Bijlage 2.1 Risico's Op grond van artikel 13 van de comptabiliteitsvoorschriften geldt vanaf 1995 de verplichting om bij de financiële documenten, zoals begroting, meeijaren-perspectief e.d. inzicht te geven in de financiële risico's die de gemeente loopt. Om voor de dienst een kader te scheppen welke onderdelen wel/niet in de risicoparagraaf genoemd moeten worden, zijn de navolgende criteria gehanteerd, zoals die in de wet zijn opgenomen. Gevolgen onzeker omvang onzeker doch taxeerbaar voorziening omvang onzeker niet taxeerbaar risicoparagraaf omvang bekend voorziening Gevolgen zeker omvang onzeker doch taxeerbaar voorziening omvang onzeker niet taxeerbaar risicoparagraaf omvang bekend raming opnemen in exploitatie In de risicoparagraaf behoren geen zaken thuis die tot de normale bedrijfsvoering moeten worden gerekend. Ditzelfde geldt ook voor decentralisatiemaatregelen en bezuinigingsmaatregelen van de rijksoverheid. Immers elke rijks (decentralisatie)maatregel houdt een element van onzekerheid in, zeker zolang de exacte inhoud van de maatregel nog niet vaststaat. Ook eventuele gevolgen van politieke beslissingen behoren met in de risicoparagraaf te worden opgenomen. 1. Onderhoud Het onderhoud aan kunstwerken (bruggen, viaducten ez verhardingen, oeververdediging, vijverpartijen e.d. zal in de komende periode een aanzienlijk groter bedrag kunnen vergen dan hiervoor in de begroting aan middelen is opgenomen. Bij de restauratie van historische archiefstukken is sprake van een grote achterstand. Uitstel van restauratie kan ertoe leiden dat deze verloren gaan. De omvang van de hieruit voortvloeiende consequenties is globaal in beeld gebracht. 2. ARBO In het kader van de Arbowetgeving en de Bedrijfsinterne Milieuregelingen worden er inventarisaties verricht. Zo zullen er bijv. vermoedelijk nieuwe veiligheidsrichtlijnen voor machines e.d. gelden. Dit kan erin resulteren dat in de materiële sfeer eerder tot vervanging overgegaan dient te worden. Eén en ander kan financiële consequenties hebben. Dit geldt eveneens m.b t. een betere ziektebegeleiding onderwijzend personeel alsmede toekomstige wettelijke eisen aan de belastbaarheidsduur van de inzamelaars van afvalstoffen. 12 perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen) 3. Garantie geldleningen Wij hebben ons garant gesteld voor aan woningbouwcorporaties en een aantal welzijns- en gezondheidsinstellingen verstrekte geldleningen. Hierop wordt een zeker risico gelopen. Inmiddels zijn wij door de geldgever van de Stichting Jongerenwerk Leeuwarden aangesproken op aflossing en rente hetgeen al tot een feitelijke betaling heeft geleid. Aangezien het vermogen tijdens de liquidatie afwikkeling is overgeheveld naar de Stichting vrienden SJL zijn wij van mening dat deze de garantie over dient te nemen. 4. Gemeentefondsuitkering Het ligt in het voornemen de verfijning bodemgesteldheid ingaande 1997 aan te passen. Naast een wijziging van de definitie zal dit vermoedelijk gepaard gaan met een herziening van de uitkering. In het beleidsplan 1997-2000 is reeds rekening gehouden met een tegenvaller van 300.000. De wijziging kan grotere financiële consequenties inhouden. 5. Gemeentelijke herindeling Zoals de procedure nu verloopt wordt er van uitgegaan dat er geen extra verkiezingen behoeven te komen. Wel wordt aangenomen dat na de verkiezingen rekening gehouden zal moeten worden met meer raadsleden en een inpassingstraject in de ambtelijke organisatie. Ofwel er dient rekening gehouden te worden met frictiekosten. Daartegenover staat een hogere uitkering uit het gemeentefonds. Tegenover extra structurele lasten staan dus hogere structurele inkomsten voor de nieuwe gemeente. 6. Licenties software Database-leverancier Oracle heeft per 1997 zijn leveringsvoorwaarden in de richting van softwareleveranciers gewijzigd. Die dienen nu op te geven hoeveel Oracle licenties aan gemeenten zijn geleverd en hoeveel er door de gemeenten worden gebruikt. Op grond van de auteurswet heeft Oracle de bevoegdheid deze gegevens bij de gemeenten te toetsen. Tevens zijn de gebruikscondities aangepast. Deze gaan er nu vanuit dat door de gemeenten per licentie éénmalig een gebruiksrecht wordt gekocht (looptijd levenslang) en dat jaarlijks een onderhoudsbedrag wordt betaald. Omdat in een groot aantal gemeenten meer licenties worden gebruikt dan door de softwareleveranciers initieel zijn aangeboden ontstaat er een risico. 7. Brandweer De drie Friese brandweerregio's zijn in het kader van de versterking van de brandweer bezig met een fusieproces. Dit proces kan financiële consequenties hebben. 8. Archieven De kwaliteit van de passieve conservering i.e. de klimaatinstallatie en de archiefdepots is sterk verouderd en dient de komende jaren vervangen te worden. De eventuele financiële gevolgen van het onderzoek naar bodemvervuiling door de olietank onder het voorplein van het Gemeente Archief zijn nog niet in beeld. De mogelijkheid van forse gemeentelijke bijdragen moet niet worden onderschat. perspectief nota 1998-2001 (bijlagen) 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 357