Wij zullen ons in de voorliggende beleidsperiode sterk maken voor het dichter "bijelkaar" brengen van de twee hoofdcentra in het Noorden, Leeuwarden en Groningen.met als doel gezamenlijk meer kritische economische massa te ontwikkelen in de concurrentiestrijd tussen de euroregio's. Daarnaast mikken wij op een sterke profilering van Leeuwarden en het onderscheidend vermogen van Leeuwarden in de Westergozone ten opzichte van de A7-zone. Wij zullen zwaar inzetten op de aansluiting van de as Groningen-Leeuwarden op eventuele hoge-snelheidslijnen, magneetbanen of andere nieuwe modaliteiten, die de verbindingen tussen de Randstad en Noordelijk-Duitsland. Polen, de Baltische staten. Rusland en Skandinavie gaan verzorgen. Voor de afwikkeling van vracht- en personenvervoer binnen de stedelijke kern zullen keuzes moeten worden gemaakt in verkeers- en vervoerssystemen, die enerzijds aansluiten bij de concepten van een duurzame samenleving en anderzijds aansluiten bij. de behoeften voortvloeiend uit of voorafgaand aan. de gewenste economische ontwikkeling en de trends in de samenleving die tenderen naar snelheid, flexibiliteit en maatwerk. In deze beleidsperiode zal met betrekking tot de binnenstad in het kader van de projecten "de Nieuwe Stadhet Milieu Verkeers Plan. het Parkeer Beleidsplan en het Openbaar Vervoer Beleidsplan in onderlinge samenhang de bereikbaarheid van de binnenstad over de weg worden vormgegeven. Wij verwachten en zullen dit ook stimuleren, dat er enerzijds nieuwe vormen van samenwerking zullen ontstaan tussen de traditionele vervoerders en nieuwe marktpartijen en dat er anderzijds zich nieuwe verkeers en vervoers systemen.-produkten en diensten zullen manifesteren die antwoord zullen geven op de behoeften op de middellange en lange termijn. De groei van de automobiliteit overtreft alle voorgaande ramingen. Het vigerende verkeersstructuurplan van de gemeente Leeuwarden is inmiddels sterk verouderd en slechts op onderdelen het afgelopen decennium aangevuld met deelonderzoeken. In 1997 zullen de resultaten bekend worden van het gezamenlijk onderzoek van de Provincie en de gemeente Leeuwarden naar de ontsluiting van Leeuwarden via het hoofdwegennet beschikbaar komen. Wij zijn van mening dat aansluitend een geactualiseerd verkeersstructuurplan dient te worden opgesteld voor Leeuwarden, waarin de effekten van de voorgestelde ruimtelijk-economische ontwikkeling, de meest recente groeicijfers van de automobiliteit, de resultaten van het onderzoek naar de hoofdwegenstructuur. de verkeers-milieu doelstellingen, het parkeerbeleidsplan en het masterplan voor de binnenstad geintegreerd worden. Een voorstel hiertoe zullen wij nog in 1997 aan de Raad voorleggen. De binnenstad De ruimtelijke concentratie van een groot aantal belangrijke functies, zoals cultuur, toerisme, uitgaan, detailhandel, wonen, zorgvoorzieningen, bestuurlijke centra, dienstencentra, voor Leeuwarden en een groot deel van de provincie Friesland is te vinden in de Leeuwarder binnenstad. De fysieke inrichting van de binnenstad bepaalt in hoge mate de aantrekkingskracht en de alure. evenals de combinatie en diversiteit van de vele functies. perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen) De Leeuwarder binnenstad heeft een uniek karakter door de combinatie van drie sferen binnen een compact gebied. Enerzijds het relatief rustige, noordelijke, middeleeuwse deel met vele monumenten, anderzijds het dynamische, zuidelijke, bedrijvige en meer grootschalige deel en met daar tussen in het gebied, waar het uitgaansleven zich concentreert met terrassen, restau rants, cafe's, disco's, bioscopen, podia en de veelkleurige detailhandel. Investeren in de kwaliteit, de multifunctionaliteit en de blijvende goede bereikbaarheid van de binnenstad en het behoud van de unieke koppeling van de drie sferen zal zeker bij het groei scenario om permanente aandacht vragen. Een zwaarbezochte binnenstad slijt snel en kent zijn duale vraagstukken in termen van openbare orde, prostitutie, drugsoverlast, dak- en thuislozen, drank- en gokverslaafden en zal ook in deze zin het centrum van Friesland blijven. Projecten zoals Hofsingel, de Nieuwe Stad en Harmoniekwartier zullen in hun verdere uitwerking in voorliggende beleidsperiode antwoord moeten geven op de effekten van de economische groei en de vraagstukken die samenhangen met het stedelijk centrum zijn, in samenhang met beleid gericht op. het tegengaan van overlast, de openbare orde. de minima en de volksgezondheid. Een reactivering van het monumentenbeleid, het beleid m.b.t. het wonen boven winkels en het transparant en verlicht houden van winkeletalages tijdens sluitingsuren en het benoemen van een wijkcoƶrdinator speciaal voor de binnenstad dient ter versteviging van het sociaal fundament, het bevorderen van het gevoel van veiligheid en de communicatie met en tussen de belangrijkste actoren in de binnenstad. perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen) 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 353