Blad 8 Binnen het bebouwde gebied ontwikkelen wij een groot aantal locaties, veelal van beperkte omvang; daardoor bouwen we zo compact mogelijk. Dit betekent wel dat veel energie en tijd ingezet moet worden om de plannen daadwerkelijk te realise ren. Om de taakstelling te kunnen halen zullen echter meer grotere bouwlocaties nodig zijn zodat als er een kink in de procedurekabel komt tijdig overgestapt kan worden naar een andere bouwlocatie. Geïntegreerde binnenstadsprolecten (notatekst blz. 35) Uit de reacties in de functionele raadsadviescommissie is ons gebleken dat er een verschil in beleving is tussen ons college en een aantal fracties over de voortgang van het project. Deze signalen hebben ons duidelijk gemaakt dat blijkbaar frequenter met de raad over de voortgang gecommu niceerd dient te worden. Daarom zullen wij u zo snel moge lijk informeren over de stand van zaken. Voor de begro tingsbehandeling zullen wij u ook informeren over de fase ring, de in te zetten middelen en de dekking. Ook was er een zeer kritisch geluid over het integreren van de drie deelprojecten. Wij hechten er aan om in deze raads- brief in te gaan op de strategische lijn die achter deze integratie zit. Een lijn die wij daar waar dat mogelijk is ook bij andere projecten willen hanteren. De praktijk heeft geleerd dat de kans op subsidie groter is als het plan waarover gesproken wordt voldoende massa heeft in de ogen van de subsidiegevers. Ook is gebleken dat dan gebruik gemaakt kan worden van meer subsidietitels Door een deelproject dat op zichzelf minder kans van slagen heeft op grond van het niet kostendekkend kunnen zijn van dat deelproject te integreren in een breder project, wordt de haalbaarheid van dit deelproject vergroot. Het minder positief benaderen van een van de drie deelpro jecten (Harmoniekwartier) heeft niet alleen een imago-ver lagend effect, maar doet ook onrecht aan het bovenlokale belang van ook dit deelproject in de binnenstad. Door uit te spreken dat uw raad de openbare ruimte van de binnenstad wil gaan opwaarderen, versterkt de gemeente bij realisering van het project ook de positie van de bedrijven in het gebied. Die positieversterking rechtvaardigt, zo heeft u uitgesproken, de vraag aan de ondernemers om mede financier te zijn. De gedachten gaan daarbij uit naar bij voorbeeld een baatbelasting. Wij onderzoeken de haalbaar heid van dit en andere instrumenten waarbij wij openstaan voor alternatieven. Blad 9 Planschadeverqoeding (niet gehonoreerd voorstel II) Vanuit de gedachte om op dit moment u alleen te honoreren voorstellen voor te leggen die onontkoombaar zijn, hebben wij dit voorstel niet als zodanig betiteld. Gezien de dis cussie in de raadsadviescommissie zullen wij een analyse maken van de schadevergoedingen die de afgelopen jaren ge honoreerd zijn. Bij de begrotingsbehandeling zullen wij u ons oordeel daarover voorleggen. Tot nader order zullen overigens planschadeclaims via het resultaat worden verre kend met de algemene reserve. Onder vermelding dat de Perspectiefnota 1998-2001 aan de orde geweest is in alle raadsadviescommissies, stellen wi u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd ontwerp-be- sluit Leeuwarden, 5 juni 1997. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, drsH.H. Apotheker burgemeester. mr. F.M.J. Steijvers secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 318