Bijlage 2.2 Mee- en tegenvallers
Beschrijving mee- en tegenvallers
1. Initieel begrotingstekort 1997-2000
GEMEENTEFONDS
3 Mutaties 2001
29. Garantstellingen
Op 16 december 1996 bent U akkoord gegaan met de hierop betrekking hebbende voorstellen.
Ten aanzien van de financiële aspecten moet melding worden gemaakt van een mogelijk
financieel risico van maximaal f 110.000 in verband met het verstrekken van een kredietga
rantie aan de Stichting G.C.O. Fryslan in oprichting. Ten behoeve van de dependance van het
SlauerhofFcollege te Dokkum in één gebouw, heeft er, met instemming van het Rijk, een
gebouwenruil plaatsgevonden. In principe moeten zowel de aankoopprijs als de
verbouwingskosten worden betaald uit de opbrengst van de twee verlaten panden. Omdat het
een geschatte opbrengst betrof, is zowel door de gemeente Dongeradeel als door de gemeente
Leeuwarden een garantie verleend van f 250.000. Gelet op de moeizame procedures
schonegrondverklaring m.b.t. verkoop van het le pand is er voor het 2e reeds een claim
ingediend van f31.000 (verschil tussen taxatie en feitelijke opbrengst). Daarnaast kunnen
wij mede aangesproken worden voor de voor financieringskosten.
30. Vervangingsfonds
De onderwijsinstellingen zijn verplicht om (tijdelijke) vacatures in eerste instantie aan te
bieden aan haar eigen wachtgelders. Vastgesteld is dat deze zich niet in alle gevallen hieraan
kunnen houden. De verwachting is dat het Ministerie van O.W. ons hiervoor een financiële
sanctie zal opleggen. Of de landelijke discussie hieromtrent zal leiden tot een versoepeling
van de regels en dus een beperking van de risico's, is nog niet aan te geven.
31. Wachtgeldverplichtingen
In verband met het wegvallen in 1997 van de externe financiering (ESF), is gezocht naar de
mogelijkheden om onze taak op het gebied van arbeidsmarkttoeleiding in een andere vorm
voort te zetten. De dekking van de kosten van het, voor ITB in de plaats komende, nieuwe
project Arbeidsmarkttoeleiding is incidenteel voor het jaar 1997 geregeld (f 500.000).
Dekking van de kosten na 1997, c.q. voortzetting van het project, moet in 1997 nader worden
onderzocht.
Bij stopzetting krijgen wij te maken met wachtgeldverplichtingen, kosten flankerend
beleid.(rond f 400.000)
De infrastructuur bij De Opstap is gebaseerd op een gegarandeerde afname van 40
werkervaringsplaatsen en een potentiële afname van 30 werkervaringsplaatsen. Als wij vanaf
1997 geen of minder werkervaringsplaatsen afnemen dan 40 is bij De Opstap sprake van
overbezetting, tenzij de stichting uit andere activiteiten (voldoende) inkomsten kan genereren
(rond f 300.000). A.g.v. het ontslag van de gemeente-archivaris wordt over de periode van
1998-2001 tav. wachtgelders een risico gelopen van in totaliteit f 355.000.
32. Fusieproces Regio
Binnen de drie regioverbanden in Friesland wordt momenteel gewerkt aan de voorbereiding
van een fusie om te komen tot één GGD-Friesland. Als de huidige plannen doorgaan zal er
voor Leeuwarden sprake zijn van een toename van kosten voor gemeenten uit de Regio
Noord-Friesland. Voor ons kan deze verhoging oplopen van 110.000 naar 156.640 per
1998 mede afhankelijk van de ontwikkeling van de kosten voor de indicatiecommissie. Wij
wachten de standpuntbepaling van het dagelijks bestuur van de Regio Noord-Friesland af voor
wij een standpunt innemen over de fusieplannen
18 perspectief nota 1998-2001 (bijlagen)
Het beleidsplan 1997-2000 is structureel sluitend per 2001. In de tussenliggende jaren is de
begroting sluitend dankzij tijdelijke beschikkingen over de algemene reserve. Voor een juiste
bepaling van de financiële uitgangspositie, dienen deze als 'begrotingstekort aangemerkt te
worden.
In het kader van de goedkeuringsprocedure 1997-2000 hebben Gedeputeerde Staten ons
gevraagd om een inzicht in de autonome mutaties 2001. Deze hebben wij verstrekt bij brief
van 12.11.1996 ref. JG nr.5173. Daarin is opgenomen een correctie op de perspectiefnota
1997 van 156.000 voortvloeiend uit de raadsmotie van 04-11-96. Deze concernbreed
leiden tot een totaal van 2.088.000 (inclusief 1.126.000 doorwerking perspectief nota
1997). Onderdeel hiervan zijn mutaties op het gemeentefonds van 1.256.000 en de vrijval
afkoopsommen herz.Fin. Verhoudingswet 1984 ad 490.000. In de mutatie ad. 2.088.000 is
overigens de vrijval ad 125.000 fonds boventalligen ten onrechte meegenomen (in het
kader van de rapportage over voorzieningen en reserves komen wij hierop terug).
4Overige mutaties
Op de belastingcapaciteit o.z.b. die in aanmerking genomen dient te worden voor de
uitkering gemeentefonds dient een correctie aangebracht te worden van - 98.000. Op basis
van actueler cijfers blijkt dat wij vermoedelijk 308 wooneenheden meer hebben dan
verondersteld in de berekening van het Rijk inzake de herijking van de FVwet '84. Dit
scheelt voorshands 233.000. De aanpassingen van de waarden ozb op basis van de WOZ
vallen naar verwachting aanzienlijk hoger uit dan de veronderstellingen die gehanteerd zijn
bij de herziening van de Fin. Verhoudingswet 1984. Ofschoon exacte cijfers nog niet bekend
zijn, gaan wij er van uit dat het rameb van een meevaller van 850.000 verantwoord is.
Blijkens de voorschotspecificatie 1997 d.d. 18.12.1996 wordt de uitkomst aan verfijning
bebouwde oppervlakte iets anders geïndexeerd (gewijzigde teller en noemer) dan
verondersteld. Deze wijziging is overigens optisch, omdat deze t.z.t. door de werkelijke
getallen vervangen zullen worden. De uitkomsten aan verfijning sociale structuur zijn
gebaseerd op de door de dienst Welzijn gehanteerde veronderstellingen. Tevens is rekening
gehouden met een verdere terugloop van het WAO'ers. De definitie Minderheden is blijkens
circulaire van 18.10.1996 gewijzigd. Overigens zal de gewijzigde definitie minderheden en de
actualisering van het aantal laag inkomenstrekkers vermoedelijk leiden tot een aanpassing
van het overgangstraject herziening Financiële Verhouding.
De VNG heeft overleg gevoer met het Rijk over de effecten van onderuitputting op de
rijksbegroting naar het gemeentefonds toe. Het Rijk wenste niet te tornen aan de koppeling
van het gemeentefonds met de ontw ikkeling van de Netto Rijks-Uitgaven. Overeengekomen
is dat van het gemeentefonds jaarlijks 450 miljoen wordt afgezonderd waardoor de
verrekening van kortingen achteraf i.v.m. onderuitputting vervallen. De korting betekent
perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen)
19