II. Bedrijfsvoering Actualisatie bestemmingsplannen Het beschikbare budget is onvoldoende om te zorgen voor actuele bestemmingsplannen. Daardoor moet voor de (bouw)vergunningverlening steeds vaker afgeweken worden van geldende plannen. Dat kost tijd en geld voor de burger en de organisatie, maar stuit ook op steeds meer weerstand bij de provincie.Ook het rijk dringt aan op actuele bestemmingsplannen Voor het actualiseren raamt de dienst dat daarvoor jaarlijks 200.000,- nodig is. Diverse ontwikkelingen Bouwen en Wonen De sector van de dienst krijgt in toenemende mate te maken met de volgende zaken: vergroten woningproductie, herstructurering bestaande wijken, ontwikkeling wijkaanpak, wegwerken achterstanden monumentenzorg, ontwikkelen van een architectuurbeleid, verbeteren van de handhaving van de bouwregelgeving,heroriëntatie op het woningvoorradbeleid. de vraag om een kwaliteitsimpuls bij de publieksvoorlichting en volkshuisvestingsconvcnanten met de corporaties. Kosten: pm J. Verkeer en venloer Verkeersveiligheidsnota Duurzaam Veilig In 1994 heeft de minister van V&W met het IPO en de VNG afspraken gemaakt over de decentralisatie van het verkeersveiligheidsbeleid. In het vervolg zijn daarover op provincviale schaal afspraken gemaakt, die geleid hebben tot een strategienota 'verkeersveiligheid Friesland'. Daarin is gekozen voor een meer integrale aanpak van de verkeersveiligheid. In het verlengde daarvan zou ook Leeuwarden een verkeersveiligheidsnota dienen op te stellen die aansluit bij de nota 'verkeersveiligheid Friesland'. Kosten: 60.000, waarvan 10.000 gedekt kan worden binnen de reguliere begroting. K. Overige Onderhoud gebouwen Zie bijlage 1.2 (B) 36 perspectiefnota 1998-2001 (bijlagen) Gemeentetvinkel In de sector Publiekszaken zijn de dienstonderdelen Burger-zaken, Belastingen, Gegevensbeheer, Publiekvoorlichting en Centrale balie en telefoon onder één leiding gebracht. Hiermee wordt tevens het project gemeentewinkel in werking gezet onder directe verantwoordelijkheid van het sectorhoofd. Doelstelling van het project gemeentewinkel is om via een gefaseerde aanpak te komen tot gedefinieerde kwaliteitseisen en continuVteit van dienstverlening, maximale bezetting van de balies, opheffing van decentrale balies en clustering van informatie van externe instellingen. Om deze kwaliteitsslag te kunnen maken is gekozen voor het instellen van een gemeentewinkel. Voor het projekt gemeentwinkel dient een interne projektleider te worden vrijgemaakt. Uitgegaan is van een afronding van het project per 1 januari 1999. De geraamde kosten voor de invoering van de gemeentewinkel in relatie tot de herstructurering van de dienst Algemene Zaken worden geraamd op een f 648.000. De spreiding van deze kosten zijn in 1997 f 102.000 en 1998 f 546.000. Mobiliteitsburo Door het Intern Arbeidsburo uit te bouwen tot een mobiliteitsburo mag verwacht worden dat de kosten van wachtgelden met een bedrag van 600.000 kunnen worden verlaagd. Met een derlijk buro zijn wij beter in staat de wachtgelders te begeleiden en controles te houden op neveninkomsten. Voor éénmalige implementatiekosten is hiervoor in 1998 een bedrag nodig van 200.000. Voor het opvangen van kosten trajectbemiddeling en risico's voor het langer doorlopen van kosten boventalligheid is in 1998 en 1999 een bedrag nodig van 130.000. De kosten van bmensing van het buro worden geraamd op 650.000. Hiervan kan 100.000 worden gedekt uit hogere inkomsten uit een contract met een uitzendorganisatie. Een bedrag van 80.000 kan tenslotte worden vrijgemaakt door het inleveren van een formatieplaats binnen de totaliteit van de P&O-afdelingen. perspectief nota 1998-2001 (bijlagen) 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 369