9. Huisvesting Reiniging, Technisch Onderhoud Ten aanzien van de huisvesting van de sector RTO bestaan risico's. Indien het masterplan inzake nieuwbouw op de Greunsweg niet wordt uitgevoerd is er een risico ad. f. 175.000. t.w. de afgesproken bijdrage (reeds behandeld in Raad van december 1996) Indien huisvesting Greunsweg niet door gaat dienen aanpassingen plaats te vinden aan het pand Jachthavenlaan i.v.m. milieu-eisen. Indien de nieuwbouw aan de Greunsweg gerealiseerd wordt zal dit inhouden dat de huisvestingskosten aanmerkelijk hoger uit zullen vallen, tevens vervalt op dat moment de doorberekening van de huisvesting Jachthavenlaan. Mogelijk kan dit deels worden opgevangen door de opzet van een kringloopbedrijf. 10. 5-B Subsidie Wij hebben bezwaar aangetekend tegen de subsidievaststelling van het College van Gedeputeerde Staten t.a.v. het investeringssubsidie Groene Ster. Uitgaande van rente en afschrijving kan een negatieve uitspraak op dit beroep een structurele tegenvaller opleveren van globaal 50.000. 11. Woningverbeteringssubsidics Tussen ons en Woonservice bestaat verschil van mening over de vraag wie verantwoordelijk is voor de financiële gevolgen van het terugvorderen door het Rijk van verbeteringssubsidies. Het gaat om een bedrag van f 300.000,-. Bij controles heeft het rijk geconstateerd, dat door ons verstrekte subsidiebedragen op grond van onjuiste informatie van de kant van de subsidie ontvanger enJof aannemer zijn verleend. Naar aanleiding daarvan zijn een aantal beschikkingen voor jaarlijkse bijdragen ingetrokken die ons waren toegekend. Vervolgens zijn de betreffende beschikkingen door ons eveneens ingetrokken en de bijdragen teruggevorderd. Afgewacht moet worden in hoeverre deze terugvordering tot terugbetaling zal leiden. Het totaal aan ingetrokken beschikkingen bedraagt ongeveer f 1.400.000. 12. Grondbedrijf Over het laatste deel van de lokatiesubsidie in het gebied Camminghaburen wordt overleg gevoerd met VROM. Er bestaat een kans dat een deel hiervan terugbetaald moet worden. Op dit moment is er nog geen duidelijkheid over de omvang van het bedrag. Het gevolg van een eventuele terugbetaling is dat het kostenneutraal beeld van de exploitatie, wat als uitgangspunt gehanteerd wordt, niet gerealiseerd wordt wanneer alle nog voorziene maatregelen worden uitgevoerd. 13. B3 instellingen Ten aanzien van de B3 instellingen heeft de Gemeente uiteindelijk een verdergaande verplichting dan de eventueel toegekende exploitatiesubsidies sec. Wij verwachten dat de stichting cultureel centrum De Harmonie als enige zal resteren. Gezien de B3 status van de in liquidatie zijnde stichting zalen schaaf en stichting PMZW zullen de tekorten voor onze rekening komen. 1-1 perspectief nota 1998-2001 (bijlagen) 14. Staf en ondersteuning v.m. Frieslandhal Op de in onze dienst gebleven personen van de v.m. Frieslandhal wordt (door derden) een sterk wisselend beroep gedaan. 15. Bodemsanering Wij moeten per project f 100.000 plus 7,5 betalen. Het lijkt erop dat deze voorziening onvoldoende is om te voldoen aan het provinciale programma. Het ministerie van VROM stelt f 400.000 minder beschikbaar dan voor de sanering van het Hoeksterend bestuurlijk is overeengekomen. Het ministerie motiveert dit besluit niet. Dit heeft concreet betrekking op de kosten die ontstaan bij grondwerkzaamheden van de parkeerkelder. Daarnaast stelt het ministerie geen geld (meer) beschikbaar voor het beheersen van de eeuwigdurende sanering. Deze kosten komen nu ten laste van het reguliere provinciale budget voor bodemsanering. Deze wijze van financieren is op de langere termijn risicovol aangezien dit budget afhankelijk is van politieke besluitvorming. 16. Schadeclaims Wij kunnen door particulieren aangesproken worden voor schade als gevolg van constructiefouten bij bouwwerken waarvoor een bouwvergunning is afgegeven en planschades als gevolg van aanpassingen van bestemmingsplannen (niet zijnde grondexploitatiegebieden). De omvang van deze risico's is onzeker. Voor het voeren van juridische procedures Welzijn dient een risico ingeschat te worden van f300.000. 17. Leegstand basisscholen Ten gevolge van de fusies in het basisonderwijs is er binnen openbare basisscholen sprake van leegstand van een aantal lokalen. In het oplossen hiervan is, met name in de wijk Aldlan (problematiek rond o.b.s. De Weide en de p.c.-school Willem Alexander), vertraging ontstaan. Voor de gehele stad leidt een en ander vooralsnog tot het derven v an rijksvergoeding van rond f 100.000. 18. Decentralisatie rijkstaken primair en secundair onderw ijs. Naast de inmiddels bij de behandeling van de begroting 1997 aangemelde B en W-nota met betrekking tot de personele problemen van de sector Onderw ijs, is thans nog met duidelijk of de via de algemene uitkering te ontvangen middelen voldoende zijn voor de toekomstige noodzakelijke uitgaven. 19. Lumpsum financiering Voortgezet Ondcrw ijs De invoering van de lumpsum financiering van de personele uitgaven per 1 augustus 1996 voor het Voortgezet Onderw ijs betekent volgens de berekeningen een forse inkomstendaling. Daarnaast worden de instituten geconfronteerd met een daling van het aantal leerlingen, hetgeen eveneens gevolgen zal hebben voor de te verwachten rijksvergocding. perspectief nota 1998-2001 (bijlagen) 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 358