w
w
w
w
NW
w
1997 1998 1999 2000 2001
ASH 14,7 14,8 14,9 15,1 15,3
(in absolute bedragen x 1.000.000)
Afvalstoffenheffing-1997 uitgedrukt in gld. per inwoner
Leeuwarden
Enschede
Groningen
Haarlem
Maastricht
Nijmegen
Tilburg
182
256
219
156
177
80
161
Tabel 2
2.2.2.2 Onroerende-zaakbelastingen
Voor de Onroerende-zaakbelastingen geldt als beleid dat de tarieven gecorrigeerd worden
voor algemene prijsontwikkelingen. Deze trendmatige aanpassingen worden gebaseerd op het
prijsindexcijfer voor gezinsconsumptie. Achteraf gebleken wijzigingen in de stijgingspercen
tages worden in een volgend jaar zowel structureel- als incidentcel gecorrigeerd. Dit houdt
derhalve in, dat te laag aangehouden stijgingspercentages in een volgend jaar worden inge
haald. Daartegenover worden te hoog toegepaste stijgingspercentages in een volgend jaar in
mindering^gebracht op de te verwachten stijgingspercentages in dat jaar. De huidige verre-
kensystematiek is voor wat betreft. De incidentele component ingewikkeld en ondoorzichtig.
Wij stellen u voor in het vervolg de nacalculatie in verband met incidenteel te hoog ofte
laag gebleken prijsaanpassingen achterwege te laten.
Het bovenstaande is in overeenstemming met de algemene gedragslijn die in Nederland wordt
gevolgd. Het eventuele resultaat komt ten laste of ten gunste van de algemene reserve
Er is een landelijke trend zichtbaar dat gemeenten de OZB verlagen. In het kader van het
streven naar een structurele lastenverlichting heeft ook uw Raad voor deze lijn gekozen. Met
ingang van 1997 is de eerste tranche van f250.000 ingezet omtrent de tariefsverlaging. In
1998 en 1999 zal nogmaals een verlaging met eenzelfde bedrag plaatsvinden.
Gezien de bijzondere rol die Leeuwarden te vervullen heeft in en voor de regio en de provin
cie Fryslan, gekoppeld aan de financiële mogelijkheden, geven ons voorlopig niet de vrijheid
om af te wijken van het bestaande belastingniveau
In onderstaande tabel is de opbrengst Onroerende-zaakbelastingen weergegeven op basis van
autonome ontwikkeling van de tarieven.
1997 1998 1999 2000 2001
OZB 39,9 40,8 41,2 42,0 42,9
(in absolute bedragen x 1.000.000)
Onroerendzaakbelasting-1997 uitgedrukt in gld. per inwoner (gebruikers zakelijk deel)
Leeuwarden
Enschede
Groningen
Haarlem
Maastricht
Nijmegen
Tilburg
436
346
403
330
413
431
274
Tabel 3
22
perspectiefnota 1998-2001
Als een gemeentebestuur dat wil, kan op grond van de wet met ingang van 1997 een ta
riefsdifferentiatie ten aanzien van de onroerende-zaakbelasting toegepast worden. Rode draad
door het wettelijk verhaal is dat men ongewenste effecten van hertaxaties kan elimineren. De
wet biedt de mogelijkheid ongewenste effecten temet te doen binnen een bandbreedte van
20%. De gemeente heeft hierbij de keuze uit een aantal varianten. Het is bijvoorbeeld moge
lijk een wijk te bevoordelen. Desgewenst kan een dergelijke bevoordeling geleidelijk afge
bouwd worden. Een andere mogelijkheid is om een eventueel te hoge belastingdruk van parti
culieren te corrigeren ten laste van de sector bedrijven.
Uit het rapport "Evaluatie hertaxatie OZB gemeente Leeuwarden", naar aanleiding van de
hertaxatie in 1995, blijkt dat de verschuiving van opbrengsten tussen woningen en niet wo
ningen 2 a 3% bedroeg. Ook bleek dat bij vergelijking van groepen woningen grotere ver
schuivingen zijn geconstateerd.
Het invoeren van een differentiatie is vooral vanuit maatschappelijk oogpunt een politiek punt
van aandacht. Zo heeft bijvoorbeeld een verhoging van het OZB-tarief voor bedrijfspanden
nadelige gev olgen voor de exploitaties v an de bedrijv en. Daar tegenover staat, dat de belas
tingdruk voor de burger vermindert door het hanteren van lagere tarieven. Uitgaande van
een gelijkblijvende opbrengst, geven wij in onderstaande tabel de effecten aan op basis van de
tarieven 1997 bij verschillende percentages in differentiatie tot de maximaal toegestane
bandbreedte van 20% (W=vvoning; NW=Niet woning):
Berekening op basis tarieven 1997; uitgednikt in bedrag per f 5.000,--waardegrondslag.
opbrengsten x f. 1000.000,
NW
NW
NW
NW
Verschil
0
>/o
5%
10%
13
20
Tarief
30,69
20.69
29,97
21.47
29,27
22.19
28,62
22.91
27,98
22.58
Opbrengst
20,6
19.2
20,1
19.8
19,7
20.2
19,2
20.7
18,8
21.1
Totaal
39,9
39.9
39,9
39,9
39.9
Tabel 4
Nu wij constateren dat de hertaxatie tot een geringe verschuiv ing heeft geleid tussen de op
brengsten van de OZB. doen w ij u nu geen v oorstel om de v erschuiving te corrigeren met
behulp van de tariefsdifferentiatie.
2.2.2.3 Rioolrechten
De tarieven van de rioolrechten zullen los van prijsontw ikkelingen in de beleidsperiode blij
ven stijgen. Met ingang van 1996 is een jaarlijkse v erhoging gedurende een periode van 10
jaar ingezet van 25,00 per jaar ten aanzien v an het eigenaarstarief en naar evenredigheid
het gebruikerstarief. De verhoging werd eind 1995 door uw Raad geformaliseerd door het
vaststellen van het kostendekkingsplan Rioleringen, waarin over een periode van 50 jaar de
financiële effecten van de verbeteringsmaatregelen aan de riolering op grond van de Wet
Milieubeheer zijn vertaald. Aangezien het rioolrecht als een kostendekkende heffing wordt
aangemerkt, dienen deze extra kosten aan de burger te worden doorberekend.
In onderstaande tabel is de opbrengst rioolrechten weergegeven op basis van de veronderstel
de jaarlijkse tariefstijging.
perspectiefnota 1998-2001
23