Bijlage 2.1 Risico's
Op grond van artikel 13 van de comptabiliteitsvoorschriften geldt vanaf 1995 de verplichting
om bij de financiële documenten, zoals begroting, meeijaren-perspectief e.d. inzicht te geven
in de financiële risico's die de gemeente loopt. Om voor de dienst een kader te scheppen welke
onderdelen wel/niet in de risicoparagraaf genoemd moeten worden, zijn de navolgende
criteria gehanteerd, zoals die in de wet zijn opgenomen.
Gevolgen onzeker
omvang onzeker doch taxeerbaar voorziening
omvang onzeker niet taxeerbaar risicoparagraaf
omvang bekend voorziening
Gevolgen zeker
omvang onzeker doch taxeerbaar voorziening
omvang onzeker niet taxeerbaar risicoparagraaf
omvang bekend raming opnemen in exploitatie
In de risicoparagraaf behoren geen zaken thuis die tot de normale bedrijfsvoering moeten
worden gerekend. Ditzelfde geldt ook voor decentralisatiemaatregelen en
bezuinigingsmaatregelen van de rijksoverheid. Immers elke rijks (decentralisatie)maatregel
houdt een element van onzekerheid in, zeker zolang de exacte inhoud van de maatregel nog
niet vaststaat. Ook eventuele gevolgen van politieke beslissingen behoren met in de
risicoparagraaf te worden opgenomen.
1. Onderhoud
Het onderhoud aan kunstwerken (bruggen, viaducten ez verhardingen, oeververdediging,
vijverpartijen e.d. zal in de komende periode een aanzienlijk groter bedrag kunnen vergen dan
hiervoor in de begroting aan middelen is opgenomen. Bij de restauratie van historische
archiefstukken is sprake van een grote achterstand. Uitstel van restauratie kan ertoe leiden dat
deze verloren gaan. De omvang van de hieruit voortvloeiende consequenties is globaal in beeld
gebracht.
2. ARBO
In het kader van de Arbowetgeving en de Bedrijfsinterne Milieuregelingen worden er
inventarisaties verricht. Zo zullen er bijv. vermoedelijk nieuwe veiligheidsrichtlijnen voor
machines e.d. gelden. Dit kan erin resulteren dat in de materiële sfeer eerder tot vervanging
overgegaan dient te worden.
Eén en ander kan financiële consequenties hebben. Dit geldt eveneens m.b t. een betere
ziektebegeleiding onderwijzend personeel alsmede toekomstige wettelijke eisen aan de
belastbaarheidsduur van de inzamelaars van afvalstoffen.
12 perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen)
3. Garantie geldleningen
Wij hebben ons garant gesteld voor aan woningbouwcorporaties en een aantal welzijns- en
gezondheidsinstellingen verstrekte geldleningen. Hierop wordt een zeker risico gelopen.
Inmiddels zijn wij door de geldgever van de Stichting Jongerenwerk Leeuwarden aangesproken
op aflossing en rente hetgeen al tot een feitelijke betaling heeft geleid. Aangezien het vermogen
tijdens de liquidatie afwikkeling is overgeheveld naar de Stichting vrienden SJL zijn wij van
mening dat deze de garantie over dient te nemen.
4. Gemeentefondsuitkering
Het ligt in het voornemen de verfijning bodemgesteldheid ingaande 1997 aan te passen. Naast
een wijziging van de definitie zal dit vermoedelijk gepaard gaan met een herziening van de
uitkering. In het beleidsplan 1997-2000 is reeds rekening gehouden met een tegenvaller van
300.000. De wijziging kan grotere financiële consequenties inhouden.
5. Gemeentelijke herindeling
Zoals de procedure nu verloopt wordt er van uitgegaan dat er geen extra verkiezingen behoeven
te komen. Wel wordt aangenomen dat na de verkiezingen rekening gehouden zal moeten worden
met meer raadsleden en een inpassingstraject in de ambtelijke organisatie. Ofwel er dient
rekening gehouden te worden met frictiekosten. Daartegenover staat een hogere uitkering uit het
gemeentefonds. Tegenover extra structurele lasten staan dus hogere structurele inkomsten voor de
nieuwe gemeente.
6. Licenties software
Database-leverancier Oracle heeft per 1997 zijn leveringsvoorwaarden in de richting van
softwareleveranciers gewijzigd. Die dienen nu op te geven hoeveel Oracle licenties aan
gemeenten zijn geleverd en hoeveel er door de gemeenten worden gebruikt. Op grond van de
auteurswet heeft Oracle de bevoegdheid deze gegevens bij de gemeenten te toetsen. Tevens zijn
de gebruikscondities aangepast. Deze gaan er nu vanuit dat door de gemeenten per licentie
éénmalig een gebruiksrecht wordt gekocht (looptijd levenslang) en dat jaarlijks een
onderhoudsbedrag wordt betaald. Omdat in een groot aantal gemeenten meer licenties worden
gebruikt dan door de softwareleveranciers initieel zijn aangeboden ontstaat er een risico.
7. Brandweer
De drie Friese brandweerregio's zijn in het kader van de versterking van de brandweer bezig met
een fusieproces. Dit proces kan financiële consequenties hebben.
8. Archieven
De kwaliteit van de passieve conservering i.e. de klimaatinstallatie en de archiefdepots is sterk
verouderd en dient de komende jaren vervangen te worden. De eventuele financiële gevolgen van
het onderzoek naar bodemvervuiling door de olietank onder het voorplein van het Gemeente
Archief zijn nog niet in beeld. De mogelijkheid van forse gemeentelijke bijdragen moet niet
worden onderschat.
perspectief nota 1998-2001 (bijlagen)
13