4.8 Tussenbalans
C) Nader onderzoek
Bij de begrotingsbehandeling wordt gerapporteerd over de volgende ombuigings-
voorstellen; voorstellen die daaruit voortvloeien dienen een hoog realiteitsgehalte te
hebben voor wat betreft de ombuigingsomvang.
B1 Lik-op-stuk beleid
B2 Veranderde werkwijze milieu-educatie
D6 Privatisering peuterspeelzaalwerk
E2 Vervoerskosten schoolkinderen
KI Verkoop gemeentelijke panden
K2 Doorlichten kosten FB
K3 Verhuur Stadshal aan derden
K4 Stadskantoor vrijdagmiddag sluiten
K5 Optimalisering gebruik Stadskantoor
K6 Reiskostenvergoeding voor dienstreizen
K10 Centralisatie middelenfuncties
KI 1 Exploitatielasten bedrijfsrestaurant
46
perspectiefnota 1998-2001
Kijkend naar het financiële kader zoals dat geschetst is in hoofdstuk 2 en naar de ruimte
scheppende maatregelen uit de voorgaande paragrafen, leidt dit tot het volgende beeld:
Tabel 13 Meerjarenperspectief (absolute bedragen) xf. 1000,00
Omschrijving
1997
1998
1999
2000
2001
Incidentele effecten:
-tekorten beleidsplan 1997 - 2000
-mee- en tegenvallers Perspectief 1998-2001 (bijl. 2.3)
-"na-ijl effecten "ombuigingsmaatregelen 1997 - 2000
-1.956
1.211
-6.122
-782
-165
-5.756
-2.090
-824
- 863
-192
-304
-845
-160
-150
0
Totaal - Incidentele effecten:
-6.867
-6.703
-3.777
-1.341
- 310
Structurele effecten
-beleidsplan 1997 - 2000
-herziening financiële verhoudingswet 1984 (1997-2000)
-Vut-verplichtmgen op middellange termijn 1997-2000
- mee- en tegenvallers Perspectief 1998 - 2001 (bijl. 2.3)
- 765
2.136
-1.371
-316
-3.011
4.272
-1.261
-580
-5.184
6.408
-1.224
-1.285
-7.320
8.544
-1.224
-1.861
-9.786
11.170
-1.224
297
Totaal structurele effecten (A)
-316
-580
-1.285
-1.861
457
Ombuigingen 1998 -2001
- reeds aangewezen
- nog in te vullen
487
13
692
808
692
3.808
692
8.808
Totaal taakstelling 1998-2001 (B)
500
1.500
4.500
9.500
Beschikbare middelen voor beleidsintensivering/nieuw
beleid 1998-2001 A minus B)
-215
-2.639
-9.957
Onttrekking aan de algemene reserve
- incidentele tekorten (excl. meerjarig VUT)
- aanvullende onttrekking voor structurele tegenvallers
6.867
316
6.703
80
3.777
0
1.341
0
310
0
Totaal onttrekking aan de algemene reserve
7.183
6.783
3.777
1.341
310
in dit verband wordt onder "na-ijl effecten verstaan het verschil tussen het moment waarop
tegenvallers zich voordoen en het moment waarop de ombuigingen worden gerealiseerd
onder de regel 'structurele mee- en tegenvallers Perspectief 1998-2001is de verhoging van de
stelpost tegenvallers van 4 x f 1.000.000 tot 4 x f 1.700.000 opgenomen
Tabel 14 Verloop Saldi Algemene Reserve
Omschrijving (bedragen x 1 miljoen)
1997
1998
1999
2000
2001
vermoedelijke stand per 01-01
20,3
17,9
16,4
17,5
21,3
rentetoevoeging
1,5
1,4
1,2
1,4
1,6
rentesuppletie boven inflatie s an bestemmingsreserves
2,0
2,0
2,0
2,0
2,0
toevoeging onderuitputting kapitaallasten
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
raming vermogenswinsten
0,3
0,3
0,3
0,3
0,3
diverse mutaties
-0,5
0,1
-0,1
-0,1
0
onttrekking i.v.m. dekking van begrotingstekorten
-7,2
-6,8
-3,8
-1,3
-0,3
stand per 31-12
17,9
16,4
17,5
21,3
26,4
Specificatie diverse mutaties algemene reserve x 1.000
Omschrijving
1997
1998
1999
2000
2001
- Speelmanstraat 16
248
240
- invoering wet WOZ
-117
-117
-117
-117
- dependance Prins Bemhardschool
-52
- internationale schakelklas
-57
- verbeteringssubusidies Stichting Woonservice
- 174
- dubbel geraamde verkoop erfpacht
-82
- claim voor verlies huisvesting gem. apparaat
-250
Kijkend naar de gewenste stand van de algemene reserve zoals wij die aangegeven hebben in
paragraaf 4.1, kan geconstateerd worden dat pas in het jaar 1999 structurele ruimte ontstaat
voor substantiële beleidsintensivering dan wel nieuw beleid.
perspectiefnota 1998-2001
47