DIENST STADSBEHEER
45. Kosten werkplekken
DIENST STADSONTWIKKELING
53. Erfpacht
39. Wachtgelden G.C.O
In de Marap 96-11 is in de Risicoparagraaf aangegeven dat ten gevolge van de bezuinigingen
uit 1993 de staatssecretaris van OC&W ons aansprakelijk stelt voor de ontslaguitkerings
kosten. Hangende het bij ingediende beroep is het gewenst om nu een tegenvaller op te
voeren.
40. Extra-vergoeding bijzonder onderwijs (overschrijdingsregeling).
De inhaaloperatie met betrekking tot de vaststelling van de kosten van het openbaar primair
onderwijs over de jaren 1985 tot en met 1995 is inmiddels afgerond. Conform de toezegging
is een overzicht gemaakt van de gereserveerde middelen over deze jaren, de aan de
bijzondere schoolbesturen te vergoeden extra-vergoedingen en de aan de inhaaloperatie
verbonden extra uitvoeringskosten. Het saldo-resultaat bedraagt 360.000 positief
(incidenteel).
41. Leerlingenvervoer.
Zoals in de managementrapportage 1996-11 is vermeld is door onder meer aanscherping van
de toewijzingsregels een voordelig resultaat van 244.000 structureel te verwachten.
Abusievelijk is verzuimd aan te geven, dat in de primitieve begroting 1997 200.000 is
gereserveerd voor personeelsuitbreiding (ƒ615.000 -/- ƒ200.000).
Het restant ad. 44.000 dient gehandhaafd te blijven voor de in ontwikkeling zijnde
aanscherping van de vervoersregels, welke naar verwachting tot prijsstijging van het
leerlingenvervoer zullen leiden. De in de bestuursrapportage opgenomen meevaller van
244.000 blijkt derhalve nihil te zijn.
In de nota Ombuigingen 1997-2000 is bij het besparingsvoorstel verzelfstandiging
Stadsbeheer verondersteld dat de toegerekende kosten voor werkplekken eenmalig ongedekt
zullen zijn. De raming ad 1.220.000 is echter gebaseerd op een tijdsbestek van 2,5 jaar
zodat incidenteel alsnog middelen kunnen vrijvallen.
46/47. Milieupolitie
Door het sluiten van een nieuwe overeenkomst met het District Midden Friesland van de
politie Friesland over verdere samenwerking inzake de uitvoering van de reinigings- en
hondencontrole is er sprake van een verhoging van de overheadkosten van 35.000. In
navolging van een eerdere gedragslijn, gaan wij erv an uit dat deze kosten doorberekend
kunnen worden in het afvalstoffenrecht en de hondenbelasting.
26 perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen)
49. Inhuur zwembadpersoneel door Start
In juli 1996 heeft een wijziging plaatsgevonden terzake van oproepkrachten. Voorheen waren
deze in dienst als oproepkracht bij de gemeente. Het was i.v.m. de rechtspositie niet mogelijk
deze situatie te handhaven. De contracten zijn 'overgenomen' door START, in enkele
situaties zijn detacheringscontracten aangeboden. In verband met de huidige discussie rond de
zwembaden is het niet gewenst personeel in vaste dienst aan te nemen. De risico's voor
wachtgeldverplichtingen zijn hiermee afgewenteld. De kosten zijn echter op korte termijn
125.000 hoger. Gelet op het ombuigingsvoorstel zwembaden 1997-2001 gaan wij er van uit
dat deze kosten in 1999 vervallen.
50. Verv roegen uitgestelde taakstelling 10% efficiency-operatic
De taakstelling voor de dienst Stadsbeheer welke samenhangt met de 10% efficiency-
taakstelling perspectiefnota 1996 is in het kader van de herwaarderingsvoorstellen 1997-2001
gewijzigd in 700.000 met de restrictie dat deze pas geëffectueerd wordt op het moment dat
de wachtgelden Stadsbeheer zijn gedekt. Nu bij het opstellen v an de rekeningen 1995 en 1996
besloten is hiervoor middelen beschikbaar te stellen, kan van de taakstelling van f700.000
een bedrag van 200.000 in 2000 en 500.000 in 2001 worden ingeboekt..
51. Areaaluitbreiding plantsoenen.
Als gevolg van een hogere woningbouw dient rekening te worden gehouden met een
areaaluitbreiding. Het betreft 0,9 ha, t.w.v. Wytgaard en het Van Slootenterrein.
Ona d aanpassing van de erfpachtscanons in 1995 heeft een groot aantal erfpachters besloten
over te gaan tot aankoop van de grond. De verkopen van de crfapchtsterreinen hebben ertoe
geleid dat de geraamde crfpachtsopbrcngstcn voor 1997 niet zullen worden gehaald. Uit de
revenuen van de verkopen worden rentebesparingen gerealiseerd welke echter niet direct
budgettair worden aangewend. De opbrengst van de verkopen wordt toegevoegd aan de
algemene reserve.
55. Zoncbchcer industrieterreinen Wet Geluidhinder
Bij de instelling in 1993 van het in regioverband uitvoeren van het zonebeheer
industrieterreinen is voor ons bij de Regio Friesland Noord ca. 100 uur per jaar gereserveerd.
In de praktijk is gebleken dat de aannames niet juist zijn geweest omdat het aantal bedrijven
dat zich in Leeuwarden heeft gevestigd groter is. Het werkelijk aantal benodigde uren
bedraagt vanaf 1996 ca. 200 uur.
perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen)
27