Blad 4 Dat ontslaat ons niet van de plicht om tegelijk ook crea tief te kijken naar de verwerving van de inkomsten. Als er bijvoorbeeld meer subsidietitels aan te boren zijn door deelprojecten aan elkaar te koppelen moet die koppeling naar onze mening gemaakt worden. Daarmee worden niet alleen meer middelen aangeboord, maar ontstaat er ook een flexibe ler uitvoeringsmogelijkheid en daarmee een hogere slaagkans voor het totaalproject. Een dergelijke beleidslijn vraagt wel dat op tijd de subsidieverstrekkers geïnformeerd zijn en bereid gevonden zijn om medefinancier te worden. De con tacten die daarover met de provincie, Den Haag en Brussel nodig zijn (ambtelijk en bestuurlijk) zullen dan ook ge- structureerder en strategischer moeten worden dan zij nu zijn zodat de lokale overheidsmiddelen ook zo optimaal mo gelijk ingezet kunnen worden. Wij zullen daarvoor concrete maatregelen uitwerken. De dynamiek die in onze samenleving zit vraagt veel van politici en politieke partijen. Veel hangt nu al met elkaar samen. Tegelijk moet iedere beleidsstap, verwoord in een politiek besluit, ook passen in het lange termijn doel zo als geformuleerd in Levi-2030. Tevens wordt van de raad en het college gevraagd ook voldoende aandacht te hebben voor de noden en wensen van vandaag. Het streven naar meer sa menhang en integraliteit mag daarom niet vertragend werken op de uitvoering van concrete deelplannen. Al met al zijn dit de redenen waarom wij u in deze perspectiefnota vragen met een open blik onze voorstellen te toetsen aan de maat schappelijke doelen die uw raad op zowel korte als lange termijn gerealiseerd wil hebben. Memorie van antwoord De hiervoor genoemde open benadering hebben wij duidelijk waargenomen bij de behandeling van de nota in de raadsad- viescommissiesEr waren geen blokkades. Alles was be spreekbaar waarbij op onderdelen tussen college en delen van de raad maar ook tussen fracties in de raad verschil lende politieke oordelen zichtbaar werden. In dat licht zijn wij bijvoorbeeld verheugd dat uit de behandeling in de commissies gebleken is dat u geen principiële bezwaren heeft om structurele onderuitputting toe te voegen aan de algemene reserve. Daardoor ontstaat voor de raad ook een grotere keuzevrijheid waardoor de beschikbare middelen op timaal ingezet kunnen worden. Bij de bespreking van de perspectiefnota in de raadsadvies- commissies hebben wij op veel van uw vragen gereageerd. In een aantal gevallen waren wij nog niet in staat de gevraag de informatie te geven, konden wij fractievertegenwoordi gers nog niet geheel overtuigen of waren fractievertegen woordigers het oneens met onze keuze. Blad 5 In dit deel van de raadsbrief willen wij met name ingaan op dé eerste twee elementen. Dat zullen wij doen per sector. Algemeen Subsidiebeleid (notatekst, blz. 10/11 en 33/34) De door ons voorgestelde wijziging van het subsidiebeleid streeft twee doelen na: 1. het terecht laten komen van subsidies waar zij het hardst nodig zijn; 2. een bijdrage leveren aan de financiële ruimteschepping van f 9,5 miljoen In paragraaf 3.1.3 van de perspectiefnota hebben wij aan gegeven welke beleidsuitgangspunten wij willen hanteren voor deze beleidswijziging. Alvorens daadwerkelijk aan de slag te kunnen gaan met het ontwikkelen van dit beleid, achten wij het noodzakelijk dat uw raad een politiek oor deel geeft over deze doelen en beleidsuitgangspunten. Ook dan zijn naar onze verwachting nog meerdere oplossingen mogelijk, die wij nader zullen onderzoeken en uitwerken om ze vervolgens aan u voor te leggen. Onroerende zaakbelasting (notatekst blz. 22) Bij de behandeling van de begroting 1997 bleek dat de toen gebruikte berekeningsmethodiek moeilijk te begrijpen was. In de perspectiefnota stellen wij u voor om bij de nacalcu latie de incidenteel te hoog of te laag gebleken prijsaan passingen achterwege te laten en het eventuele resultaat te verrekenen met de algemene reserve. De discussie in de raadsadviescommissie brengt ons er toe dit voorstel zodanig bij te stellen dat het resultaat verrekend wordt met de belastingplichtige Maatschappelijke dienstverlening Arbeidsmarkttoeleidma (notatekst blz. 31 en niet gehono reerd voorstel C) De regiefunctie van de lokale overheid vereist dat de ge meente zich medeverantwoordelijk zal blijven voelen voor deze activiteit. Wij streven er naar om bij de begrotings behandeling met een structureel dekkingsvoorstel te komen. Onderwijs en educatie Hoger Beroeps Onderwijs (bijlage 3.1 punt E2) De tekst m dit gedeelte van de bijlage kan voor verwarring zorgen In het geheel van de perspectiefnota had het verzoek om extra middelen ook opgenomen moeten worden in paragraaf 4.9 voor wat betreft het gedeelte dat wij op 28 april jl. voor vaststelling als nieuw beleid gehonoreerd hebben.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 316