Blad 4 Zo behoren onder meer niet in de risicoparagraaf thuis de normale bedrijfsrisico's, gevolgen van politieke besluit vorming en gevolgen van rijksbeleid (bijv. decentralisatie rijkssubsidies)Zolang op laatstgenoemde nog gemeentelijk beleid kan worden ontwikkeld, behoren deze niet tot de ri sico' s Wij zijn het dan ook eens met de opmerking van VB Accoun tants dat de risicoparagraaf te omvangrijk is en dat in tern nog eens de omvang aan de orde moet komen. In ons streven naar een gezonde financiële huishouding is de on derhavige inventarisatie van risico's een goede ontwikke ling. Dit inzicht maakt het mogelijk terzake gericht beleid te ontwikkelen. 2. Bedrijfsvoering Zoals in de inleiding van de jaarrekening op hoofdlijnen opgemerkt, is het afgelopen jaar weer een aantal stappen gezet ten behoeve van de verdere verbetering van het planning- en control-instrumentariumDe ontwikkeling van een schaduwproductenbegroting 1997, het instellen van een werkgroep taskforce "Eagle"belast met de verdere verbete ring van het financiële informatiesysteem en het formuleren van heldere richtlijnen voor de financiële verslaglegging kunnen worden genoemd als voorbeelden. De beoogde voordelen van de productenbegroting zijn diverse keren reeds uitvoerig aan de orde geweest. Op grond van de conclusies uit de werkgroep taskforce "Eag le" zal een besluit worden genomen over eventuele centra lisatie van de financiële administratie. 3Financiële positie en perspectief De afgelopen jaren is aandacht besteedt aan de verbetering of het verder verbeteren van de transparantie van de financiële huishouding. Voorbeelden hiervan zijn de per spectiefnota en de jaarrekening op hoofdlijnen. Wij zijn ons bewust van het feit, dat de balans op dit moment nog geen helder beeld geeft van de vermogenspositie van de ge meente. Voor zover de financiële middelen van de gemeente het toelaten zal in de toekomst aan verdere verbetering van de vermogenspositie op de balans moeten worden gewerkt. Daarbij zal dan ook worden beoordeeld in hoeverre immateri ële vaste activa ten laste van de algemene reserve kunnen worden afgeboekt. 4. Reserves en voorzieningen Onder punt l is reeds opgemerkt dat in 1996 een herschik king van reserves en voorzieningen heeft plaatsgevonden en dat in de loop van 1997 een tweede ronde zal gaan volgen. Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt moet een aantal voorzie ningen worden gevormd, zoals door VB Accountants ook te recht wordt opgemerkt Blad 5 In de Perspectiefnota 1998-2001 is reeds aandacht gegeven aan de problematiek van het achterstallig onderhoud. Bij de verdere opschoning van reserves en voorzieningen wordt in dit najaar beoordeeld in hoeverre gelden vrijgemaakt kunnen worden voor wachtgelden en pensioenen. 6. Rechtmatigheid en doelmatigheid In de jaarrekening op hoofdlijnen wordt reeds aangegeven dat over doelmatigheid op dit moment nog weinig kan worden vermeld. Daarvoor ontbreekt op dit moment veelal het in zicht in prestaties en benodigde middelen. Met de komst van de productenbegroting wordt aan een belangrijke randvoor waarde hierin verbetering te brengen, voldaan. Overigens is ook de herstructurering van de concernstaf erop gericht meer aandacht te besteden aan doelmatigheids- en effectivi- teitsonderzoeken 6Overiae opmerkingen naar aanleiding van de controle 61 Treasury en rente Met betrekking tot treasury en rente merken wij op dat er op dit moment aandacht wordt besteed aan het opstellen van een liquiditeitsprognose. De verwachting is dat hierdoor de kasstromen beter op elkaar kunnen worden afgestemd en hierdoor financiële voordelen zijn te behalen. In de Per spectiefnota 1998-2001 zijn hiervoor hogere ramingen opge voerd Tot slot onderstrepen wij de overige in hoofdstuk 6 genoem de aandachtspunten ten aanzien van inhuur van personeel, vastgoedbeheergrondexploitatie, projectbeheer en verande- ringsmanagement De procedure rond de vaststelling van de gemeenterekening Het is de bedoeling dat u de jaarrekening 1996 vaststelt in de vergadering van 25 augustus 1997, nadat deze volgens de wettelijke termijn voor een ieder ter inzage heeft gelegen en nadat van de commissie voor de rekening een positief advies is ontvangen. Vervolgens wordt de jaarrekening 1996 voor 15 september ter kennisgeving aangeboden aan het College van Gedeputeerde Staten, zodat kan worden voldaan aan de wettelijke termijn van artikel 200 van de Gemeentewet.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 440