, Wirdumerdijk, Zaai
land tot Beursplein inclusief centrum bushalte.
In dit verband stellen wij u tevens voor de keuze van het
bestratingsmateriaal (stoepband en klinkers) pas vast te
stellen op basis van een evaluatie van het proefvak dat aan
de Nieuwestad noordzijde wordt gerealiseerd tussen de Nieu-
westeeg en Bagijnesteeg;
Verder zal een uitvoeringsprogramma dekkingsplan worden
opgesteld, dat nog dit jaar door uw raad dient te worden
vastgesteld. Omdat hier een duidelijke relatie ligt met de
planning voor het Oldehoofsterkerkhof streven wij er naar
dit programma tegelijk met dit project aan te bieden voor 1
november a.s.
Standpunt: Er wordt naar gestreefd het uitvoeringsprogramma
herinrichting binnenstad dekkingsplan voor de eerste fase
vast te stellen voor 1 november a.s.
2.8.1.2. Uitvoering Harmoniebrug.
In het ontwerp-masterplan wordt voorgesteld de Harmonie
brug als eerste project te laten uitvoeren, omdat hiermee
de basis wordt gelegd voor verdere herinrichting van een
belangrijk deel van de binnenstad.
In verband met de subsidiëring door de provincie tot een
bedrag van f 1 miljoen en de daaraan verbonden voorwaarde
om nog dit jaar tot aanbesteding over te gaan, stellen wij
u voor vooruitlopend op de vaststelling van het uitvoe
ringsprogramma in te stemmen met de aanleg van een fiets-
/voetgangersbrug over de westelijke stadsgracht tegenover
de Harmonie. De kosten worden voorlopig geraamd op f 3,1
miljoen. Dit voorstel is gebaseerd op de uitkomsten van een
locatie-studie waartoe u ons op 16 december j.l. hebt ge
machtigd. Kortheidshalve verwijzen wij u naar het terzage
gelegde rapport, dat in de Commissie voor Stadsontwikkeling
van 20 mei jl. is besproken. Omtrent dit voornemen hebben
wij specifiek voor belanghebbenden in de Vosseparkwijk een
afzonderlijke informatiebijeenkomst gehouden op 15 mei jl.
Het hierop betrekking hebbende verslag hebben wij ter inza
ge gelegd.
De plek waar de Harmoniebrug is gedacht, valt zowel binnen
het bestemmingsplan "Vossepark" als het bestemmingsplan
"Schoolstraat e.o.". In het bestemmingsplan "Vossepark"
gaat het om de bestemming "Water"; de als zodanig aangewe
zen gronden zijn o.a. bestemd voor bouwwerken geen gebouwen