B. De ruimtelijke thema's Wij vinden dat Leeuwarden als "brainport" uitgebouwd moet worden, bijvoorbeeld binnen de ontwikkeling van concepten rond een agro-nutri-praktijkcentrum, een agro-bio-science park en of agro-nutri-MERA-milieu-universiteit. Gelet op de trend van de kennisintensivering van de economische ontwikkeling in het algemeen, dient Leeuwarden ook hier een cruciale rol te spelen. Logistiek De Westergo-zone heeft op het gebied van infrastructurele en logistieke voorzieningen een unieke uitgangspositie, met een drietal modaliteiten (weg, water en spoor), een zeehaven, ter- minalvoorzieningen, binnenhavens en een militair vliegveld met beperkte mogelijkheden tot mede burgergebruik. De aanwezigheid en uitbouw van overslagfaciliteiten worden van een steeds groter belang voor de ontwikkeling van de regio, met name daar zij kunnen uitgroeien tot logistieke dienstverlenende centra. In het kader van een duurzame economische ontwikkeling v oorzien wij een toenemende betekenis van het vervoer over water en rail. Initiatieven uit de markt, die gericht zijn op verder uitbouw van de railterminal Leeuwarden in combinatie met een binnenvaartterminal zullen wij actief ondersteunen, evenals de verdere ontwikkeling van de zeehaven in Harlingen. Toerisme De ontwikkelingsmogelijkheden en potenties van Leeuwarden en de Westergo-zone als regio op het toeristisch vlak vloeien enerzijds voort uit de reeds aanwezige kwaliteit van met name de fysiek ruimtelijke omgeving (aantrekkelijke historische binnensteden met vele monumenten) en de sociaal-culturele omgeving (aantal aantrekkelijke musea en podia) en anderzijds de geografische ligging. Wij zijn van mening dat de gehele zone kan uitgroeien tot een toeristische functie tussen de Friese waddeneilanden en de Friese meren, b.v. in de vorm stedelijk (cultuur-)toerisme en water-/eco-toerisme. De groeiende markt voor korte vakanties, stedentrips en culturele vakanties biedt Leeuwarden kansen die benut moeten worden. Daarnaast is de ontwikkeling van de zakelijke markt van belang, b.v. de congressenmarkt. Met het Congresburo Friesland is reeds een goed organisatorisch kader bewerkstelligd. 2 perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen) Wonen Uitgaande van het groeiscenario is het voor Leeuwarden van belang dat tijdig en in voldoende omvang, aantrekkelijke woonmilieus kunnen worden aangeboden, met bovenal een gedifferentieerd aanbod.( eigen woonsfeer aansluitend bij diversiteit aan leefstijlen en inkomens) Voorkomen moet worden dat de midden- en hogere inkomensgroepen, de jonge gezinnen en de senioren wegtrekken uit Leeuwarden. Tegen gegaan moet worden dat de kansarmen, minima en langdurig werklozen ruimtelijk segregeren binnen een aantal wijken in de stad. Wij zullen ten aanzien van de huidige woningvoorraad in deze perspektief-periode de kwalitatieve aspekten in beeld brengen en op basis van het woningmarkt- en volkshuisvestingsbeleid de herstruktureringsopgave definiëren. Vanzelfsprekend zal in het kader van het grote steden beleid en het stadsvernieuwingsbeleid, Schil-Oost pre-prionteit bij herstrukturering krijgen. Ondanks dat er jaarlijks woningbouwplannen worden ontw ikkeld voor zo'n 800 tot 1000 woningen, worden er niet meer dan ca. 400 opgeleverd, waardoor Leeuwarden stelselmatig het toegewezen contingent in belangrijke mate niet weet te realiseren. Het is uiterst noodzakelijk dat wij meer ambtelijke energie gaan richten op de planologische- en bouwplanbegeleiding met als doel het sneller vlot-trekken van de bouwplannen. De planologische voorbereiding van nieuwe woonwijken vraagt steeds meer voorbereidingstijd als gevolg van de dialoog met de samenleving, de bezwarenprocedures, de vaak complexe belangen binnen de te ontwikkelen gebieden en de vaak lange en ingewikkelde onderhandelingen tussen de gemeente en de projektontwikkelaars. Om het groeiscenario werkelijk te kunnen ondersteunen vinden wij dat op zo'n kort mogelijke termijn een lange termijn planning moeten worden opgesteld voor de bouwopgaven en de voorbereiding van de nieuwe Leeuwarder bouwlokaties. Nog in 1997 zal een begin moeten worden gemaakt met de planologische voorbereiding voor de ontwikkeling van de woonlokaties, die gedeeltelijk gelijk en grotendeels na de nieuwe wijk Hempens-Teerns in produktie zullen moeten komen. Tevens zullen er alternatieven moeten worden ontwikkeld, w aarmee eventuele planologische stagnatie of vertraging c.q.afstel om andere redenen, kan worden opgevangen. Wij zullen omtrent dit vraagstuk binnenkort met aaiwullcnde voorstellen komen om de bouwopgave te kunnen realiseren. In dit kader zal voor ons van evident belang zijn, met welk resultaat de ARHI-procedure zal eindigen. Bereikbaarheid Het groeiscenario zal een grote wissel trekken op de bereikbaarheid van de stad vanuit haar omgeving, waarbij alle denkbare modaliteiten (wegen, vaarwegen, spoorwegen, luchtvaart en communicatienetwerken) in allerlei combinaties een rol zullen spelen.De kwaliteit van de verbindingen van Leeuwarden met de A7-zone, maar vooral de andere noordelijke economische motor Groningen is van belang voor de ontwikkeling van Leeuwarden en de Westergo-zone. perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen) 3

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 352