Blad 4
Zo behoren onder meer niet in de risicoparagraaf thuis de
normale bedrijfsrisico's, gevolgen van politieke besluit
vorming en gevolgen van rijksbeleid (bijv. decentralisatie
rijkssubsidies)Zolang op laatstgenoemde nog gemeentelijk
beleid kan worden ontwikkeld, behoren deze niet tot de ri
sico' s
Wij zijn het dan ook eens met de opmerking van VB Accoun
tants dat de risicoparagraaf te omvangrijk is en dat in
tern nog eens de omvang aan de orde moet komen. In ons
streven naar een gezonde financiële huishouding is de on
derhavige inventarisatie van risico's een goede ontwikke
ling. Dit inzicht maakt het mogelijk terzake gericht beleid
te ontwikkelen.
2. Bedrijfsvoering
Zoals in de inleiding van de jaarrekening op hoofdlijnen
opgemerkt, is het afgelopen jaar weer een aantal stappen
gezet ten behoeve van de verdere verbetering van het
planning- en control-instrumentariumDe ontwikkeling van
een schaduwproductenbegroting 1997, het instellen van een
werkgroep taskforce "Eagle"belast met de verdere verbete
ring van het financiële informatiesysteem en het formuleren
van heldere richtlijnen voor de financiële verslaglegging
kunnen worden genoemd als voorbeelden.
De beoogde voordelen van de productenbegroting zijn diverse
keren reeds uitvoerig aan de orde geweest.
Op grond van de conclusies uit de werkgroep taskforce "Eag
le" zal een besluit worden genomen over eventuele centra
lisatie van de financiële administratie.
3Financiële positie en perspectief
De afgelopen jaren is aandacht besteedt aan de verbetering
of het verder verbeteren van de transparantie van de
financiële huishouding. Voorbeelden hiervan zijn de per
spectiefnota en de jaarrekening op hoofdlijnen. Wij zijn
ons bewust van het feit, dat de balans op dit moment nog
geen helder beeld geeft van de vermogenspositie van de ge
meente. Voor zover de financiële middelen van de gemeente
het toelaten zal in de toekomst aan verdere verbetering van
de vermogenspositie op de balans moeten worden gewerkt.
Daarbij zal dan ook worden beoordeeld in hoeverre immateri
ële vaste activa ten laste van de algemene reserve kunnen
worden afgeboekt.
4. Reserves en voorzieningen
Onder punt l is reeds opgemerkt dat in 1996 een herschik
king van reserves en voorzieningen heeft plaatsgevonden en
dat in de loop van 1997 een tweede ronde zal gaan volgen.
Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt moet een aantal voorzie
ningen worden gevormd, zoals door VB Accountants ook te
recht wordt opgemerkt
Blad 5
In de Perspectiefnota 1998-2001 is reeds aandacht gegeven
aan de problematiek van het achterstallig onderhoud. Bij de
verdere opschoning van reserves en voorzieningen wordt in
dit najaar beoordeeld in hoeverre gelden vrijgemaakt kunnen
worden voor wachtgelden en pensioenen.
6. Rechtmatigheid en doelmatigheid
In de jaarrekening op hoofdlijnen wordt reeds aangegeven
dat over doelmatigheid op dit moment nog weinig kan worden
vermeld. Daarvoor ontbreekt op dit moment veelal het in
zicht in prestaties en benodigde middelen. Met de komst van
de productenbegroting wordt aan een belangrijke randvoor
waarde hierin verbetering te brengen, voldaan. Overigens is
ook de herstructurering van de concernstaf erop gericht
meer aandacht te besteden aan doelmatigheids- en effectivi-
teitsonderzoeken
6Overiae opmerkingen naar aanleiding van de controle
61 Treasury en rente
Met betrekking tot treasury en rente merken wij op dat er
op dit moment aandacht wordt besteed aan het opstellen van
een liquiditeitsprognose. De verwachting is dat hierdoor de
kasstromen beter op elkaar kunnen worden afgestemd en
hierdoor financiële voordelen zijn te behalen. In de Per
spectiefnota 1998-2001 zijn hiervoor hogere ramingen opge
voerd
Tot slot onderstrepen wij de overige in hoofdstuk 6 genoem
de aandachtspunten ten aanzien van inhuur van personeel,
vastgoedbeheergrondexploitatie, projectbeheer en verande-
ringsmanagement
De procedure rond de vaststelling van de gemeenterekening
Het is de bedoeling dat u de jaarrekening 1996 vaststelt in
de vergadering van 25 augustus 1997, nadat deze volgens de
wettelijke termijn voor een ieder ter inzage heeft gelegen
en nadat van de commissie voor de rekening een positief
advies is ontvangen.
Vervolgens wordt de jaarrekening 1996 voor 15 september ter
kennisgeving aangeboden aan het College van Gedeputeerde
Staten, zodat kan worden voldaan aan de wettelijke termijn
van artikel 200 van de Gemeentewet.