Blad 2 Politiek-bestuurlijke accenten worden besproken in het ka der van de vaststelling van de perspectiefnotaDe functio nele discussie -bijvoorbeeld over kwaliteit van uitvoering en/of doelmatigheidsaspecten- zal meer bij de behandeling van de begroting worden gevoerd. In het belang van de inwoners van onze gemeente, maar, ze ker gezien de rol die Leeuwarden in de provincie te vervul len heeft, ook in het belang van de regio en de gehele pro vincie, blijven wij opteren voor een redelijk hoog ambitie niveau. Doen we dat niet dan geldt hier letterlijk dat stilstand achteruitgang is. Wat onze ambities zijn op lange termijn en als afgeleide daarvan op middellange termijn, is terug te vinden in res pectievelijk de hoofdstukken 1 en 3 van de perspectiefnota Niet voor niets staat het Financieel kader in hoofdstuk 2. Wat we willen en wat wij financieel aankunnen heeft in be langrijke mate te maken met de beschikbare middelen. Daar bij moeten we verder kijken dan het sluitend krijgen van de eerste jaarschijf. Als uw raad instemt met de ambitie die wij u in deze perspectiefnota voorleggen dan zal er eerst financiële ruimte geschapen dienen te worden om daarna onze ambitie te kunnen realiseren. In uw raad en in de samenleving zijn er mensen die de financiële situatie zorgelijk noemen. Van de ene kant is dat terecht in het bijzonder als we kijken naar de proble matiek van het achterstallig onderhoud. Van de andere kant is het zo dat het reserveren van te veel geld ook niet ge tuigt van wijs beleid als er nog zoveel problemen zijn op te lossen en structuurversterkende maatregelen genomen moe ten worden. Er moet een nieuwe juiste balans gevonden wor den tussen een gezond financieel weerstandsvermogen, de lasten van de burgers en het vinden van financiële ruimte om te kunnen oppakken wat voor de leefbaarheid en de ver dere ontwikkeling van de gemeente nodig is. Onze financiële situatie is in de afgelopen periode met name verbeterd dankzij de betere informatievoorziening. Daardoor zijn wij en dus ook u steeds beter in staat om zo adequaat mogelijk te kunnen afwegen. Dit wil niet zeggen dat we er nu al zijn. Maar wij zijn nu wel zo ver gevorderd dat er slechts in een beperkt aantal jaren ruimte geschapen dient te worden. Ruimte die nodig is om verantwoord te kun nen investeren. Dit betekent dat ons nog een paar jaar wachten met voor de samenleving pijnlijke beslissingen op een aantal beleidsvelden. Eerst zal er f 2 miljoen bezui nigd moeten worden om de meerjarenraming structureel slui tend te krijgen om vervolgens f 7,5 miljoen ruimte te vin den voor nieuwe investeringen die wij noodzakelijk achten voor adequaat onderhoud en voor het verder ontwikkelen van de gemeente. Blad 3 De suggestie uit uw raad om inzicht te geven in de afgewe zen bezuinigingsvoorstellen uit de afgelopen jaren hebben wij in de tijd die daarvoor beschikbaar was zo goed moge lijk geïnventariseerd en weergegeven op de bij deze raads- bnef behorende bijlage. Blijkbaar wekt de tekst van de perspectiefnota bij een aan tal raadsleden de indruk dat de niet door ons gehonoreerde voorstellen 'nieuw beleid' definitief afgewezen zijn. Niets is minder waar. Gezien de onderhoudssituatie van de fysieke leefomgeving en van de gebouwen die ons eigendom zijn en de onzekerheid die er op dit moment nog bestaat over de benodigde budgetten om die onderhoudssituatie weer op een aanvaardbaar niveau te krijgen, achten wij het niet oppor tuun om u de eerste tijd voorstellen te doen voor nieuw beleid. Wij gaan er overigens van uit dat u tijdens de be grotingsbehandeling over het onderhoud concrete besluiten kan nemen. Nu u bij de vaststelling van de perspectiefnota de hoofdrichting aangeeft, zullen wij u bij de begrotings behandeling een zodanig afgerond pakket aan bezuinigings voorstellen en voorstellen voor nieuw beleid voorleggen, dat er dan ook, zoals het provinciaal toezicht dat van ons verlangt, een sluitende meerjarenraming ligt. Een belangrijk element dat een rol speelt bij de begro tingsvoorstellen, is de hoogte van de minimale stand van de algemene reserve. In algemene zin willen wij daarover twee opmerkingen maken: 1. hoe betrouwbaarder onze begroting is en hoe groter ons vermogen is om ontwikkelingen te prognotiseren en risi co's beter beheersbaar te maken, hoe dichter de stand van de algemene reserve bij f 10 miljoen kan liggen; 2. het aanpakken van het achterstallig onderhoud heeft wat ons betreft de eerste prioriteit; uit een oogpunt van goed financieel beleid is het benutten van dat deel van de algemene reserve dat uitgaat boven het niveau van f 10 miljoen voor het terugdringen van het achterstal lig onderhoud verantwoord; immers het in stand houden van onze kapitaalgoederen draagt evenzeer bij aan een vergroting van onze financiële weerbaarheid als het vergroten van de algemene reserve; in het tweede deel van de raadsbnef komen wij nader terug op het achter stallig onderhoud. Dit neemt niet weg dat het voor mensen pijnlijk blijft om te merken dat de lokale overheid activiteiten gaat beëindi gen of verminderen. En dan niet omdat het om zinloze acti viteiten gaat, integendeel, maar omdat het geld voor andere activiteiten nodig is. Andere activiteiten die na een poli tieke weging door uw raad, als gekozen vertegenwoordiger van de Leeuwarder samenleving, belangrijker gevonden wor den

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 315