Bijlage 3.1 Niet gehonoreerde wensen nieuw beleid I. Beleidsinhoudelijk A. Economische ontwikkeling Extra structurele storting stimuleringsfonds werkgelegenheid marktsector Vormgeving één-loket functie bedrijfsleven Stelpost toeristische voorzieningen B. Milieu Optimaliseren actief bodembeheer Intensivering bodemsanering Verkeersmilieuplan Intensivering capaciteit vergunningverlening en handhaving C Maatschappelijke dienstverlening Arbeidsmarkttoeleiding D. Sociaal-cultureel werk E. Onderwijs en educatie 1. Venster-Zbuurtschool Om resultaat te kunnen boeken bij het aantrekken van bedrijven en instellingen blijkt steeds vaker dat er een stimuleringsbijdrage nodig is. Voor de komende jaren liggen al de nodige claims op het fonds vast. Dit komt omdat steeds vaker gekozen wordt voor een gespreide uitbetaling van de stimuleringspremie. De directeur DSO vraagt om een structurele verhoging van de storting in het fonds van ƒ300.000,- In een notitie is al aangegeven hoe dit vorm gegeven kan worden. Belangrijke factoren hierbij zijn relatiebeheer en de proces/procedurebegeleiding. De kosten voor deze functie worden geraamd op 100.000,- per jaar. In 1997 zal aangegeven worden hoe het toeristisch beleid verder kan worden vormgegeven. Daarbij zal aangesloten worden bij het masterplan Binnenstad. Voor de komende periode zal een investering nodig zijn van minimaal 4.000.000,- Zodra co-financiers middelen beschikbaar stellen zal ook de gemeente fianciele middelen moeten hebben. Daarom wordt door de dienst gevraagd om 400.000,- per jaar beschikbaar te stellen. De erfenis van het verleden bestaat uit vervuilde locaties. Een globale raming geeft aan dat circa 600 miljoen nodig is om die schoon te maken. Het doel van actief bodembeheer is tweeledig: het financieel hanteerbaar maken via een functiegerichte benadering en het voorkomen/verminderen van stagnatie. M.b.v. een pilotproject kan hier handen en voeten aan gegeven worden. Het optimaliseren van het actief bodembeheer kent daarom een incidentele component (kosten 300.000.-) en een structurele component 144.000). Er van uitgaande dat via actief bodembeheer'de kosten van sanering met 2/3 gereduceerd kunnen worden, zal Leeuwarden nog 20 miljoen moeten investeren. Als de sanering in 20 jaar uitgevoerd gaat worden betekent dit dat er jaarlijks 1 miljoen nodig is. Fasen 2 en 3 van het verkeersmilieuplan voorzien in maatregelen ter voorkoming van doorgaand verkeer op het Ruiterskwartier, het instellen van eenrichtingsverkeer op de Nieuweweg/Westersingel. het beperken van doorgaand verkeer over de Schrans/Borniastraat. en het afsluiten van de Lorentzkade. Een totale investering van 1 140.000.- 32 perspectiefnota 1998-2001 bijlagen Hoewel de achterstanden zijn ingelopenis er onvoldoende kwaliteit om te voldoen aan de hedendaagse eisen. Die eisen zijn de laatste jaren behoorlijk verhoogd. Daarom zijn volgens de dienst drie formatieplaatsen extra nodig. De nieuwe Algemene Bijstandswet (nABW) geeft prioriteit aan de zelfstandige voorziening in het bestaan voor mensen met een bijstandsuitkering. Tegen deze achtergrond moet ook de activeringsfunctie richting arbeidsmarkt bezien worden, die in diezelfde wet, zoals ook in de Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW). centraal staat. Vanuit die activeringsfunctie wordt aan de gemeente de opdracht gegeven om onderzoek te doen naar de mogelijkheden van iedere uitkeringsgerechtigde om door arbeid zelfstandig in zijn bestaan te voorzien. Voor de uitkeringsgerechtigde die een perspectief heeft om toe te treden tot de arbeidsmarkt moet een trajectplan opgesteld worden. In een trajectplan wordt aangegeven met de inzet van welke scholing, werkervaring en begeleiding iemand geacht wordt toe te kunnen treden tot de (gesubsidieerde) arbeidsmarkt. Op het terrein van het activerend arbeidsmarktbeleid wordt al meerdere jaren door de gemeente nauw samengewerkt met Arbeidsvoorziening, sinds 1997 in het project Arbeidsmarkttoeleiding. Dit project vormt de vertaling van de in de nABW en de Arbeidsvoorzieningswet geformuleerde opdracht aan gemeente en Arbeidsvoorziening om op het terrein van het activerend arbeidsmarktbeleid samen te werken. Nadat deze taken een aantal jaren projectmatig zijn uitgevoerd, zullen ze met ingang van 1998 moeten worden ondergebracht binnen het reguliere takenpakket van de dienst Welzijn. De kosten hiervan worden geraamd op f 500.000 per jaar. Hiervoor is geen dekking aanwezig, mede omdat, ondanks alle inspanning en succes op het vlak van de arbeids markttoeleiding (Melkert, Banenpool) in Leeuwarden enerzijds, anderzijds de toestroom van arbeidskrachten op de lokale markt nog steeds stijgt. Door de directeur Welzijn wordt gevraagd voor een periode van vooralsnog 4 jaar, jaarlijks een bedrag van f 500.000 uit de middelen voor nieuw beleid beschikbaar te stellen. In de eerste helft van 1996 wordt een onderzoek verricht naar de mogelijkheden het Venster- /buurtschoolconcept en/of de Verlengde Schooldag in te voeren. Een wijkgerichte integrale aanpak van achterstandsbestrijding met daarin de functie van de school centraal past geheel in ons streven naar bestuurlijke vernieuwing in de zin van een wijkgerichte, integrale aanpak van de problematiek van de duale stad. Kosten: pm perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen) 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 367