DIENST STADSBEHEER 45. Kosten werkplekken DIENST STADSONTWIKKELING 53. Erfpacht 39. Wachtgelden G.C.O In de Marap 96-11 is in de Risicoparagraaf aangegeven dat ten gevolge van de bezuinigingen uit 1993 de staatssecretaris van OC&W ons aansprakelijk stelt voor de ontslaguitkerings kosten. Hangende het bij ingediende beroep is het gewenst om nu een tegenvaller op te voeren. 40. Extra-vergoeding bijzonder onderwijs (overschrijdingsregeling). De inhaaloperatie met betrekking tot de vaststelling van de kosten van het openbaar primair onderwijs over de jaren 1985 tot en met 1995 is inmiddels afgerond. Conform de toezegging is een overzicht gemaakt van de gereserveerde middelen over deze jaren, de aan de bijzondere schoolbesturen te vergoeden extra-vergoedingen en de aan de inhaaloperatie verbonden extra uitvoeringskosten. Het saldo-resultaat bedraagt 360.000 positief (incidenteel). 41. Leerlingenvervoer. Zoals in de managementrapportage 1996-11 is vermeld is door onder meer aanscherping van de toewijzingsregels een voordelig resultaat van 244.000 structureel te verwachten. Abusievelijk is verzuimd aan te geven, dat in de primitieve begroting 1997 200.000 is gereserveerd voor personeelsuitbreiding (ƒ615.000 -/- ƒ200.000). Het restant ad. 44.000 dient gehandhaafd te blijven voor de in ontwikkeling zijnde aanscherping van de vervoersregels, welke naar verwachting tot prijsstijging van het leerlingenvervoer zullen leiden. De in de bestuursrapportage opgenomen meevaller van 244.000 blijkt derhalve nihil te zijn. In de nota Ombuigingen 1997-2000 is bij het besparingsvoorstel verzelfstandiging Stadsbeheer verondersteld dat de toegerekende kosten voor werkplekken eenmalig ongedekt zullen zijn. De raming ad 1.220.000 is echter gebaseerd op een tijdsbestek van 2,5 jaar zodat incidenteel alsnog middelen kunnen vrijvallen. 46/47. Milieupolitie Door het sluiten van een nieuwe overeenkomst met het District Midden Friesland van de politie Friesland over verdere samenwerking inzake de uitvoering van de reinigings- en hondencontrole is er sprake van een verhoging van de overheadkosten van 35.000. In navolging van een eerdere gedragslijn, gaan wij erv an uit dat deze kosten doorberekend kunnen worden in het afvalstoffenrecht en de hondenbelasting. 26 perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen) 49. Inhuur zwembadpersoneel door Start In juli 1996 heeft een wijziging plaatsgevonden terzake van oproepkrachten. Voorheen waren deze in dienst als oproepkracht bij de gemeente. Het was i.v.m. de rechtspositie niet mogelijk deze situatie te handhaven. De contracten zijn 'overgenomen' door START, in enkele situaties zijn detacheringscontracten aangeboden. In verband met de huidige discussie rond de zwembaden is het niet gewenst personeel in vaste dienst aan te nemen. De risico's voor wachtgeldverplichtingen zijn hiermee afgewenteld. De kosten zijn echter op korte termijn 125.000 hoger. Gelet op het ombuigingsvoorstel zwembaden 1997-2001 gaan wij er van uit dat deze kosten in 1999 vervallen. 50. Verv roegen uitgestelde taakstelling 10% efficiency-operatic De taakstelling voor de dienst Stadsbeheer welke samenhangt met de 10% efficiency- taakstelling perspectiefnota 1996 is in het kader van de herwaarderingsvoorstellen 1997-2001 gewijzigd in 700.000 met de restrictie dat deze pas geëffectueerd wordt op het moment dat de wachtgelden Stadsbeheer zijn gedekt. Nu bij het opstellen v an de rekeningen 1995 en 1996 besloten is hiervoor middelen beschikbaar te stellen, kan van de taakstelling van f700.000 een bedrag van 200.000 in 2000 en 500.000 in 2001 worden ingeboekt.. 51. Areaaluitbreiding plantsoenen. Als gevolg van een hogere woningbouw dient rekening te worden gehouden met een areaaluitbreiding. Het betreft 0,9 ha, t.w.v. Wytgaard en het Van Slootenterrein. Ona d aanpassing van de erfpachtscanons in 1995 heeft een groot aantal erfpachters besloten over te gaan tot aankoop van de grond. De verkopen van de crfapchtsterreinen hebben ertoe geleid dat de geraamde crfpachtsopbrcngstcn voor 1997 niet zullen worden gehaald. Uit de revenuen van de verkopen worden rentebesparingen gerealiseerd welke echter niet direct budgettair worden aangewend. De opbrengst van de verkopen wordt toegevoegd aan de algemene reserve. 55. Zoncbchcer industrieterreinen Wet Geluidhinder Bij de instelling in 1993 van het in regioverband uitvoeren van het zonebeheer industrieterreinen is voor ons bij de Regio Friesland Noord ca. 100 uur per jaar gereserveerd. In de praktijk is gebleken dat de aannames niet juist zijn geweest omdat het aantal bedrijven dat zich in Leeuwarden heeft gevestigd groter is. Het werkelijk aantal benodigde uren bedraagt vanaf 1996 ca. 200 uur. perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen) 27

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 364