4.5.5 ADV/Flex
4.4.6 Flexibele organisatie
4.6 Selectiever besteden en scherper prioriteren
4.7 Omhuigingsvoorstellen
Verder zal voor de begrotingsbehandeling een inventarisatie gemaakt worden van reeds aan
wezig ingehuurd personeel dat niet ten laste gebracht is van bij de taak beschikbaar gestelde
budgetten.
Zoals in paragraaf 3.2.4 (onder "Personeel') aangegeven is, levert het realiseren van de taak
stelling geen financiële ruimte op.
De algemene lijn daarvan hebben wij beschreven in hoofdstuk 3. Voor of bij de perspectiefno
ta 1999-2002 zullen wij u een meer concreet plan voorleggen. Veel eerder kan niet uit oog
punt van zorgvuldigheid naar de medewerkers en de namens hen met ons overleggende or
ganisaties.
Eén van de voor de samenleving meest pijnlijke categorie voorstellen die wij u voorleggen
betreft het opnieuw in overweging nemen van eerder in deze raadsperiode door u afgewezen
ombuigingen. Wij hebben er daarbij voor gekozen om u geen voorstellen voor te leggen die
recent door uw Raad zijn afgewezen omdat anders de rechtszekerheid in het geding kan ko
men.
a) vergelijking met andere gemeenten
Om te kunnen komen tot een selectief en aanvaardbaar bestedingspatroon, is het nodig om
over wat referentie-materiaal te kunnen beschikken. In dit verband hebben wij onderzoek
gedaan naar het uitgavenpatroon bij zo mogelijk vergelijkbare gemeenten zie bijlage 4.1 en
het hieraan ten grondslag liggende rapportje "Tarieven en financiële gegevens van Leeuwar
den in relatie tot andere gemeenten", dat voor u ter inzage gelegd is).
Alvorens u concrete maatregelen voor te kunnen leggen vereist een en ander een zorgvuldige
analyse.
Wij stellen u voor om bij de volgende perspectiefnota met die zorgvuldige analyse te komen,
inclusief de daarbij passende maatregelen.
b) eerder afgewezen omhuigingsvoorstellen onnieuw in overweging nemen
Om te voorkomen, dat de algemene reserve, ondanks de hiervoor genoemde maatregelen en
verhoging van de stelpost voor het opvangen van structurele tegenvallers, toch weer tot een
neerwaarste spiraal zal leiden, zijn rigoureuzere ingrepen noodzakelijk. Hier komt nog bij dat
er nauwelijks aan begrotingsuitzetting - bijvoorbeeld voor achterstallig onderhoud - kan wor
den gedaan, niet anders dan in de marge via de weg van 'nieuw - voor oud beleid'.
Op bijlage 4.2 hebben wij aangegeven waar wij concreet financiële ruimte zoeken voor 1998.
met een aanzet voor de volgende jaren. Voor de keuze van deze ruimtescheppende maatrege
len hebben wij dezelfde criteria gehanteerd als bij de wensen. Samengevat, waarbij de num
mering verwijst naar de nummering op bijlage 4.2, levert dit het volgende beeld op:
44
perspectief nota 1998-2001
D Structurele ombuigingen
Tabel 11
in mutaties (x f 1000)
Nr.
Omschrijving
1998
1999
2000
2001
Al
Verlaging middelen economische infrastructuur
100
Cl
Onderuitputting subsidie dierenbescherming
13
Dl
Onderuitputting jeugd- en jongerenwerk
5
D2
Onderuitputting post Minderheden
15
D3
Onderuitputting post Ouderenwerk
50
D4
Onderuitputting post Vredesactiviteiten
10
D5
Onderuitputting post Activiteiten Wijkcentra
37
El
Verlaging gemeentelijke bijdrage basiseducatie
45
55
PM
E3
Afschaffen schoolzwemmen, incl. compensatie
50
E4
Verpleegafdeling Buitenschool
150
PM
11
Verlaging storting fonds Stadsvernieuwing
52
K7
Verlaging post mondiaal beleid
20
K8
Opbrengst commissariaten
40
K9
Beperken aantal raadscommissies en een veran
derde werkwijze
50
Totaal
487
205
II) Incidentele ombuigingen
Tabel 12
Nr.
Omschrijving
1998
1999
2000
2001
Geen
De Tabellen 11 en 12 samenvoegend, en in relatie gezet met de geplande fasering
van de ombuigingen volgens paragraaf 4.3 levert het volgende beeld op:
Nr.
Omschrijving
1998
1999
2000
2001
I
Structurele ombuigingen
487
205
II
Incidentele ombuigingen
0
0
0
0
TOTAAL
487
205
Geplande fasering ombuigingen
500
1.000
3.000
5.000
Nog in te vullen
13
795
3.000
5.000
CUMULATIE (ABSOLUUT)
13
808
3.808
8.808
perspectiefnota 1998-2001
45