Blad 10
strategiegroep "Centrummanagement", waarbij ook de promoti
onele en beheeraspecten van de binnenstad (waaronder evene
menten, markten en koopzondagen), nadrukkelijker worden
afgestemd met externe partners. Wij zullen over de precieze
uitwerking zo mogelijk nog dit jaar voorstellen doen, nadat
hierover overleg met de betrokken partijen heeft plaatsge
vonden. Het ligt in ons voornemen om een en ander vast te
leggen in een samenwerkingsovereenkomst. Tevens dient in de
ambtelijke organisatie een op de integrale aanpak afgestem
de projectorganisatie te worden ingesteld, waarin het per 1
maart jl. in het leven geroepen wijkmanagement eveneens een
rol speelt.
Standpunt: De organisatie van het integrale project "Bin
nenstad Nieuwe Stad" dient in het kader van de omzetting
van de voorbereidings- naar uitvoeringsfase in overleg met
belanghebbenden buiten de gemeentelijke organisatie te wor
den verbreed tot een vorm van "centrummanagement".
Onder verwijzing naar de afzonderlijke toegezonden bijlage
over de advisering op onderdelen door de commissies "Stads
ontwikkeling" en "Econcomische en Sociale Zaken", waaruit
blijkt, dat deze commissies ons in een gezamenlijke verga
dering op 20 mei j.l. in meerderheid op onderdelen positief
hebben geadviseerd, dan wel een voorbehoud hebben gemaakt,
stellen wij u voor:
1. het ontwerp-masterplan vaststellen, met dien verstande
dat
a. het Wilhelminaplein de functie als marktplein be
houdt en het Oldehoofsterkerkhof na het realise
ring van een ondergrondse parkeergarage in princi
pe een groene invulling met bebouwing langs het
Heer Ivostraatje kan krijgen (pagina's 48 en 56);
b. het voorstel om een in twee richtingen berijdbaar
fietspad aan de binnenzijde van de ring om de bin
nenstad te realiseren niet wordt overgenomen (pa
gina s 7 0,71);
c. impliciet op basis van de evaluatie van het
Verkeers-Milieu-Plan (VMP) Leeuwarden d.d. 17
maart 1997 de tweede en derde fase van het VMP
voor wat betreft de binnenstad gewijzigd wordt
vastgesteld op basis van het bij het ontwerp-be-
sluit behorende en als zodanig gewaarmerkte kaart
beeld, waarbij ervan is uitgegaan, dat in verband
met de voorgestelde parkeerroute en de routing van
het openbaar vervoer het gedeelte Westersingel-
Pier Panderstraat voor het autoverkeer eenrich
tingsverkeer in noordelijke richting krijgt en het
gedeelte Blokhuisplem- Nieuweweg-Beursplein/ Zui
derplein eenrichtingsverkeer in zuidelijke rich
ting krijgt en dat de vrijvallende delen van het
wegprofiel zo mogelijk worden bestemd als busbaan;
Blad 11
d. de eerste fase van de uitvoering voorlopig uit de
volgende planonderdelen bestaat:
1. aanleg Harmoniebrug over de westerstads
gracht,
2. aanleg parkeergarages Hoeksterend (inclusief
minirontonde) en Oldehoofsterkerkhof
3. herinrichting Wirdumerdijk, Nieuwestad, Pe
perstraat, Naauw, Groentemarkt, Brol, Kel
ders, Over de Kelders, Voorstreek tot Eewal
(autoluwe deel Voorstreek)
4. reconstructie kruispunt Nieuweweg, Wirdumer-
dijk, Zaailand tot Beursplein inclusief cen
trum bushalte.
e. de keuze van het bestratingsmateriaal (stoepband
en klinkers) pas plaatsvindt op basis van een eva
luatie van het proefvak dat aan de Nieuwestad
noordzijde wordt gerealiseerd tussen de Nieuwe-
steeg en Bagijnesteeg;
de insprekers te antwoorden als weergegeven in de
reactienota betrekking hebbend op het onder 1. bedoel
de masterplan en verder overeenkomstig hetgeen is ver
meld in het raadsvoorstel;
ten behoeve van de aanleg van een fiets-voetgangers
verbinding over de westerstadsgracht:
a. een krediet beschikbaar te stellen van
f 3100000,- en
b. een voorbereidingsbesluit in het kader van de Wet
op de Ruimtelijke Ordening te nemen.
Leeuwarden, 5 juni 1997.
Burgemeester en wethouders van Leeuwarden,
drsH.H. Apotheker burgemeester.
mr. F.M.J. Steijvers secretaris.