1.3 Bedrijfsvoering
1.3.1 Gemeentelijke organisatie
ais rapportcijfer. Aan de hand van de resultaten van dit onderzoek, die inmiddels met Com
missie Bestuur en Middelen zijn besproken, zullen wij met nadere voorstellen komen over het
verder operationaliseren van de één-loket gedachte, het voortgaan op de weg van cultuurver
andering (met als een centraal thema dat ambtenaren en bestuur er zijn voor de samenleving)
en het ontwikkelen van nieuwe dienstverleningsvormen.
1.2.3.8 Bestuurlijke organisatie.
In het licht van de lange termijn visie op de ontwikkeling van de gemeente Leeuwarden is het
instrument van de bestuurlijke organisatie van wezenlijk belang. Via het project Bestuurlijke
Vernieuwing Friesland is een visie ontwikkeld op de herverdeling van taken tussen de drie
overheden. Zoals in het collegeprogramma verwoord is. hebben wij de (deel)resultaten van het
project steeds getoetst aan het uitgangspunt dat de gemeente een absoluut volwaardige be
stuurslaag moet blijven. Enige zorg hebben wij over de uitwerkingsplannen waarin wij ele
menten van de oude bestuurscultuur van Fryslan de kop zien opsteken. Met name doelen wij
dan op de nu nog zwak hoorbare wens om eventueel toch weer een vierde bestuurslaag via
samenwerkingsverbanden te laten ontstaan omdat sommige gemeenten problemen zien bij het
ontwikkelen en uitvoeren van bepaalde autonome gemeentelijke beleidstaken. Wij zullen
daarom alert blijven op het uitgangspunt, zoals bedoeld in Fryslan fernijt, dat de gemeente een
integrale, democratisch controleerbare bestuurslaag blijft. Ook vrijwillig aangegane WGR-
constructies doen daar afbreuk aan.
In het verlengde van Tuskenspul en Fryslan fernijt heeft het college van Gedeputeerde Staten
een procedure gestart in het kader van de wet-ARHI. Een procedure die nodig is om na te
gaan of naast de noodzakelijke en in lijn met Fryslan fernijt liggende provinciale regie en op
uitvoering gerichte samenwerking met andere gemeenten, een herindeling bij kan dragen aan
de versterking van de positie van Leeuwarden.
Mede in het licht van de lange termijn visie vonden en vinden wij dat het in het belang is van
Fryslan en in het bijzonder van de inwoners in en om de stad Leeuwarden, om de bestuurlijke
besluitvormingsprocessen efficiënter en effectiever vorm te geven binnen een lokaal democra
tisch kader.
Maar ook binnen de stringenter geformuleerde criteria die de Tweede Kamer der Staten Gene
raal vastgesteld heeft met betrekking tot herindeling/grenscorrectie hebben w ij in het licht van
een lange termijn visie ruim voldoende argumenten aangedragen om te komen tot een grotere
bestuurlijke eenheid. Werk. welzijn en leefbaarheid als pijlers voor een te sturen ontwikke
ling, vragen om een goede, toekomstgerichte ruimtelijke ontw ikkeling In bijlage 1.1(B) ge
ven wij aan de hand van ruimtelijke thema's aan welke ontwikkelingen w ij daarbij van belang
achten. Een aantal daarbij in dit kader in het oog springende aandachtspunten laten wij hier
de revue passeren.
Uitgaande van het groeiscenario is het voor Leeuwarden van belang dat tijdig en in voldoende
omvang, aantrekkelijke woonmilieus kunnen worden aangeboden, met bovenal een gediffe
rentieerd aanbod.eigen woonsfeer aansluitend bij diversiteit aan leefstijlen en inkomens)
Voorkomen moet worden dat de midden- en hogere inkomensgroepen, de jonge gezinnen en
de senioren wegtrekken uit Leeuwarden
Tegengegaan moet worden dat de kansarmen, minima en langdurig werklozen ruimtelijk
segregeren binnen een aantal wijken in de stad maar die segregatie dient ook niet te gebeuren
in de regio.
