1.3.4 Informatisering 1.4 Samenvatting en conclusie spectief is hiermee geen rekening gehouden. Enerzijds omdat een dergelijke maatregel voor de eerstkomende jaren een extra financiële inspanning vraagt en anderzijds omdat de huidige systematiek van dekking ten laste van het rekeningsresultaat past binnen het kader van de huidige comptabiliteitsvoorschriften. Binnen het aanscherpen van het financiële beleid, past een tweede opschoningsslag. Uit gangspunt hierbij zal zijn, dat op grond van een programma van eisen de noodzaak van een voorziening of reserve zal moeten worden aangetoond. Daar waar geen concrete onderbou wing kan worden gegeven zullen de gelden aan de algemene reserve worden toegevoegd. Wij stellen u voor voor het uitbrengen van de volgende perspectiefnota met een nadere analyse en bij behorende voorstellen te komen met betrekking tot de reserves en voorzieningen de netto vrijval van de opschoning 'reserves en voorzieningen' ad 1,6 miljoen voorshands toe te voegen aan de algemene reserve De stand per 31-12-1996 van de algemene reserve bedraagt dan 20.3 miljoen. 1.3.3 Personeel De in het collegeprogramma aangekondigde actualisatie van de nota personeelsbeleid heeft plaats gevonden in het kader van de werkzaamheden van een gemcentcbrede LIS-werkgroep Personeel en Organisatie. De rapportages "Organisatie van de P&O-functie", "Ken- en stuur getallen personeelsmanagement", maar vooral de nota "Personeels- en organisatiebeleid" hebben hier invulling aan gegeven. Niet is overgegaan tot de voorgenomen positieve en/of negatieve beloning van het gemeente lijk ziekteverzuim; dit vanwege het feit dat elders gebleken is dat de effecten daarvan geen duurzaam karakter hebben. De getroffen maatregelen op het terrein van de arbeidsomstandig heden hebben overigens bewerkstelligd dat het ziekteverzuim is gedaald van ruim 9% (begin 1995) tot nog geen 7% (Bestuursrapportage 1996-11). De discussie over de inhoud en de effecten van het voorkeursbeleid hebben eind vorig jaar en begin dit jaar geleid tot de vaststelling van de nota "Het vrouwenvoorkeursbeleid in de ge meente Leeuwarden, 'in tweede termijn'", waarin een koers voor de komende jaren is uitge zet. Mede als gevolg van ombuigings- en efficiency-opraties heeft de tendens van een krimpende lokale overheid zich ook in afnemende personeelsaantallen uitgedmkt. Zo gaf de gemeentelij ke organisatie begin 1995 nog 957 mensen (854.43 fte) werk; op 1 september 1996 bedroeg dat aantal nog 915 (826,18 fte). Dit aantal zal de komende jaren blijven dalen, dit ondanks de invoering van de 36-urige werkweek. Aan onze voornemens op het terrein van mobiliteit, flexibele inzetbaarheid en benoeming in algemene dienst van ambtenaren wordt op dit moment gewerkt bij het ontwikkelen van een mobilieitscentrum. De gemeentelijke organisatie heeft te maken met een relatief groot aantal boventalligen en wachtgelders. Voor betrokkenen heeft dit sociale en financiële gevolgen, voor de organisatie betekent dit 'kosten zonder produktie' In het kader van het mobiliteitsbeleid zoeken wij naar mogelijkheden of en op welke wijze aan dit onderdeel van het personeelsbeleid adequaat aan dacht besteed kan worden. 16 perspectiefnota 1998-2001 Het centraal akkoord dat met de werknemers afgesloten is over de ADV/Flex heeft tot be hoorlijke gevolgen geleid met betrekking tot de financiën en bedrijfsvoering. Omdat wij ver wachten dat decentrale deel-akkoorden meer voor zullen gaan komen, zullen wij in de voor trajecten bij de aansturing nog meer aandacht gaan besteden aan die gevolgen. De procedure voor de opzet en organisatie van bouwprojecten is inmiddels vastgesteld. De afgelopen jaren is een start gemaakt met de invoering van een op het B.B.I. concept ge stoeld model voor de management- en bestuurlijke informatievoorziening. In de richting van de opdrachtgever/afnemer worden permanent verbeteringen aangebracht om de administratie ve dienstverlening te optimaliseren. In hoofdstuk drie zal hier nog nader op worden ingegaan. De invoering van uniforme systemen voor de middelen registraties (PRIS - personeel. Eagle - financiën en Applex - facilitaire zaken) zijn in een ver gevorderd stadium. Voor wat betreft het document-beheer is een meer produkt/zaak gericht concept in ontwikkeling. In het kader van de optimalisatie v an de operationele processen is gestart met de gemeente- brede koppeling van operationele processy■sternen via zogenaamde basisregistraties voor ad ministratieve en geometrische gegevens. Nu dit jaar de balans opgemaakt gaat worden van het collegeprogramma en van de jaarreke ning 1996, constateren wij dat: a) heel veel van de gestelde beleidsdoelen gerealiseerd zijn b) nieuwe beleidsideeën gevormd worden vooral op grond van maatschappelijke ontwikke lingen c) onze financiële positie te zwak is en onze vermogenspositie als gevolg van de oplopende kosten voor (achterstallig) onderhoud aan gemeentelijke eigendommen, van binnenuit wordt aangetast. d) door het te lage niveau van de begrotingsposten "onderhoud", wij de begroting in tech nische zin onbeheersbaar maken; de incidentele tegenvallers worden als het ware gecre- eerd. Het niet. of niet v oldoende afdekken v an risico's, of het onv oldoende doordacht en gefundeerd ramen van kosten dan wel het onvolledig begroten, leidt per definitie weer tot nieuwe (incidentele) tegenvallers in de toekomst. Een ambitieus en ondernemend toekomstgericht gemeentebestuur loopt overigens ook. los van het vorenstaande, altijd wel enige onoverzienba re risico's en dient daarom in termen van financieel beleid ervoor te zorgen, dat het bestuur binnen redelijke grenzen de tot de bedrijfsvoering te rekenen risico's kan aanpakken. Ondanks het verhogen van de stelpost voor perspectiv ische vertekening van 1 miljoen naar/. 1,7 miljoen structureel op jaarbasis (zie ook 2.4.3), kan nog nauwelijks of geen ant woord worden gegeven op de hiervoor aangediende hoofdproblemen, te weten: achterstallig onderhoud aan gemeentelijke eigendommen niveau van de algemene resen e onvoldoende stabiel en voorspelbaar rekeningresultaat (teveel incidente le tegenvallers) perspectief nota 1998-2001 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 332