Wij zullen ons in de voorliggende beleidsperiode sterk maken voor het dichter "bijelkaar"
brengen van de twee hoofdcentra in het Noorden, Leeuwarden en Groningen.met als doel
gezamenlijk meer kritische economische massa te ontwikkelen in de concurrentiestrijd tussen
de euroregio's.
Daarnaast mikken wij op een sterke profilering van Leeuwarden en het onderscheidend
vermogen van Leeuwarden in de Westergozone ten opzichte van de A7-zone.
Wij zullen zwaar inzetten op de aansluiting van de as Groningen-Leeuwarden op eventuele
hoge-snelheidslijnen, magneetbanen of andere nieuwe modaliteiten, die de verbindingen
tussen de Randstad en Noordelijk-Duitsland. Polen, de Baltische staten. Rusland en
Skandinavie gaan verzorgen.
Voor de afwikkeling van vracht- en personenvervoer binnen de stedelijke kern zullen keuzes
moeten worden gemaakt in verkeers- en vervoerssystemen, die enerzijds aansluiten bij de
concepten van een duurzame samenleving en anderzijds aansluiten bij. de behoeften
voortvloeiend uit of voorafgaand aan. de gewenste economische ontwikkeling en de trends in
de samenleving die tenderen naar snelheid, flexibiliteit en maatwerk.
In deze beleidsperiode zal met betrekking tot de binnenstad in het kader van de projecten "de
Nieuwe Stadhet Milieu Verkeers Plan. het Parkeer Beleidsplan en het Openbaar Vervoer
Beleidsplan in onderlinge samenhang de bereikbaarheid van de binnenstad over de weg
worden vormgegeven.
Wij verwachten en zullen dit ook stimuleren, dat er enerzijds nieuwe vormen van
samenwerking zullen ontstaan tussen de traditionele vervoerders en nieuwe marktpartijen en
dat er anderzijds zich nieuwe verkeers en vervoers systemen.-produkten en diensten zullen
manifesteren die antwoord zullen geven op de behoeften op de middellange en lange termijn.
De groei van de automobiliteit overtreft alle voorgaande ramingen. Het vigerende
verkeersstructuurplan van de gemeente Leeuwarden is inmiddels sterk verouderd en slechts op
onderdelen het afgelopen decennium aangevuld met deelonderzoeken.
In 1997 zullen de resultaten bekend worden van het gezamenlijk onderzoek van de Provincie
en de gemeente Leeuwarden naar de ontsluiting van Leeuwarden via het hoofdwegennet
beschikbaar komen.
Wij zijn van mening dat aansluitend een geactualiseerd verkeersstructuurplan dient te worden
opgesteld voor Leeuwarden, waarin de effekten van de voorgestelde ruimtelijk-economische
ontwikkeling, de meest recente groeicijfers van de automobiliteit, de resultaten van het
onderzoek naar de hoofdwegenstructuur. de verkeers-milieu doelstellingen, het
parkeerbeleidsplan en het masterplan voor de binnenstad geintegreerd worden.
Een voorstel hiertoe zullen wij nog in 1997 aan de Raad voorleggen.
De binnenstad
De ruimtelijke concentratie van een groot aantal belangrijke functies, zoals cultuur, toerisme,
uitgaan, detailhandel, wonen, zorgvoorzieningen, bestuurlijke centra, dienstencentra, voor
Leeuwarden en een groot deel van de provincie Friesland is te vinden in de Leeuwarder
binnenstad.
De fysieke inrichting van de binnenstad bepaalt in hoge mate de aantrekkingskracht en de
alure. evenals de combinatie en diversiteit van de vele functies.
perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen)
De Leeuwarder binnenstad heeft een uniek karakter door de combinatie van drie sferen binnen
een compact gebied. Enerzijds het relatief rustige, noordelijke, middeleeuwse deel met vele
monumenten, anderzijds het dynamische, zuidelijke, bedrijvige en meer grootschalige deel en
met daar tussen in het gebied, waar het uitgaansleven zich concentreert met terrassen, restau
rants, cafe's, disco's, bioscopen, podia en de veelkleurige detailhandel.
Investeren in de kwaliteit, de multifunctionaliteit en de blijvende goede bereikbaarheid van de
binnenstad en het behoud van de unieke koppeling van de drie sferen zal zeker bij het groei
scenario om permanente aandacht vragen.
Een zwaarbezochte binnenstad slijt snel en kent zijn duale vraagstukken in termen van
openbare orde, prostitutie, drugsoverlast, dak- en thuislozen, drank- en gokverslaafden en zal
ook in deze zin het centrum van Friesland blijven.
Projecten zoals Hofsingel, de Nieuwe Stad en Harmoniekwartier zullen in hun verdere
uitwerking in voorliggende beleidsperiode antwoord moeten geven op de effekten van de
economische groei en de vraagstukken die samenhangen met het stedelijk centrum zijn, in
samenhang met beleid gericht op. het tegengaan van overlast, de openbare orde. de minima en
de volksgezondheid.
Een reactivering van het monumentenbeleid, het beleid m.b.t. het wonen boven winkels en het
transparant en verlicht houden van winkeletalages tijdens sluitingsuren en het benoemen van
een wijkcoƶrdinator speciaal voor de binnenstad dient ter versteviging van het sociaal
fundament, het bevorderen van het gevoel van veiligheid en de communicatie met en tussen
de belangrijkste actoren in de binnenstad.
perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen)
5