B. De ruimtelijke thema's
Wij vinden dat Leeuwarden als "brainport" uitgebouwd moet worden, bijvoorbeeld binnen de
ontwikkeling van concepten rond een agro-nutri-praktijkcentrum, een agro-bio-science park
en of agro-nutri-MERA-milieu-universiteit.
Gelet op de trend van de kennisintensivering van de economische ontwikkeling in het
algemeen, dient Leeuwarden ook hier een cruciale rol te spelen.
Logistiek
De Westergo-zone heeft op het gebied van infrastructurele en logistieke voorzieningen een
unieke uitgangspositie, met een drietal modaliteiten (weg, water en spoor), een zeehaven, ter-
minalvoorzieningen, binnenhavens en een militair vliegveld met beperkte mogelijkheden tot
mede burgergebruik.
De aanwezigheid en uitbouw van overslagfaciliteiten worden van een steeds groter belang
voor de ontwikkeling van de regio, met name daar zij kunnen uitgroeien tot logistieke
dienstverlenende centra. In het kader van een duurzame economische ontwikkeling v oorzien
wij een toenemende betekenis van het vervoer over water en rail.
Initiatieven uit de markt, die gericht zijn op verder uitbouw van de railterminal Leeuwarden
in combinatie met een binnenvaartterminal zullen wij actief ondersteunen, evenals de verdere
ontwikkeling van de zeehaven in Harlingen.
Toerisme
De ontwikkelingsmogelijkheden en potenties van Leeuwarden en de Westergo-zone als regio
op het toeristisch vlak vloeien enerzijds voort uit de reeds aanwezige kwaliteit van met name
de fysiek ruimtelijke omgeving (aantrekkelijke historische binnensteden met vele
monumenten) en de sociaal-culturele omgeving (aantal aantrekkelijke musea en podia) en
anderzijds de geografische ligging.
Wij zijn van mening dat de gehele zone kan uitgroeien tot een toeristische functie tussen de
Friese waddeneilanden en de Friese meren, b.v. in de vorm stedelijk (cultuur-)toerisme en
water-/eco-toerisme.
De groeiende markt voor korte vakanties, stedentrips en culturele vakanties biedt Leeuwarden
kansen die benut moeten worden. Daarnaast is de ontwikkeling van de zakelijke markt van
belang, b.v. de congressenmarkt.
Met het Congresburo Friesland is reeds een goed organisatorisch kader bewerkstelligd.
2 perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen)
Wonen
Uitgaande van het groeiscenario is het voor Leeuwarden van belang dat tijdig en in voldoende
omvang, aantrekkelijke woonmilieus kunnen worden aangeboden, met bovenal een
gedifferentieerd aanbod.( eigen woonsfeer aansluitend bij diversiteit aan leefstijlen en
inkomens)
Voorkomen moet worden dat de midden- en hogere inkomensgroepen, de jonge gezinnen en
de senioren wegtrekken uit Leeuwarden.
Tegen gegaan moet worden dat de kansarmen, minima en langdurig werklozen ruimtelijk
segregeren binnen een aantal wijken in de stad.
Wij zullen ten aanzien van de huidige woningvoorraad in deze perspektief-periode de
kwalitatieve aspekten in beeld brengen en op basis van het woningmarkt- en
volkshuisvestingsbeleid de herstruktureringsopgave definiëren.
Vanzelfsprekend zal in het kader van het grote steden beleid en het stadsvernieuwingsbeleid,
Schil-Oost pre-prionteit bij herstrukturering krijgen.
Ondanks dat er jaarlijks woningbouwplannen worden ontw ikkeld voor zo'n 800 tot 1000
woningen, worden er niet meer dan ca. 400 opgeleverd, waardoor Leeuwarden stelselmatig
het toegewezen contingent in belangrijke mate niet weet te realiseren.
Het is uiterst noodzakelijk dat wij meer ambtelijke energie gaan richten op de planologische-
en bouwplanbegeleiding met als doel het sneller vlot-trekken van de bouwplannen.
De planologische voorbereiding van nieuwe woonwijken vraagt steeds meer
voorbereidingstijd als gevolg van de dialoog met de samenleving, de bezwarenprocedures, de
vaak complexe belangen binnen de te ontwikkelen gebieden en de vaak lange en ingewikkelde
onderhandelingen tussen de gemeente en de projektontwikkelaars.
Om het groeiscenario werkelijk te kunnen ondersteunen vinden wij dat op zo'n kort mogelijke
termijn een lange termijn planning moeten worden opgesteld voor de bouwopgaven en de
voorbereiding van de nieuwe Leeuwarder bouwlokaties.
Nog in 1997 zal een begin moeten worden gemaakt met de planologische voorbereiding voor
de ontwikkeling van de woonlokaties, die gedeeltelijk gelijk en grotendeels na de nieuwe wijk
Hempens-Teerns in produktie zullen moeten komen. Tevens zullen er alternatieven moeten
worden ontwikkeld, w aarmee eventuele planologische stagnatie of vertraging c.q.afstel om
andere redenen, kan worden opgevangen.
Wij zullen omtrent dit vraagstuk binnenkort met aaiwullcnde voorstellen komen om de
bouwopgave te kunnen realiseren. In dit kader zal voor ons van evident belang zijn, met welk
resultaat de ARHI-procedure zal eindigen.
Bereikbaarheid
Het groeiscenario zal een grote wissel trekken op de bereikbaarheid van de stad vanuit haar
omgeving, waarbij alle denkbare modaliteiten (wegen, vaarwegen, spoorwegen, luchtvaart en
communicatienetwerken) in allerlei combinaties een rol zullen spelen.De kwaliteit van de
verbindingen van Leeuwarden met de A7-zone, maar vooral de andere noordelijke
economische motor Groningen is van belang voor de ontwikkeling van Leeuwarden en de
Westergo-zone.
perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen)
3