Blad 6
Dit betekent dat het verzoek met betrekking tot een struc
turele post 'promotie Hoger Beroeps Onderwijs' naast re-
allocatie van middelen ook f 15.000,- als nieuw beleid
aangemerkt dient te worden.
Onderwnsuitgaven (bijlage 4.2)
Zoals in de raadsadviescommissie gezegd is, is het geven
van een vergelijkend overzicht niet meer dan een indicatie.
Terecht dat is gevraagd een analyse te maken.
Wij stellen voor om, in samenspraak met de functionele
raadsadviescommissie en conform het LIS-model, de betrokken
dienst deze analyse van inkomsten en uitgaven te laten ma
ken inclusief vergelijkingsmaatstaf met andere gemeenten;
dit mede uit oogpunt van betrokkenheid en leereffect. Als
in de analyse elementen naar voren komen van meer algemeen
belang, lijkt het logisch die elementen te bespreken in de
Commissie voor de rekening.
Langs deze weg willen wij overigens in de komende jaren
alle uitgaven van de hoofdfuncties analyseren en rapporte
ren aan de functionele raadsadviescommissies
Schoolzwemmen (bezuiniging El)
Schoolzwemmen is een leselement dat wij niet vinden te be
horen tot de primaire verantwoordelijkheid van het lokale
bestuur maar meer van ouders/verzorgers.
Los daarvan is gebleken dat de activiteiten die binnen de
scholen voor het schoolzwemmen verricht moeten worden on
evenredig groot zijn ten opzichte van de gemeentelijke sub
sidie. Ook is de verwachting dat binnen twee jaar bijna
alle schoolkinderen kunnen zwemmen. Daarom stellen wij u in
de perspectiefnota voor om deze activiteit te beëindigen.
Binnen het bredere kader van de lokale taak 'maatschappe
lijke dienstverlening' hebben wij dan nog wel een zorg voor
met name de kinderen waarvan de ouders/verzorgers finan
cieel niet in staat zijn om hun kind(eren) zwemles te laten
geven. Daarom stellen wij ook voor om f 40.000,- op te ne
men voor flankerende maatregelen. Wij stellen ons daarbij
voor dat dit ingevuld kan worden met behulp van een aantal
instrumenten waar, na onderzoek, een keuze uitgemaakt moet
gaan worden. Als mogelijkheden noemen wij: afhankelijk
stellen van de leeftijd, minima-pas, naschoolse activiteit,
richten op bepaalde buurten. Voor of bij de begrotingsbe
handeling zullen wij u hierover een voorstel voorleggen.
Verpleeqafdelinq Buitenschool (bezuiniging E4)
In veel gemeenten was het in het verleden gewoonte dit type
scholen aanvullend te subsidiëren ten behoeve van de ver-
pleegafdelingOok Leeuwarden deed en doet dit nog steeds.
Blad 7
De subsidie is verleend ten behoeve van het verstrekken van
warme maaltijden aan de kinderen. Wij zien dit, net als de
andere gemeenten in Nederland, niet meer als een gemeente
lijke taak. Omdat wij heel goed begrijpen dat de school
niet van de ene dag op de andere alternatieve middelen zal
hebben, stellen wij ook in de perspectiefnota voor de sub
sidie gefaseerd af te bouwen.
Stadsbeheer
Onderhoud fysieke leefomgeving (notatekst blz. 10, 30, 34,
41. 42. 49 en bijlage 1.2)
Zoals eerder aangegeven, heeft het achterstallig onderhoud
onze eerste aandacht. Reeds vorig jaar heeft u hiervoor
extra middelen vrijgemaakt oplopend tot f 3 miljoen in
2001. Parallel lopend aan de ontwikkeling van de stand van
de algemene reserve kunnen er naar verwachting de komende
jaren belangrijke bedragen aan incidentele middelen be
schikbaar gesteld worden teneinde het achterstallig onder
houd niet verder te laten oplopen en zo mogelijk zelfs te
rug te dringen. Verder zullen de onderhoudsbudgetten gefa
seerd op het noodzakelijke structurele niveau gebracht moe
ten worden. Daartoe zal de te creëren begrotingsruimte al
lereerst ingezet moeten worden. Tevens zal daarmee getracht
worden extra arbeidsplaatsen te creëren. Op basis van deze
beleidslijn zullen wij bij de begrotingsbehandeling met een
concreet voorstel komen.
Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
Bouwlocaties en bouwproductie (notatekst blz. 13, 34/35, 49
en niet gehonoreerd voorstellen 13 en 14)
De tekst in de perspectiefnota, zo blijkt uit reacties van
verschillende fracties, is niet duidelijk genoeg geweest,
waardoor een onvoldoende helder beeld is ontstaan.
Twee jaar geleden is de taakstelling voor onze gemeente
verhoogd van 350 naar 600 woningen per jaar. Op zich zijn
wij daar gelukkig mee omdat bij de realisering daarvan het
draagvlak voor onze voorzieningen in de gemeente vergroot
wordt. Het voorbereiden van de realisering van deze taak
stelling vraagt niet alleen capaciteit aan menskracht maar
vereist ook een zodanige herschikking in de organisatie dat
ook daadwerkelijk de gevraagde productie gehaald kan wor
den. De dienst Stadsontwikkeling is bezig daar vorm aan te
geven. Nog voor de begrotingsbehandeling zullen wij u over
het resultaat daarvan informeren.
Met betrekking tot de bouwlocaties voeren wij enerzijds een
actief beleid om zo veel als mogelijk binnen het bestaande
bebouwde gebied woningen te bouwen en anderzijds gebruik te
maken van een aantal grotere bouwlocaties.