1.2,3 Collegeprogramma 1995-1998 het streven om de stad in sociaal-maatschappelijk opzicht niet te laten ontsporen en de twee deling (de 'duale' stad) in de samenleving tegen te gaan. Een consequente doorvertaling van ideeën, projecten en activiteiten zal de contouren van de full-service city, die nu reeds zichtbaar zijn. verder versterken. Ook andere zaken waar Leeuwarden al goed in is moeten worden versterkt, indien deze sterke punten ook in de toekomst voldoende opleveren. De andere twee speerpunten zijn de agri- nutri business en de uitbouw van het kennis centrum dat Leeuwarden met de concentratie van HBO instellingen in huis heeft. In alle activiteiten in de tweede hoofdstad van Noord-Nederland, zoals agrarische activiteiten, de industriële activiteiten, (stads)distributie, dienstverlening, wonen, recreëren en het ver plaatsen, staat duurzaamheid centraal. Leeuwarden wil zich als proeftuin opstellen door ruim baan te maken voor activiteiten en projecten die een sterk duurzaamheidskarakter dragen. De hoofdfuncties van Leeuwarden kunnen worden vertaald in mogelijke doelen en strategi sche projecten. Zo wordt de lange termijn (visie) zichtbaar op korte termijn Deze zijn in het onderstaand schema te v inden Hoofdfunctie Strategische keuze Project -Positie als hoofdstad van Friesland (regionaal) -full-service city -agri-nutri -kennis -Actieplan full-serv ice city -Investeren in kennis en oogsten in bedrijvigheid -Westergozone - distributiezone -Binnenstad-NieuweSlad, inclusief monumenten -Leeuwarden leefbaar/reparatie duale stad -Cultuur, Zorg en welzijn -De Leeuwarder sportboulevard -Verder versterken van de agri-nutri sector -Opbouw van een topinstituut -Opstellen kcnnisactieplan en clus teren bedrijvigheid -Tweede stedelijk knooppunt punt van het Noorden en één van de belangrijkste centra in de "Neue Hanze Inter- regio" Hamburg-Bremen-Gromngen- Leeuwarden (bovenregionaal en (inter)nationaal niveau) -full-service city -agri-nutri -kennis -Actieplan full-service city -Investeren in kennis en oogsten in bedrijvigheid -Westergozone - distributiezone -Verder versterken van de agri- nutriseclor -Opstellen kcnnisactieplan en clus teren bedrijvigheid -Zorg en welzijn - de proeftuin van Nederland Duurzaamheid is een voor- waarde bij de versterking van bovengenoemde twee hoofd functies -duurzame ontwikkeling als uitgangspunt voor alle thema's -Welkom in Leeuwarden - duur zaam wonen, werken en verplaat sen -Opbouw van een topinstituut -Leeuwarden leefbaar/reparatie duale stad Tabel 1 4 perspectiefnota 1998-2001 Na afronding van de maatschappelijke discussie zullen er politiek-bestuurlijke keuzen moeten worden gemaakt voor welke strategische projecten een actieplan moet worden gemaakt en waarvoor welke hoeveelheid middelen (financiën en menskracht) kan worden vrijgemaakt. Aan de hand daarvan worden de uit te voeren projecten (met concrete einddoelen) benoemd, mensen en middelen toegewezen, en kan een begin worden gemaakt met het slaan van een brug naar de in de visie geschetste toekomst. Het bewustzijn binnen de gemeente Leeuwarden dat samen op een systematische en integrale wijze over de toekomst wordt nagedacht, is es sentieel. Alleen dan kan er namelijk aan betrokken partners, aan bedrijven instellingen en burgers, een helder perspectief worden gepresenteerd w aarv an de ambities een hoge kans van slagen hebben. In globale termen willen wij het Leeuwarden van de toekomst als volgt kenschetsen: een vitale middelgrote stad met een inwoneraantal van 100 tot 125 duizend inwoners met een evenwichtige bevolkingssamenstelling, de belangrijkste centrumgemeente in S'oord Xederland, naast Groningen, op het gebied van voorzieningen, werkgelegenheid en woonmilieus, een stedelijke samenleving waar\>an de werkloosheid en de economische ontwikkeling vergelijkbaar zijn met landelijke gemiddelden, een aantrekkelijke stad met duurzame en hoogwaardige vestigingsmilieus voor zowel bedrijven als burgers, een bereikbare stad, voorzien van effectieve transport en vervoer systemen, een veilige en leefbare stad Omdat deze aldus beschreven toekomstvisie in het verlengde ligt van het beleid dat wij tot nu toe op basis van het collegeprogramma 1995-1998 gevoerd hebben, hebben wij deze visie en het collegeprogramma als basis genomen v oor de perspccticfnota. De context van ons korte en middellange lermijnbclcid is terug te vinden in het collegepro gramma: Leeuwarden is een stad met twee gezichten Wie in de stad rondloopt ziet een levendige bin nenstad, een bruisend uitgaansleven, mooie woningen in nieuwe wijken en hel resultaat van grote investeringen door bedrijfsleven en overheid. Wie beter kijkt, ziet dat de werkloosheid toeneemt; ziel een dreigende tweedeling in onze sa menleving; ziet veel mensen die van een uitkering moeten rondkomen; ziet huizen die aan een opknapbeurt toe zijn en wijken die nog een achterstand hebben; ziet plekken in de stad die ernstig zijn vervuild, zoals het voormalige Frigasterrein en de Polmarge. Wie zijn oor te luister legt hoort burgers die 's avonds niet de straat op dur\'en, die bang zijn voor inbraak en geweld. De lokale overheid opereert dan ook in een groot spannings\'eld. Voor Leeuwar den wordt dit voor een deel bepaald door de centrumfunctie die de gemeente vervult. Solidariteit, tolerantie en gelijke kansen zijn daarbij uitgangspunt van beleid. Sociaal- economische vernieuwing moet hand in hand gaan met sociale vernieuwing. Een gezond economisch klimaat is even noodzakelijk als een gezond en duurzaam milieu. Zinvol werk is even onmisbaar als een leefbare, veilige stad. perspectiefnota 1998-2001 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 326