w w w w NW w 1997 1998 1999 2000 2001 ASH 14,7 14,8 14,9 15,1 15,3 (in absolute bedragen x 1.000.000) Afvalstoffenheffing-1997 uitgedrukt in gld. per inwoner Leeuwarden Enschede Groningen Haarlem Maastricht Nijmegen Tilburg 182 256 219 156 177 80 161 Tabel 2 2.2.2.2 Onroerende-zaakbelastingen Voor de Onroerende-zaakbelastingen geldt als beleid dat de tarieven gecorrigeerd worden voor algemene prijsontwikkelingen. Deze trendmatige aanpassingen worden gebaseerd op het prijsindexcijfer voor gezinsconsumptie. Achteraf gebleken wijzigingen in de stijgingspercen tages worden in een volgend jaar zowel structureel- als incidentcel gecorrigeerd. Dit houdt derhalve in, dat te laag aangehouden stijgingspercentages in een volgend jaar worden inge haald. Daartegenover worden te hoog toegepaste stijgingspercentages in een volgend jaar in mindering^gebracht op de te verwachten stijgingspercentages in dat jaar. De huidige verre- kensystematiek is voor wat betreft. De incidentele component ingewikkeld en ondoorzichtig. Wij stellen u voor in het vervolg de nacalculatie in verband met incidenteel te hoog ofte laag gebleken prijsaanpassingen achterwege te laten. Het bovenstaande is in overeenstemming met de algemene gedragslijn die in Nederland wordt gevolgd. Het eventuele resultaat komt ten laste of ten gunste van de algemene reserve Er is een landelijke trend zichtbaar dat gemeenten de OZB verlagen. In het kader van het streven naar een structurele lastenverlichting heeft ook uw Raad voor deze lijn gekozen. Met ingang van 1997 is de eerste tranche van f250.000 ingezet omtrent de tariefsverlaging. In 1998 en 1999 zal nogmaals een verlaging met eenzelfde bedrag plaatsvinden. Gezien de bijzondere rol die Leeuwarden te vervullen heeft in en voor de regio en de provin cie Fryslan, gekoppeld aan de financiële mogelijkheden, geven ons voorlopig niet de vrijheid om af te wijken van het bestaande belastingniveau In onderstaande tabel is de opbrengst Onroerende-zaakbelastingen weergegeven op basis van autonome ontwikkeling van de tarieven. 1997 1998 1999 2000 2001 OZB 39,9 40,8 41,2 42,0 42,9 (in absolute bedragen x 1.000.000) Onroerendzaakbelasting-1997 uitgedrukt in gld. per inwoner (gebruikers zakelijk deel) Leeuwarden Enschede Groningen Haarlem Maastricht Nijmegen Tilburg 436 346 403 330 413 431 274 Tabel 3 22 perspectiefnota 1998-2001 Als een gemeentebestuur dat wil, kan op grond van de wet met ingang van 1997 een ta riefsdifferentiatie ten aanzien van de onroerende-zaakbelasting toegepast worden. Rode draad door het wettelijk verhaal is dat men ongewenste effecten van hertaxaties kan elimineren. De wet biedt de mogelijkheid ongewenste effecten temet te doen binnen een bandbreedte van 20%. De gemeente heeft hierbij de keuze uit een aantal varianten. Het is bijvoorbeeld moge lijk een wijk te bevoordelen. Desgewenst kan een dergelijke bevoordeling geleidelijk afge bouwd worden. Een andere mogelijkheid is om een eventueel te hoge belastingdruk van parti culieren te corrigeren ten laste van de sector bedrijven. Uit het rapport "Evaluatie hertaxatie OZB gemeente Leeuwarden", naar aanleiding van de hertaxatie in 1995, blijkt dat de verschuiving van opbrengsten tussen woningen en niet wo ningen 2 a 3% bedroeg. Ook bleek dat bij vergelijking van groepen woningen grotere ver schuivingen zijn geconstateerd. Het invoeren van een differentiatie is vooral vanuit maatschappelijk oogpunt een politiek punt van aandacht. Zo heeft bijvoorbeeld een verhoging van het OZB-tarief voor bedrijfspanden nadelige gev olgen voor de exploitaties v an de bedrijv en. Daar tegenover staat, dat de belas tingdruk voor de burger vermindert door het hanteren van lagere tarieven. Uitgaande van een gelijkblijvende opbrengst, geven wij in onderstaande tabel de effecten aan op basis van de tarieven 1997 bij verschillende percentages in differentiatie tot de maximaal toegestane bandbreedte van 20% (W=vvoning; NW=Niet woning): Berekening op basis tarieven 1997; uitgednikt in bedrag per f 5.000,--waardegrondslag. opbrengsten x f. 1000.000, NW NW NW NW Verschil 0 >/o 5% 10% 13 20 Tarief 30,69 20.69 29,97 21.47 29,27 22.19 28,62 22.91 27,98 22.58 Opbrengst 20,6 19.2 20,1 19.8 19,7 20.2 19,2 20.7 18,8 21.1 Totaal 39,9 39.9 39,9 39,9 39.9 Tabel 4 Nu wij constateren dat de hertaxatie tot een geringe verschuiv ing heeft geleid tussen de op brengsten van de OZB. doen w ij u nu geen v oorstel om de v erschuiving te corrigeren met behulp van de tariefsdifferentiatie. 2.2.2.3 Rioolrechten De tarieven van de rioolrechten zullen los van prijsontw ikkelingen in de beleidsperiode blij ven stijgen. Met ingang van 1996 is een jaarlijkse v erhoging gedurende een periode van 10 jaar ingezet van 25,00 per jaar ten aanzien v an het eigenaarstarief en naar evenredigheid het gebruikerstarief. De verhoging werd eind 1995 door uw Raad geformaliseerd door het vaststellen van het kostendekkingsplan Rioleringen, waarin over een periode van 50 jaar de financiële effecten van de verbeteringsmaatregelen aan de riolering op grond van de Wet Milieubeheer zijn vertaald. Aangezien het rioolrecht als een kostendekkende heffing wordt aangemerkt, dienen deze extra kosten aan de burger te worden doorberekend. In onderstaande tabel is de opbrengst rioolrechten weergegeven op basis van de veronderstel de jaarlijkse tariefstijging. perspectiefnota 1998-2001 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 335