Bijlage 3.1 Niet gehonoreerde wensen nieuw beleid
I. Beleidsinhoudelijk
A. Economische ontwikkeling
Extra structurele storting stimuleringsfonds werkgelegenheid marktsector
Vormgeving één-loket functie bedrijfsleven
Stelpost toeristische voorzieningen
B. Milieu
Optimaliseren actief bodembeheer
Intensivering bodemsanering
Verkeersmilieuplan
Intensivering capaciteit vergunningverlening en handhaving
C Maatschappelijke dienstverlening
Arbeidsmarkttoeleiding
D. Sociaal-cultureel werk
E. Onderwijs en educatie
1. Venster-Zbuurtschool
Om resultaat te kunnen boeken bij het aantrekken van bedrijven en instellingen blijkt steeds
vaker dat er een stimuleringsbijdrage nodig is. Voor de komende jaren liggen al de nodige
claims op het fonds vast. Dit komt omdat steeds vaker gekozen wordt voor een gespreide
uitbetaling van de stimuleringspremie.
De directeur DSO vraagt om een structurele verhoging van de storting in het fonds van
ƒ300.000,-
In een notitie is al aangegeven hoe dit vorm gegeven kan worden. Belangrijke factoren hierbij
zijn relatiebeheer en de proces/procedurebegeleiding.
De kosten voor deze functie worden geraamd op 100.000,- per jaar.
In 1997 zal aangegeven worden hoe het toeristisch beleid verder kan worden vormgegeven.
Daarbij zal aangesloten worden bij het masterplan Binnenstad.
Voor de komende periode zal een investering nodig zijn van minimaal 4.000.000,- Zodra
co-financiers middelen beschikbaar stellen zal ook de gemeente fianciele middelen moeten
hebben. Daarom wordt door de dienst gevraagd om 400.000,- per jaar beschikbaar te stellen.
De erfenis van het verleden bestaat uit vervuilde locaties. Een globale raming geeft aan dat
circa 600 miljoen nodig is om die schoon te maken.
Het doel van actief bodembeheer is tweeledig: het financieel hanteerbaar maken via een
functiegerichte benadering en het voorkomen/verminderen van stagnatie. M.b.v. een
pilotproject kan hier handen en voeten aan gegeven worden. Het optimaliseren van het actief
bodembeheer kent daarom een incidentele component (kosten 300.000.-) en een structurele
component 144.000).
Er van uitgaande dat via actief bodembeheer'de kosten van sanering met 2/3 gereduceerd
kunnen worden, zal Leeuwarden nog 20 miljoen moeten investeren. Als de sanering in 20
jaar uitgevoerd gaat worden betekent dit dat er jaarlijks 1 miljoen nodig is.
Fasen 2 en 3 van het verkeersmilieuplan voorzien in maatregelen ter voorkoming van
doorgaand verkeer op het Ruiterskwartier, het instellen van eenrichtingsverkeer op de
Nieuweweg/Westersingel. het beperken van doorgaand verkeer over de Schrans/Borniastraat.
en het afsluiten van de Lorentzkade. Een totale investering van 1 140.000.-
32 perspectiefnota 1998-2001 bijlagen
Hoewel de achterstanden zijn ingelopenis er onvoldoende kwaliteit om te voldoen aan de
hedendaagse eisen. Die eisen zijn de laatste jaren behoorlijk verhoogd. Daarom zijn volgens
de dienst drie formatieplaatsen extra nodig.
De nieuwe Algemene Bijstandswet (nABW) geeft prioriteit aan de zelfstandige voorziening in
het bestaan voor mensen met een bijstandsuitkering. Tegen deze achtergrond moet ook de
activeringsfunctie richting arbeidsmarkt bezien worden, die in diezelfde wet, zoals ook in de
Wet Inschakeling Werkzoekenden (WIW). centraal staat.
Vanuit die activeringsfunctie wordt aan de gemeente de opdracht gegeven om onderzoek te
doen naar de mogelijkheden van iedere uitkeringsgerechtigde om door arbeid zelfstandig in
zijn bestaan te voorzien. Voor de uitkeringsgerechtigde die een perspectief heeft om toe te
treden tot de arbeidsmarkt moet een trajectplan opgesteld worden. In een trajectplan wordt
aangegeven met de inzet van welke scholing, werkervaring en begeleiding iemand geacht
wordt toe te kunnen treden tot de (gesubsidieerde) arbeidsmarkt.
Op het terrein van het activerend arbeidsmarktbeleid wordt al meerdere jaren door de
gemeente nauw samengewerkt met Arbeidsvoorziening, sinds 1997 in het project
Arbeidsmarkttoeleiding. Dit project vormt de vertaling van de in de nABW en de
Arbeidsvoorzieningswet geformuleerde opdracht aan gemeente en Arbeidsvoorziening om op
het terrein van het activerend arbeidsmarktbeleid samen te werken.
Nadat deze taken een aantal jaren projectmatig zijn uitgevoerd, zullen ze met ingang van
1998 moeten worden ondergebracht binnen het reguliere takenpakket van de dienst Welzijn.
De kosten hiervan worden geraamd op f 500.000 per jaar. Hiervoor is geen dekking
aanwezig, mede omdat, ondanks alle inspanning en succes op het vlak van de arbeids
markttoeleiding (Melkert, Banenpool) in Leeuwarden enerzijds, anderzijds de toestroom van
arbeidskrachten op de lokale markt nog steeds stijgt.
Door de directeur Welzijn wordt gevraagd voor een periode van vooralsnog 4 jaar, jaarlijks
een bedrag van f 500.000 uit de middelen voor nieuw beleid beschikbaar te stellen.
In de eerste helft van 1996 wordt een onderzoek verricht naar de mogelijkheden het Venster-
/buurtschoolconcept en/of de Verlengde Schooldag in te voeren. Een wijkgerichte integrale
aanpak van achterstandsbestrijding met daarin de functie van de school centraal past geheel in
ons streven naar bestuurlijke vernieuwing in de zin van een wijkgerichte, integrale aanpak
van de problematiek van de duale stad.
Kosten: pm
perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen)
33