Gezien de financiële omstandigheden is het nodig prioriteiten te stellen. Deze scheppen niet
alleen verplichtingen voor de gemeentelijke overheid, maar vragen om een intensieve maat
schappelijke samenwerking op breed terrein. Een geïntegreerde, samenhangende aanpak.
Wij verbinden aan deze visie nadrukkelijk de conclusie, dat zij slechts gerealiseerd zal kun
nen worden door in economisch en ruimtelijk opzicht, zowel in omvang als kwaliteit, te groei
en.
Als verantwoordelijk lokaal bestuur willen wij richting geven aan het benutten van ruimtelijk-
economische kansen en sturing geven aan de ontwikkeling van de noodzakelijke ranch'oor-
waarden op het gebied van infrastructuur, voorzieningen en instrumenten. Wij kiezen voor
een integrale, samenhangende en interactieve werkwijze bij het ontwikkelen van ons beleid en
het maken van keuzen. Bij het vaststellen van onze beleidsprioriteiten zullen wij maximaal
rekening houden met autonome trends en ontwikkelingen en verwerken in de toekomstige
bijstellingen van de langetermijn visie van Leeuwarden.
Vier zaken staan in deze collegeperiode centraal:
1werkgelegenheid (voorwaardenscheppend voor regulier werk en aanvullend
werk aansluitend bij het Grote Stedenbeleid)
2. sociaal beleid (w.o. het beleid van de sociale dienst, vrijwilligersbeleid, mini
mabeleid)
3. milieubeleid vooral gericht op een duurzame samenleving
4. leefbaarheid, waarbij het vooral gaat om een prettige en verantwoorde leefom
geving
Aan deze vier zaken zal gewerkt worden binnen twee randvoorwaarden:
1) een gezonde financiële huishouding en een goede bedrijfs\>oering
2) een bestuurlijk vernieuwende werkwijze.
Aan deze zaken is aanvankelijk, soms meer of minder, afzonderlijk aandacht besteed. Inmid
dels gebeurt dit geïntegreerd met name in het Grote Steden Beleid.
1.2.3.1 Grote Stedenbeleid: Reguliere werkgelegenheid
Zolang er zoveel inwoners zijn die wel betaalde arbeid willen verrichten, maar noodgedwon
gen afhankelijk zijn van een sociale uitkering, blijft de grote beleidsinspanning nodig die wij
voor dit beleidsveld nu realiseren. Een goed doordacht en krachtig werkgelegenheidsbeleid,
zowel voor de marktsector als voor de zgn. additionele werkgelegenheid, pakt dit probleem in
de kern aan. Het maakt mensen weer zelfverzorgend en levert op den duur besparingsmoge
lijkheden op in het flankerend beleid( zorg. welzijn, minima etc.)
Het doel van ons beleid is het scheppen van voldoende randvoorwaarden (fysiek en niet-
fysiek), opdat de werkgelegenheid groeit en het aantal mensen dat met aan het produktie-
proces deelneemt zal dalen. In de periode 1995 - 1996 is het aantal arbeidsplaatsen gegroeid
met circa 800 banen, dat wil zeggen van ongeveer 45.200 naar circa 46.000 arbeidsplaatsen.
Of en in welke mate als werkloos ingeschreven inwoners van Leeuwarden hiervan gebruik
hebben kunnen maken, is binnen de registratie-systemen niet te achterhalen. Wel weten wij
uit algemeen statistisch onderzoek dat om 1 Leeuwarder baanloze aan werk te helpen er glo
baal gezien 5 arbeidsplaatsen gecreëerd moeten worden.
Voorop staat het blijvend voldoende zorg besteden aan het aanwezige bedrijfsleven.
6
perspectief nota 1998-2001
Met de voorgaande perspectiefnota is in 1996 een belangrijke slag gemaakt in het realiseren
van de collegedoclstelligen. De exploitatielast van de Hcmrik is gesaneerd en de jaarlijkse
uitgifte aan bedrijventerreinen ligt inmiddels ook op schema. Tevens is er een investerings
fonds ingesteld tot een omvang van f. 27.3 miljoen ter co-financiering van werkgelegenheid-
versterkende investeringen. Als gevolg van de nadere besluitvorming op 4 november 1996
(vaststellen begroting 1997) tot een structurele besparing van f. 90.000,-, is voornoemd be
drag met f. 1,3 miljoen verlaagd tot f. 26.000.000,-. Criteria voor de aanwending van deze
gelden zijn inmiddels opgesteld en projecten, waaraan deze middelen kunnen worden toege
voegd, worden momenteel geïnventariseerd en geanalyseerd Er is een begrotingspost ge
vormd voor het opvangen van plankostcn. die met in dc planuitvoeringskosten kunnen wor
den opgenomen.
De verdere professionalisering van de promotie en acquisitie is mogelijk geworden door
enerzijds het bewerkstelligen van een team bedrijfsleven bij de dienst stadsontwikkeling en
anderzijds het kw alitatief en kwantitatief versterken van dit team door toevoeging van een
acquisiteur. Een nieuw plan van aanpak voor promotie en acquisitie zal een belangrijk kader
vormen bij activiteiten gericht op het versterken van de werkgelegenheid, waarbij de één-loket
gedachte een stap verder komt.
In het verlengde hiervan participeert de gemeente Leeuwarden in Netwerk Friesland, een
samenwerkingsverband tussen de acht Friese kerngemeenten, de N.O.M.. de Kamer van
Koophandel en de Provincie, ter versterking van dc (inter-) nationale promotie en acquisitie.
Daarboven op is in het kader van het GSB een convenant met de Provincie gesloten, waarin
projecten met economie en infrastructuur v ersterkend karakter de boventoon voeren.
Het beleidsvoornemen met betrekking tot de planvorming MTC is weliswaar ingetrokken
maar de ontwikkeling van het thematische bedrijventerrein Newtonweg voor milieugerela-
teerde bedrijvigheid gaat gestaag door. Fase 1 is nagenoeg ingevuld en in 1997 wordt met de
uitleg van fase 2 gestart.
De planvorming voor het Businesspark Leeuwarden verloopt volgens de planning in het ver
lengde van het convenant Westergozone.
Voor de revitalisering van het bedrijv enterrein Leeuw arden-West zijn aanzetten gegeven, die
de komende jaren zullen worden gecontinueerd
Het GDV/PDV vraagstuk is in principe opgelost en zal leiden tot de verdere versterking van
de Centrale, waarmee een forse basis is gelegd voor de v erdere upgrading v an deze omgeving
in schil Oost en een verbetering v an de koopkraclitbindmg aan Leeuwarden.
Ter bevordering v an het (cultuur-)tocrisme hebben w ij hel voornemen om een bevvegwijze-
ringsplan te ontwikkelen, uitgevoerd en het systeem is in 1997 geplaatst.
In de v oorwaardenscheppende sfeer zijn of worden op afzienbare termijn de volgende thema's
gestart: Agri-nutri complex. MERA-complex (milieu, energie, recycling en afval), relatiebe
heer van en acquisitie voor de dienstensector. Brainport. Westergozone, Toerisme. Voor een
verdere beschrijving van deze thema's verwijzen wij u naar bijlage 1.1.
1.2.3.2 Grote Stedenbeleid: Additionele werkgelegenheid
De zorg voor mensen in achterstandssituaties is voor de rijks- en lokale overheid in Nederland
altijd een bijzonder aandachtspunt geweest. Ondanks dc grote inspanningen op het terrein van
de fysieke leefomgeving (stadsvernieuwing) en de sociale leefomgeving (sociale vernieuwing).
perspectief nota 1998-2001
7