12
perspectiefnota 1998-2001
Ondanks dat er jaarlijks woningbouwplannen worden ontwikkeld voor zo'n 800 tot 1000
woningen, worden er niet meer dan ca. 400 opgeleverd, waardoor Leeuwarden stelselmatig
het toegewezen contingent in belangrijke mate niet weet te realiseren. Dit is mede het gevolg
van het slechts kunnen beschikken over een beperkt aantal woningbouwlocaties.
Wij zullen omtrent dit vraagstuk binnenkort met aanvullende voorstellen komen om de bouw-
opgave te kunnen realiseren, waarbij het accent in ieder gev al voor de korte termijn op het
eigen grondgebied zal moeten liggen. Voor de middellange en lange termijn zal voor ons van
evident belang zijn, met welk resultaat de ARHI-procedure zal eindigen.
De ruimtelijke concentratie van een groot aantal belangrijke functies, zoals cultuur, toerisme,
uitgaan, detailhandel, wonen, zorgvoorzieningen, bestuurlijke centra, dienstencentra, voor
Leeuwarden, de regio, Fryslan dan wel het Noorden, is te vinden in de Leeuwarder binnen
stad. Eén van de typische kenmerken van een centrumgemeente waarop het Rijk zijn C-20
beleid gericht heeft.
Nu de meerderheid van de leden van het college van Gedeputeerde Staten besloten heeft tot
stopzetting v an de ARHI-procedure en een oplossing w il zoeken met een hoofdaccent op sa
menwerking en een eventuele grenscorrectie waar geen dorpen bij betrokken mogen worden,
rest ons voorlopig niets anders dan conform de wet-ARHI te wachten op een standpunt van de
rijksoverheid over de bestuurlijke organisatie. In dal kader zullen wij daar waar mogelijk onze
argumentatie met kracht naar voren blijven brengen zolang wij niet overtuigd worden met
andere argumenten. Wij vinden dat onze plicht in het belang van Fryslan, maar zeker ook in
het belang van de inwoners en bedrijven in onze gemeente en in de directe omgeving.
De opdracht zoals die geformuleerd is in het vigerend collegeprogramma hield in dat via LIS
de effectiviteit van de ambtelijke organisatie gestalte diende te krijgen en dat de verbetering
van de besturing en beheersing van de organisatie volgens plan uitgevoerd diende te worden.
In het kader van LIS zijn in de collegeperiode inmiddels gerealiseerd: de opstelling van een
lange termijn visie, de invoering van een perspecticfnota. het op tijd laten vaststellen van
begroting en jaarrekening, het opnemen van een risicoparagraaf, het aanstellen van control
lers en het leveren van managementrapportages. Conform het collegeprogramma zal uw Raad
voor 1998 een produktbegroting voorgelegd worden die de komende jaren verder zal worden
vervolmaakt. Voor het begrotingsjaar 1997 wordt inmiddels gewerkt met een eerste proeve
van de produktbegroting.
In alle diensten, met de dienst Algemene Zaken als laatste, is een start gemaakt met de im
plementatie van een organisatiestructuur volgens het LIS-modcl. dan wel wordt al conform
het LIS-model gewerkt. Samen met de verdere ontwikkeling van instrumenten in de planning
en controlcyclus leidt dit tot verbetering van de mogelijkheden van politieke sturing en ma
nagement van de organisatie.
Hiermee is het verbeteringstraject waar LIS voor staat zeker niet afgerond, wèl is dan de
voortgang en bewaking van de met LIS beoogde doelen structureel in de organisatie ingebed.
Naast de verdere ontwikkeling van de planning- en controlcyclus zijn zeker nog veranderin
gen nodig op het terrein van kennis, vaardigheden en houding. Hiertoe wordt een intensief
scholings- en communicatieprogramma ontwikkeld.
perspectiefnota 1998-2001
13