II. Bedrijfsvoering
Actualisatie bestemmingsplannen
Het beschikbare budget is onvoldoende om te zorgen voor actuele bestemmingsplannen.
Daardoor moet voor de (bouw)vergunningverlening steeds vaker afgeweken worden van
geldende plannen. Dat kost tijd en geld voor de burger en de organisatie, maar stuit ook op
steeds meer weerstand bij de provincie.Ook het rijk dringt aan op actuele
bestemmingsplannen
Voor het actualiseren raamt de dienst dat daarvoor jaarlijks 200.000,- nodig is.
Diverse ontwikkelingen Bouwen en Wonen
De sector van de dienst krijgt in toenemende mate te maken met de volgende zaken: vergroten
woningproductie, herstructurering bestaande wijken, ontwikkeling wijkaanpak, wegwerken
achterstanden monumentenzorg, ontwikkelen van een architectuurbeleid, verbeteren van de
handhaving van de bouwregelgeving,heroriëntatie op het woningvoorradbeleid. de vraag om
een kwaliteitsimpuls bij de publieksvoorlichting en volkshuisvestingsconvcnanten met de
corporaties.
Kosten: pm
J. Verkeer en venloer
Verkeersveiligheidsnota Duurzaam Veilig
In 1994 heeft de minister van V&W met het IPO en de VNG afspraken gemaakt over de
decentralisatie van het verkeersveiligheidsbeleid. In het vervolg zijn daarover op provincviale
schaal afspraken gemaakt, die geleid hebben tot een strategienota 'verkeersveiligheid
Friesland'. Daarin is gekozen voor een meer integrale aanpak van de verkeersveiligheid. In
het verlengde daarvan zou ook Leeuwarden een verkeersveiligheidsnota dienen op te stellen
die aansluit bij de nota 'verkeersveiligheid Friesland'.
Kosten: 60.000, waarvan 10.000 gedekt kan worden binnen de reguliere begroting.
K. Overige
Onderhoud gebouwen
Zie bijlage 1.2 (B)
36 perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen)
Gemeentetvinkel
In de sector Publiekszaken zijn de dienstonderdelen Burger-zaken, Belastingen,
Gegevensbeheer, Publiekvoorlichting en Centrale balie en telefoon onder één leiding
gebracht. Hiermee wordt tevens het project gemeentewinkel in werking gezet onder directe
verantwoordelijkheid van het sectorhoofd. Doelstelling van het project gemeentewinkel is om
via een gefaseerde aanpak te komen tot gedefinieerde kwaliteitseisen en continuVteit van
dienstverlening, maximale bezetting van de balies, opheffing van decentrale balies en
clustering van informatie van externe instellingen.
Om deze kwaliteitsslag te kunnen maken is gekozen voor het instellen van een
gemeentewinkel.
Voor het projekt gemeentwinkel dient een interne projektleider te worden vrijgemaakt.
Uitgegaan is van een afronding van het project per 1 januari 1999.
De geraamde kosten voor de invoering van de gemeentewinkel in relatie tot de
herstructurering van de dienst Algemene Zaken worden geraamd op een f 648.000. De
spreiding van deze kosten zijn in 1997 f 102.000 en 1998 f 546.000.
Mobiliteitsburo
Door het Intern Arbeidsburo uit te bouwen tot een mobiliteitsburo mag verwacht worden dat
de kosten van wachtgelden met een bedrag van 600.000 kunnen worden verlaagd. Met een
derlijk buro zijn wij beter in staat de wachtgelders te begeleiden en controles te houden op
neveninkomsten.
Voor éénmalige implementatiekosten is hiervoor in 1998 een bedrag nodig van 200.000.
Voor het opvangen van kosten trajectbemiddeling en risico's voor het langer doorlopen van
kosten boventalligheid is in 1998 en 1999 een bedrag nodig van 130.000. De kosten van
bmensing van het buro worden geraamd op 650.000. Hiervan kan 100.000 worden
gedekt uit hogere inkomsten uit een contract met een uitzendorganisatie. Een bedrag van
80.000 kan tenslotte worden vrijgemaakt door het inleveren van een formatieplaats binnen de
totaliteit van de P&O-afdelingen.
perspectief nota 1998-2001 (bijlagen)
37