Blad 4
Dat ontslaat ons niet van de plicht om tegelijk ook crea
tief te kijken naar de verwerving van de inkomsten. Als er
bijvoorbeeld meer subsidietitels aan te boren zijn door
deelprojecten aan elkaar te koppelen moet die koppeling
naar onze mening gemaakt worden. Daarmee worden niet alleen
meer middelen aangeboord, maar ontstaat er ook een flexibe
ler uitvoeringsmogelijkheid en daarmee een hogere slaagkans
voor het totaalproject. Een dergelijke beleidslijn vraagt
wel dat op tijd de subsidieverstrekkers geïnformeerd zijn
en bereid gevonden zijn om medefinancier te worden. De con
tacten die daarover met de provincie, Den Haag en Brussel
nodig zijn (ambtelijk en bestuurlijk) zullen dan ook ge-
structureerder en strategischer moeten worden dan zij nu
zijn zodat de lokale overheidsmiddelen ook zo optimaal mo
gelijk ingezet kunnen worden. Wij zullen daarvoor concrete
maatregelen uitwerken.
De dynamiek die in onze samenleving zit vraagt veel van
politici en politieke partijen. Veel hangt nu al met elkaar
samen. Tegelijk moet iedere beleidsstap, verwoord in een
politiek besluit, ook passen in het lange termijn doel zo
als geformuleerd in Levi-2030. Tevens wordt van de raad en
het college gevraagd ook voldoende aandacht te hebben voor
de noden en wensen van vandaag. Het streven naar meer sa
menhang en integraliteit mag daarom niet vertragend werken
op de uitvoering van concrete deelplannen. Al met al zijn
dit de redenen waarom wij u in deze perspectiefnota vragen
met een open blik onze voorstellen te toetsen aan de maat
schappelijke doelen die uw raad op zowel korte als lange
termijn gerealiseerd wil hebben.
Memorie van antwoord
De hiervoor genoemde open benadering hebben wij duidelijk
waargenomen bij de behandeling van de nota in de raadsad-
viescommissiesEr waren geen blokkades. Alles was be
spreekbaar waarbij op onderdelen tussen college en delen
van de raad maar ook tussen fracties in de raad verschil
lende politieke oordelen zichtbaar werden. In dat licht
zijn wij bijvoorbeeld verheugd dat uit de behandeling in de
commissies gebleken is dat u geen principiële bezwaren
heeft om structurele onderuitputting toe te voegen aan de
algemene reserve. Daardoor ontstaat voor de raad ook een
grotere keuzevrijheid waardoor de beschikbare middelen op
timaal ingezet kunnen worden.
Bij de bespreking van de perspectiefnota in de raadsadvies-
commissies hebben wij op veel van uw vragen gereageerd. In
een aantal gevallen waren wij nog niet in staat de gevraag
de informatie te geven, konden wij fractievertegenwoordi
gers nog niet geheel overtuigen of waren fractievertegen
woordigers het oneens met onze keuze.
Blad 5
In dit deel van de raadsbrief willen wij met name ingaan op
dé eerste twee elementen. Dat zullen wij doen per sector.
Algemeen
Subsidiebeleid (notatekst, blz. 10/11 en 33/34)
De door ons voorgestelde wijziging van het subsidiebeleid
streeft twee doelen na:
1. het terecht laten komen van subsidies waar zij het
hardst nodig zijn;
2. een bijdrage leveren aan de financiële ruimteschepping
van f 9,5 miljoen
In paragraaf 3.1.3 van de perspectiefnota hebben wij aan
gegeven welke beleidsuitgangspunten wij willen hanteren
voor deze beleidswijziging. Alvorens daadwerkelijk aan de
slag te kunnen gaan met het ontwikkelen van dit beleid,
achten wij het noodzakelijk dat uw raad een politiek oor
deel geeft over deze doelen en beleidsuitgangspunten. Ook
dan zijn naar onze verwachting nog meerdere oplossingen
mogelijk, die wij nader zullen onderzoeken en uitwerken om
ze vervolgens aan u voor te leggen.
Onroerende zaakbelasting (notatekst blz. 22)
Bij de behandeling van de begroting 1997 bleek dat de toen
gebruikte berekeningsmethodiek moeilijk te begrijpen was.
In de perspectiefnota stellen wij u voor om bij de nacalcu
latie de incidenteel te hoog of te laag gebleken prijsaan
passingen achterwege te laten en het eventuele resultaat te
verrekenen met de algemene reserve. De discussie in de
raadsadviescommissie brengt ons er toe dit voorstel zodanig
bij te stellen dat het resultaat verrekend wordt met de
belastingplichtige
Maatschappelijke dienstverlening
Arbeidsmarkttoeleidma (notatekst blz. 31 en niet gehono
reerd voorstel C)
De regiefunctie van de lokale overheid vereist dat de ge
meente zich medeverantwoordelijk zal blijven voelen voor
deze activiteit. Wij streven er naar om bij de begrotings
behandeling met een structureel dekkingsvoorstel te komen.
Onderwijs en educatie
Hoger Beroeps Onderwijs (bijlage 3.1 punt E2)
De tekst m dit gedeelte van de bijlage kan voor verwarring
zorgen
In het geheel van de perspectiefnota had het verzoek om
extra middelen ook opgenomen moeten worden in paragraaf 4.9
voor wat betreft het gedeelte dat wij op 28 april jl. voor
vaststelling als nieuw beleid gehonoreerd hebben.