Blad 6 Dit betekent dat het verzoek met betrekking tot een struc turele post 'promotie Hoger Beroeps Onderwijs' naast re- allocatie van middelen ook f 15.000,- als nieuw beleid aangemerkt dient te worden. Onderwnsuitgaven (bijlage 4.2) Zoals in de raadsadviescommissie gezegd is, is het geven van een vergelijkend overzicht niet meer dan een indicatie. Terecht dat is gevraagd een analyse te maken. Wij stellen voor om, in samenspraak met de functionele raadsadviescommissie en conform het LIS-model, de betrokken dienst deze analyse van inkomsten en uitgaven te laten ma ken inclusief vergelijkingsmaatstaf met andere gemeenten; dit mede uit oogpunt van betrokkenheid en leereffect. Als in de analyse elementen naar voren komen van meer algemeen belang, lijkt het logisch die elementen te bespreken in de Commissie voor de rekening. Langs deze weg willen wij overigens in de komende jaren alle uitgaven van de hoofdfuncties analyseren en rapporte ren aan de functionele raadsadviescommissies Schoolzwemmen (bezuiniging El) Schoolzwemmen is een leselement dat wij niet vinden te be horen tot de primaire verantwoordelijkheid van het lokale bestuur maar meer van ouders/verzorgers. Los daarvan is gebleken dat de activiteiten die binnen de scholen voor het schoolzwemmen verricht moeten worden on evenredig groot zijn ten opzichte van de gemeentelijke sub sidie. Ook is de verwachting dat binnen twee jaar bijna alle schoolkinderen kunnen zwemmen. Daarom stellen wij u in de perspectiefnota voor om deze activiteit te beëindigen. Binnen het bredere kader van de lokale taak 'maatschappe lijke dienstverlening' hebben wij dan nog wel een zorg voor met name de kinderen waarvan de ouders/verzorgers finan cieel niet in staat zijn om hun kind(eren) zwemles te laten geven. Daarom stellen wij ook voor om f 40.000,- op te ne men voor flankerende maatregelen. Wij stellen ons daarbij voor dat dit ingevuld kan worden met behulp van een aantal instrumenten waar, na onderzoek, een keuze uitgemaakt moet gaan worden. Als mogelijkheden noemen wij: afhankelijk stellen van de leeftijd, minima-pas, naschoolse activiteit, richten op bepaalde buurten. Voor of bij de begrotingsbe handeling zullen wij u hierover een voorstel voorleggen. Verpleeqafdelinq Buitenschool (bezuiniging E4) In veel gemeenten was het in het verleden gewoonte dit type scholen aanvullend te subsidiëren ten behoeve van de ver- pleegafdelingOok Leeuwarden deed en doet dit nog steeds. Blad 7 De subsidie is verleend ten behoeve van het verstrekken van warme maaltijden aan de kinderen. Wij zien dit, net als de andere gemeenten in Nederland, niet meer als een gemeente lijke taak. Omdat wij heel goed begrijpen dat de school niet van de ene dag op de andere alternatieve middelen zal hebben, stellen wij ook in de perspectiefnota voor de sub sidie gefaseerd af te bouwen. Stadsbeheer Onderhoud fysieke leefomgeving (notatekst blz. 10, 30, 34, 41. 42. 49 en bijlage 1.2) Zoals eerder aangegeven, heeft het achterstallig onderhoud onze eerste aandacht. Reeds vorig jaar heeft u hiervoor extra middelen vrijgemaakt oplopend tot f 3 miljoen in 2001. Parallel lopend aan de ontwikkeling van de stand van de algemene reserve kunnen er naar verwachting de komende jaren belangrijke bedragen aan incidentele middelen be schikbaar gesteld worden teneinde het achterstallig onder houd niet verder te laten oplopen en zo mogelijk zelfs te rug te dringen. Verder zullen de onderhoudsbudgetten gefa seerd op het noodzakelijke structurele niveau gebracht moe ten worden. Daartoe zal de te creëren begrotingsruimte al lereerst ingezet moeten worden. Tevens zal daarmee getracht worden extra arbeidsplaatsen te creëren. Op basis van deze beleidslijn zullen wij bij de begrotingsbehandeling met een concreet voorstel komen. Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting Bouwlocaties en bouwproductie (notatekst blz. 13, 34/35, 49 en niet gehonoreerd voorstellen 13 en 14) De tekst in de perspectiefnota, zo blijkt uit reacties van verschillende fracties, is niet duidelijk genoeg geweest, waardoor een onvoldoende helder beeld is ontstaan. Twee jaar geleden is de taakstelling voor onze gemeente verhoogd van 350 naar 600 woningen per jaar. Op zich zijn wij daar gelukkig mee omdat bij de realisering daarvan het draagvlak voor onze voorzieningen in de gemeente vergroot wordt. Het voorbereiden van de realisering van deze taak stelling vraagt niet alleen capaciteit aan menskracht maar vereist ook een zodanige herschikking in de organisatie dat ook daadwerkelijk de gevraagde productie gehaald kan wor den. De dienst Stadsontwikkeling is bezig daar vorm aan te geven. Nog voor de begrotingsbehandeling zullen wij u over het resultaat daarvan informeren. Met betrekking tot de bouwlocaties voeren wij enerzijds een actief beleid om zo veel als mogelijk binnen het bestaande bebouwde gebied woningen te bouwen en anderzijds gebruik te maken van een aantal grotere bouwlocaties.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 317