Blad 10 strategiegroep "Centrummanagement", waarbij ook de promoti onele en beheeraspecten van de binnenstad (waaronder evene menten, markten en koopzondagen), nadrukkelijker worden afgestemd met externe partners. Wij zullen over de precieze uitwerking zo mogelijk nog dit jaar voorstellen doen, nadat hierover overleg met de betrokken partijen heeft plaatsge vonden. Het ligt in ons voornemen om een en ander vast te leggen in een samenwerkingsovereenkomst. Tevens dient in de ambtelijke organisatie een op de integrale aanpak afgestem de projectorganisatie te worden ingesteld, waarin het per 1 maart jl. in het leven geroepen wijkmanagement eveneens een rol speelt. Standpunt: De organisatie van het integrale project "Bin nenstad Nieuwe Stad" dient in het kader van de omzetting van de voorbereidings- naar uitvoeringsfase in overleg met belanghebbenden buiten de gemeentelijke organisatie te wor den verbreed tot een vorm van "centrummanagement". Onder verwijzing naar de afzonderlijke toegezonden bijlage over de advisering op onderdelen door de commissies "Stads ontwikkeling" en "Econcomische en Sociale Zaken", waaruit blijkt, dat deze commissies ons in een gezamenlijke verga dering op 20 mei j.l. in meerderheid op onderdelen positief hebben geadviseerd, dan wel een voorbehoud hebben gemaakt, stellen wij u voor: 1. het ontwerp-masterplan vaststellen, met dien verstande dat a. het Wilhelminaplein de functie als marktplein be houdt en het Oldehoofsterkerkhof na het realise ring van een ondergrondse parkeergarage in princi pe een groene invulling met bebouwing langs het Heer Ivostraatje kan krijgen (pagina's 48 en 56); b. het voorstel om een in twee richtingen berijdbaar fietspad aan de binnenzijde van de ring om de bin nenstad te realiseren niet wordt overgenomen (pa gina s 7 0,71); c. impliciet op basis van de evaluatie van het Verkeers-Milieu-Plan (VMP) Leeuwarden d.d. 17 maart 1997 de tweede en derde fase van het VMP voor wat betreft de binnenstad gewijzigd wordt vastgesteld op basis van het bij het ontwerp-be- sluit behorende en als zodanig gewaarmerkte kaart beeld, waarbij ervan is uitgegaan, dat in verband met de voorgestelde parkeerroute en de routing van het openbaar vervoer het gedeelte Westersingel- Pier Panderstraat voor het autoverkeer eenrich tingsverkeer in noordelijke richting krijgt en het gedeelte Blokhuisplem- Nieuweweg-Beursplein/ Zui derplein eenrichtingsverkeer in zuidelijke rich ting krijgt en dat de vrijvallende delen van het wegprofiel zo mogelijk worden bestemd als busbaan; Blad 11 d. de eerste fase van de uitvoering voorlopig uit de volgende planonderdelen bestaat: 1. aanleg Harmoniebrug over de westerstads gracht, 2. aanleg parkeergarages Hoeksterend (inclusief minirontonde) en Oldehoofsterkerkhof 3. herinrichting Wirdumerdijk, Nieuwestad, Pe perstraat, Naauw, Groentemarkt, Brol, Kel ders, Over de Kelders, Voorstreek tot Eewal (autoluwe deel Voorstreek) 4. reconstructie kruispunt Nieuweweg, Wirdumer- dijk, Zaailand tot Beursplein inclusief cen trum bushalte. e. de keuze van het bestratingsmateriaal (stoepband en klinkers) pas plaatsvindt op basis van een eva luatie van het proefvak dat aan de Nieuwestad noordzijde wordt gerealiseerd tussen de Nieuwe- steeg en Bagijnesteeg; de insprekers te antwoorden als weergegeven in de reactienota betrekking hebbend op het onder 1. bedoel de masterplan en verder overeenkomstig hetgeen is ver meld in het raadsvoorstel; ten behoeve van de aanleg van een fiets-voetgangers verbinding over de westerstadsgracht: a. een krediet beschikbaar te stellen van f 3100000,- en b. een voorbereidingsbesluit in het kader van de Wet op de Ruimtelijke Ordening te nemen. Leeuwarden, 5 juni 1997. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, drsH.H. Apotheker burgemeester. mr. F.M.J. Steijvers secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 293