DIENST WELZIJN 31. Correctie Bestuursrapportagc 1996/2 27. Verhaal inkomsten wachtgelders Door een intensiever beleid met betrekking tot de wachtgelders kunnen als gevolg van verrekening van neveu-inkomsten de netto-uitkeringen structureel met 600.000 verlaagd worden. 28. Interim kosten gemeente-archief Door het besluit tot reorganisatie van het Gemeente-archief dienen een aantal incidentele kosten te worden gemaakt. Voor 1997 worden deze kosten geraamd op 255.000. Een in de Bestuursrapportage 1996/2 aangegeven structurele besparing additonele werkgelegenheid blijkt reeds via raadsbesluit van 4 nov. 1996 te zijn ingeboekt (effect 100.000). Kosten voor aanvulling boventalligheid tot een bedrag van 26.000 zijn abusievelijk verzuimd in de Bestuursrapportage te betrekken. 32. Klimaatbeheersing Palet Voor de klimaatbeheersing van de openbare basisschool 'Het Palet' is een éénmalig bedrag nodig van 488.900. 33 Hoge uitvoeringskosten Algemene bijstandswet Toename uitvoeringskosten Sociale zaken ten gevolge van toename aantal uitkerings gerechtigden en overige ontwikkelingen. In marap 1996 II is reeds gemeld dat het aantal uitkeringsgerechtigden nog steeds stijgt, ondanks de op zich succesvolle acties met andere partijen om uitkeringsgerechtigden weer aan het werk te krijgen. Op basis van de ontwikkelingen in 1996 wordt voor 1997 een gemiddeld aantal bijstandsgerechtigden venvacht van 6140; 150 meer dan in de begroting is geraamd. Daarnaast is het aantal verzoeken om bijzondere bijstand aanmerkelijk toegenomen. Tegelijkertijd stelt de rijksoverheid vanaf 1997 verplicht regelmatig heronderzoek te verrichten bij onderhoudsplichtigen, waarop (een deel van) de uitkering van een cliënt wordt verhaald. Per saldo nemen de uitvoeringskosten ten gevolge van deze ontwikkelingen in 1997 toe met 399.000. Voor 1998 wordt op grond van onder meer in de Sociale Nota 1997 van het ministerie van Sozawe gepresenteerde prognoses uitgegaan van een stijging met nog eens 60 uitkerings gerechtigden. De hiermee gepaard gaande uitvoeringskosten worden geraamd op 100.000. Voor de jaren 1999 e.v. wordt op grond van landelijke prognoses uitgegaan van een stabilisatie op het niveau van 1998. Hiertegenover v indt gedeeltelijk een correctie plaats (landelijk vindt een zekere herverdeling plaats, omdat de totaliteit aan de gemeentefondsuitkering niet wijzigt) middels de verfijnmgsuitkcring sociale structuur. 24 perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen) 34. Uitvoeringkostcn Wet Boeten. Met het oog op een uniforme handhaving van de gehele sociale zekerheidswetgeving is de Wet Boeten tot stand gebracht. Deze wet beoogt het oneigenlijk gebruik en het misbruik van sociale zekerheidsuitkeringen terug te dringen. De wet treedt per 1 juli 1997 in werking. Ten gevolge van de invoering van deze wet zullen de uitvoeringskosten toenemen. De structurele kosten met betrekking tot de extra personeelsinzet die benodigd is om de wet uit te voeren zijn berekend op minimaal 255.000. Voor de implementatie en uitvoering van de wet is door het rijk een compensatie van 56.000 verstrekt. De door het rijk geboden compensatie is onvoldoende. Ingaande 1998 is er na aftrek van de compensatie sprake van een extra beslag van 199.000. Het Rijk heeft de eenmalige compensatie voor invoeringskosten nABW verhoogd van 50 naar 180 miljoen. Onze incidentele meerinkomst via het gemeentefonds ad 1.500.000 is tot een bedrag van 400.000 nodig voor extra uitvoeringskosten. In het kader van de Bestuursrapportage 1996/2 is voor 1996 eenmalig al 450.000 geclaimd naast de hiervoor aangegeven structurele extra lasten. 35. Bijzondere bijstand In de Bestuursrapportage 1996/2 zijn extra structurele kosten bijzondere bijstand voorzien tot een bedrag van 300.000. Zoals gemeld in de Raad van 12 mei blijken die kosten beperkt te blijven tot 120.000 met ingang van 1-1-1998. In de overzichtstabel (bijlage 2.2.) is daarom voor 1997 een structurele meevaller opgenomen van 300.000 (zijnde een correctie op de bestuursrapportage) en is voor 1998 een structurele tegenvaller van 120.000 opgenomen. 36. Aanpassing Synagoge. Gelet op de aanvullende milieueisen t.a.v. het gebruik van het verhuurde pand Sacramentstraat 19 (vml Synagoge) is een investering noodzakelijk van globaal 300.000. Gelet op de verplichtingen als verhuurder (o.a. art 7 van het huurcontract) zullen de kapitaallasten voor onze rekening komen. 37. Wachtgcldverplichting Culturele centra De Harmonie. Wij stellen u voor het subsidie aan de Harmonie aan te passen i.v.m. een wachtgeldverplichting aan een door haar ontslagen medewerker. 38. Kinderopvang. Gedurende de werkingsduur van de stimuleringsmaatregel Kinderopvang hebben wij maximaal gebruik gemaakt van de regeling. Met decentralisatie naar de lokale overheid is een korting van f316.000.- doorgevoerd. Door middel van het omzetten van gesubsidieerde kindplaatsen in bedrijfsplaatsen alsmede door gebruik te maken van de mogelijkheid om kindplaatsen te financieren ten behoeve van eenoudergezinnen (de SOZAWE-regeling) wordt deze korting gedekt. In 1997 en 1998 dient te worden uitgegaan van de tegenvallers van respectievelijk 156.000 en 67.500. perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen) 25

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 363