4.5.5 ADV/Flex 4.4.6 Flexibele organisatie 4.6 Selectiever besteden en scherper prioriteren 4.7 Omhuigingsvoorstellen Verder zal voor de begrotingsbehandeling een inventarisatie gemaakt worden van reeds aan wezig ingehuurd personeel dat niet ten laste gebracht is van bij de taak beschikbaar gestelde budgetten. Zoals in paragraaf 3.2.4 (onder "Personeel') aangegeven is, levert het realiseren van de taak stelling geen financiële ruimte op. De algemene lijn daarvan hebben wij beschreven in hoofdstuk 3. Voor of bij de perspectiefno ta 1999-2002 zullen wij u een meer concreet plan voorleggen. Veel eerder kan niet uit oog punt van zorgvuldigheid naar de medewerkers en de namens hen met ons overleggende or ganisaties. Eén van de voor de samenleving meest pijnlijke categorie voorstellen die wij u voorleggen betreft het opnieuw in overweging nemen van eerder in deze raadsperiode door u afgewezen ombuigingen. Wij hebben er daarbij voor gekozen om u geen voorstellen voor te leggen die recent door uw Raad zijn afgewezen omdat anders de rechtszekerheid in het geding kan ko men. a) vergelijking met andere gemeenten Om te kunnen komen tot een selectief en aanvaardbaar bestedingspatroon, is het nodig om over wat referentie-materiaal te kunnen beschikken. In dit verband hebben wij onderzoek gedaan naar het uitgavenpatroon bij zo mogelijk vergelijkbare gemeenten zie bijlage 4.1 en het hieraan ten grondslag liggende rapportje "Tarieven en financiële gegevens van Leeuwar den in relatie tot andere gemeenten", dat voor u ter inzage gelegd is). Alvorens u concrete maatregelen voor te kunnen leggen vereist een en ander een zorgvuldige analyse. Wij stellen u voor om bij de volgende perspectiefnota met die zorgvuldige analyse te komen, inclusief de daarbij passende maatregelen. b) eerder afgewezen omhuigingsvoorstellen onnieuw in overweging nemen Om te voorkomen, dat de algemene reserve, ondanks de hiervoor genoemde maatregelen en verhoging van de stelpost voor het opvangen van structurele tegenvallers, toch weer tot een neerwaarste spiraal zal leiden, zijn rigoureuzere ingrepen noodzakelijk. Hier komt nog bij dat er nauwelijks aan begrotingsuitzetting - bijvoorbeeld voor achterstallig onderhoud - kan wor den gedaan, niet anders dan in de marge via de weg van 'nieuw - voor oud beleid'. Op bijlage 4.2 hebben wij aangegeven waar wij concreet financiële ruimte zoeken voor 1998. met een aanzet voor de volgende jaren. Voor de keuze van deze ruimtescheppende maatrege len hebben wij dezelfde criteria gehanteerd als bij de wensen. Samengevat, waarbij de num mering verwijst naar de nummering op bijlage 4.2, levert dit het volgende beeld op: 44 perspectief nota 1998-2001 D Structurele ombuigingen Tabel 11 in mutaties (x f 1000) Nr. Omschrijving 1998 1999 2000 2001 Al Verlaging middelen economische infrastructuur 100 Cl Onderuitputting subsidie dierenbescherming 13 Dl Onderuitputting jeugd- en jongerenwerk 5 D2 Onderuitputting post Minderheden 15 D3 Onderuitputting post Ouderenwerk 50 D4 Onderuitputting post Vredesactiviteiten 10 D5 Onderuitputting post Activiteiten Wijkcentra 37 El Verlaging gemeentelijke bijdrage basiseducatie 45 55 PM E3 Afschaffen schoolzwemmen, incl. compensatie 50 E4 Verpleegafdeling Buitenschool 150 PM 11 Verlaging storting fonds Stadsvernieuwing 52 K7 Verlaging post mondiaal beleid 20 K8 Opbrengst commissariaten 40 K9 Beperken aantal raadscommissies en een veran derde werkwijze 50 Totaal 487 205 II) Incidentele ombuigingen Tabel 12 Nr. Omschrijving 1998 1999 2000 2001 Geen De Tabellen 11 en 12 samenvoegend, en in relatie gezet met de geplande fasering van de ombuigingen volgens paragraaf 4.3 levert het volgende beeld op: Nr. Omschrijving 1998 1999 2000 2001 I Structurele ombuigingen 487 205 II Incidentele ombuigingen 0 0 0 0 TOTAAL 487 205 Geplande fasering ombuigingen 500 1.000 3.000 5.000 Nog in te vullen 13 795 3.000 5.000 CUMULATIE (ABSOLUUT) 13 808 3.808 8.808 perspectiefnota 1998-2001 45

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 346