DIENST WELZIJN
31. Correctie Bestuursrapportagc 1996/2
27. Verhaal inkomsten wachtgelders
Door een intensiever beleid met betrekking tot de wachtgelders kunnen als gevolg van
verrekening van neveu-inkomsten de netto-uitkeringen structureel met 600.000 verlaagd
worden.
28. Interim kosten gemeente-archief
Door het besluit tot reorganisatie van het Gemeente-archief dienen een aantal incidentele
kosten te worden gemaakt. Voor 1997 worden deze kosten geraamd op 255.000.
Een in de Bestuursrapportage 1996/2 aangegeven structurele besparing additonele
werkgelegenheid blijkt reeds via raadsbesluit van 4 nov. 1996 te zijn ingeboekt (effect
100.000). Kosten voor aanvulling boventalligheid tot een bedrag van 26.000 zijn
abusievelijk verzuimd in de Bestuursrapportage te betrekken.
32. Klimaatbeheersing Palet
Voor de klimaatbeheersing van de openbare basisschool 'Het Palet' is een éénmalig bedrag
nodig van 488.900.
33 Hoge uitvoeringskosten Algemene bijstandswet
Toename uitvoeringskosten Sociale zaken ten gevolge van toename aantal uitkerings
gerechtigden en overige ontwikkelingen.
In marap 1996 II is reeds gemeld dat het aantal uitkeringsgerechtigden nog steeds stijgt,
ondanks de op zich succesvolle acties met andere partijen om uitkeringsgerechtigden weer
aan het werk te krijgen. Op basis van de ontwikkelingen in 1996 wordt voor 1997 een
gemiddeld aantal bijstandsgerechtigden venvacht van 6140; 150 meer dan in de begroting is
geraamd. Daarnaast is het aantal verzoeken om bijzondere bijstand aanmerkelijk toegenomen.
Tegelijkertijd stelt de rijksoverheid vanaf 1997 verplicht regelmatig heronderzoek te
verrichten bij onderhoudsplichtigen, waarop (een deel van) de uitkering van een cliënt wordt
verhaald. Per saldo nemen de uitvoeringskosten ten gevolge van deze ontwikkelingen in 1997
toe met 399.000.
Voor 1998 wordt op grond van onder meer in de Sociale Nota 1997 van het ministerie van
Sozawe gepresenteerde prognoses uitgegaan van een stijging met nog eens 60 uitkerings
gerechtigden. De hiermee gepaard gaande uitvoeringskosten worden geraamd op 100.000.
Voor de jaren 1999 e.v. wordt op grond van landelijke prognoses uitgegaan van een
stabilisatie op het niveau van 1998. Hiertegenover v indt gedeeltelijk een correctie plaats
(landelijk vindt een zekere herverdeling plaats, omdat de totaliteit aan de
gemeentefondsuitkering niet wijzigt) middels de verfijnmgsuitkcring sociale structuur.
24 perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen)
34. Uitvoeringkostcn Wet Boeten.
Met het oog op een uniforme handhaving van de gehele sociale zekerheidswetgeving is de
Wet Boeten tot stand gebracht. Deze wet beoogt het oneigenlijk gebruik en het misbruik van
sociale zekerheidsuitkeringen terug te dringen. De wet treedt per 1 juli 1997 in werking. Ten
gevolge van de invoering van deze wet zullen de uitvoeringskosten toenemen. De structurele
kosten met betrekking tot de extra personeelsinzet die benodigd is om de wet uit te voeren zijn
berekend op minimaal 255.000. Voor de implementatie en uitvoering van de wet is door
het rijk een compensatie van 56.000 verstrekt. De door het rijk geboden compensatie is
onvoldoende. Ingaande 1998 is er na aftrek van de compensatie sprake van een extra beslag
van 199.000.
Het Rijk heeft de eenmalige compensatie voor invoeringskosten nABW verhoogd van 50
naar 180 miljoen. Onze incidentele meerinkomst via het gemeentefonds ad 1.500.000 is
tot een bedrag van 400.000 nodig voor extra uitvoeringskosten. In het kader van de
Bestuursrapportage 1996/2 is voor 1996 eenmalig al 450.000 geclaimd naast de hiervoor
aangegeven structurele extra lasten.
35. Bijzondere bijstand
In de Bestuursrapportage 1996/2 zijn extra structurele kosten bijzondere bijstand voorzien
tot een bedrag van 300.000. Zoals gemeld in de Raad van 12 mei blijken die kosten beperkt
te blijven tot 120.000 met ingang van 1-1-1998. In de overzichtstabel (bijlage 2.2.) is
daarom voor 1997 een structurele meevaller opgenomen van 300.000 (zijnde een correctie
op de bestuursrapportage) en is voor 1998 een structurele tegenvaller van 120.000
opgenomen.
36. Aanpassing Synagoge.
Gelet op de aanvullende milieueisen t.a.v. het gebruik van het verhuurde pand
Sacramentstraat 19 (vml Synagoge) is een investering noodzakelijk van globaal 300.000.
Gelet op de verplichtingen als verhuurder (o.a. art 7 van het huurcontract) zullen de
kapitaallasten voor onze rekening komen.
37. Wachtgcldverplichting Culturele centra De Harmonie.
Wij stellen u voor het subsidie aan de Harmonie aan te passen i.v.m. een
wachtgeldverplichting aan een door haar ontslagen medewerker.
38. Kinderopvang.
Gedurende de werkingsduur van de stimuleringsmaatregel Kinderopvang hebben wij
maximaal gebruik gemaakt van de regeling. Met decentralisatie naar de lokale overheid is
een korting van f316.000.- doorgevoerd. Door middel van het omzetten van gesubsidieerde
kindplaatsen in bedrijfsplaatsen alsmede door gebruik te maken van de mogelijkheid om
kindplaatsen te financieren ten behoeve van eenoudergezinnen (de SOZAWE-regeling) wordt
deze korting gedekt. In 1997 en 1998 dient te worden uitgegaan van de tegenvallers van
respectievelijk 156.000 en 67.500.
perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen)
25