1.2,3 Collegeprogramma 1995-1998
het streven om de stad in sociaal-maatschappelijk opzicht niet te laten ontsporen en de twee
deling (de 'duale' stad) in de samenleving tegen te gaan.
Een consequente doorvertaling van ideeën, projecten en activiteiten zal de contouren van de
full-service city, die nu reeds zichtbaar zijn. verder versterken.
Ook andere zaken waar Leeuwarden al goed in is moeten worden versterkt, indien deze sterke
punten ook in de toekomst voldoende opleveren. De andere twee speerpunten zijn de agri-
nutri business en de uitbouw van het kennis centrum dat Leeuwarden met de concentratie van
HBO instellingen in huis heeft.
In alle activiteiten in de tweede hoofdstad van Noord-Nederland, zoals agrarische activiteiten,
de industriële activiteiten, (stads)distributie, dienstverlening, wonen, recreëren en het ver
plaatsen, staat duurzaamheid centraal. Leeuwarden wil zich als proeftuin opstellen door ruim
baan te maken voor activiteiten en projecten die een sterk duurzaamheidskarakter dragen.
De hoofdfuncties van Leeuwarden kunnen worden vertaald in mogelijke doelen en strategi
sche projecten. Zo wordt de lange termijn (visie) zichtbaar op korte termijn Deze zijn in het
onderstaand schema te v inden
Hoofdfunctie Strategische keuze Project
-Positie als hoofdstad van
Friesland (regionaal)
-full-service city
-agri-nutri
-kennis
-Actieplan full-serv ice city
-Investeren in kennis en oogsten in
bedrijvigheid
-Westergozone - distributiezone
-Binnenstad-NieuweSlad, inclusief
monumenten
-Leeuwarden leefbaar/reparatie
duale stad
-Cultuur, Zorg en welzijn
-De Leeuwarder sportboulevard
-Verder versterken van de agri-nutri
sector
-Opbouw van een topinstituut
-Opstellen kcnnisactieplan en clus
teren bedrijvigheid
-Tweede stedelijk knooppunt
punt van het Noorden en één
van de belangrijkste centra in
de "Neue Hanze Inter- regio"
Hamburg-Bremen-Gromngen-
Leeuwarden (bovenregionaal
en (inter)nationaal niveau)
-full-service city
-agri-nutri
-kennis
-Actieplan full-service city
-Investeren in kennis en oogsten in
bedrijvigheid
-Westergozone - distributiezone
-Verder versterken van de agri-
nutriseclor
-Opstellen kcnnisactieplan en clus
teren bedrijvigheid
-Zorg en welzijn - de proeftuin van
Nederland
Duurzaamheid is een voor-
waarde bij de versterking van
bovengenoemde twee hoofd
functies
-duurzame
ontwikkeling als
uitgangspunt voor
alle thema's
-Welkom in Leeuwarden - duur
zaam wonen, werken en verplaat
sen
-Opbouw van een topinstituut
-Leeuwarden leefbaar/reparatie
duale stad
Tabel 1
4
perspectiefnota 1998-2001
Na afronding van de maatschappelijke discussie zullen er politiek-bestuurlijke keuzen moeten
worden gemaakt voor welke strategische projecten een actieplan moet worden gemaakt en
waarvoor welke hoeveelheid middelen (financiën en menskracht) kan worden vrijgemaakt.
Aan de hand daarvan worden de uit te voeren projecten (met concrete einddoelen) benoemd,
mensen en middelen toegewezen, en kan een begin worden gemaakt met het slaan van een
brug naar de in de visie geschetste toekomst. Het bewustzijn binnen de gemeente Leeuwarden
dat samen op een systematische en integrale wijze over de toekomst wordt nagedacht, is es
sentieel. Alleen dan kan er namelijk aan betrokken partners, aan bedrijven instellingen en
burgers, een helder perspectief worden gepresenteerd w aarv an de ambities een hoge kans van
slagen hebben.
In globale termen willen wij het Leeuwarden van de toekomst als volgt kenschetsen:
een vitale middelgrote stad met een inwoneraantal van 100 tot 125 duizend
inwoners met een evenwichtige bevolkingssamenstelling,
de belangrijkste centrumgemeente in S'oord Xederland, naast Groningen,
op het gebied van voorzieningen, werkgelegenheid en woonmilieus,
een stedelijke samenleving waar\>an de werkloosheid en de economische
ontwikkeling vergelijkbaar zijn met landelijke gemiddelden,
een aantrekkelijke stad met duurzame en hoogwaardige vestigingsmilieus
voor zowel bedrijven als burgers,
een bereikbare stad, voorzien van effectieve transport en vervoer systemen,
een veilige en leefbare stad
Omdat deze aldus beschreven toekomstvisie in het verlengde ligt van het beleid dat wij tot nu
toe op basis van het collegeprogramma 1995-1998 gevoerd hebben, hebben wij deze visie en
het collegeprogramma als basis genomen v oor de perspccticfnota.
De context van ons korte en middellange lermijnbclcid is terug te vinden in het collegepro
gramma:
Leeuwarden is een stad met twee gezichten Wie in de stad rondloopt ziet een levendige bin
nenstad, een bruisend uitgaansleven, mooie woningen in nieuwe wijken en hel resultaat van
grote investeringen door bedrijfsleven en overheid.
Wie beter kijkt, ziet dat de werkloosheid toeneemt; ziel een dreigende tweedeling in onze sa
menleving; ziet veel mensen die van een uitkering moeten rondkomen; ziet huizen die aan een
opknapbeurt toe zijn en wijken die nog een achterstand hebben; ziet plekken in de stad die
ernstig zijn vervuild, zoals het voormalige Frigasterrein en de Polmarge. Wie zijn oor te
luister legt hoort burgers die 's avonds niet de straat op dur\'en, die bang zijn voor inbraak
en geweld. De lokale overheid opereert dan ook in een groot spannings\'eld. Voor Leeuwar
den wordt dit voor een deel bepaald door de centrumfunctie die de gemeente vervult.
Solidariteit, tolerantie en gelijke kansen zijn daarbij uitgangspunt van beleid. Sociaal-
economische vernieuwing moet hand in hand gaan met sociale vernieuwing. Een gezond
economisch klimaat is even noodzakelijk als een gezond en duurzaam milieu.
Zinvol werk is even onmisbaar als een leefbare, veilige stad.
perspectiefnota 1998-2001
5