Blad 4
ontstaat op het moment dat de voorzieningen zijn of
worden getroffen.
Daarnaast is het van belang, dat het profijt voor een
bepaalde onroerende zaak wordt bepaald op basis van
objectieve criteria zoals ligging, bestemming en
gebruiksmogelijkheid. Elementen zoals de feitelijke
wijze van gebruik of bebouwing zijn daarbij niet aan
de orde
Gelet op het feit dat m.n. in het oostelijk deel van
het gebied nog gronden moeten worden verworven
bestaat het gevaar dat de privaatrechtelijke wijze
van integraal kostenverhaal (via de grondprijzen of
de exploitatie-overeenkomsten) niet haalbaar blijkt
te zijn. In dat geval is er een fiscaal instrument
beschikbaar en wel door middel van het invoeren van
een baatbelasting volgens artikel 222 van de Gemeen
tewet
De baatbelasting geeft gemeenten de mogelijkheid de
kosten van de nog te treffen voorzieningen (dus de
infrastructurele voorzieningen, waaronder begrepen
het verwerven van grond) via een belasting geheel of
gedeeltelijke om te kunnen slaan over de in een
bepaald exploitatiegebied gelegen onroerende zaken,
indien het niet mogelijk blijkt die kosten via een
overeenkomst te verhalen.
De baatbelasting kan als een sluitstuk van diverse
kostenverhaalmogelijkheden worden beschouwd en dient
dus tot zekerheid om in voorkomende gevallen kosten
te kunnen verhalen van eigenaren van onroerende
zaken, die door het treffen van de gemeentelijke
voorzieningen zijn gebaat.
Wij verwachten, dat het in dit plan niet uitgesloten
is, dat problemen ontstaan met betrekking tot
kostenverhaal indien niet alle gronden kunnen worden
verworven. Wij achten het daarom gewenst een
principe-besluit te nemen tot het invoeren van een
baatbelasting om de hiervoor vermelde redenen.
Alvorens echter daadwerkelijk tot invoering van een
baatbelasting kan worden overgegaan, dient eerst een
"bekostigingsbesluit" te worden genomen.
Een bekostigingsbesluit houdt in dat de gemeenteraad
aangeeft in welke mate de met de voorzieningen
gepaard gaande kosten door middel van een -
baatbelasting zullen worden verhaald.
Tot de daadwerkelijke invoering van de baatbelasting
kan worden overgegaan zodra met de uitvoering (het
treffen van voorzieningen) een aanvang wordt genomen,
doch uiterlijk twee jaren nadat de voorzieningen
geheel zijn voltooid.
Blad 5
Naar gelang van de ontwikkelingen is het mogelijk
alsnog te besluiten af te zien van de invoering van
de belasting.
Wil de gemeente echter de mogelijkheid hebben het
instrument "baatbelasting" later te kunnen toepassen,
is het in eerste instantie noodzakelijk een
"bekostigingsbesluit" te nemen.
Een bekostigingsbesluit is tevens in het belang van
de rechtszekerheid van de toekomstige belastingplich
tigen. Toekomstige belastingplichtigen worden op deze
manier geïnformeerd over de vraag of zij in de
toekomst mogelijk zullen worden betrokken in de
heffing van een baatbelasting.
Aanduiding profijtgebied
In het besluit dient een aanduiding te worden gegeven
van het gebied, waarin de onroerende zaken zijn
gelegen die als gevolg van het treffen van
voorzieningen van openbaar nut geschikt of beter
geschikt worden voor bebouwing of in een voordeliger
positie komen te verkeren. Op de bij dit besluit
behorende kaart (nr. 35-44) is dit gebied, nader
aangeduid.
Aan de gebiedsaanduiding kunnen geen rechten worden
ontleend omtrent de vaststelling van het individuele
profijt voor een specifieke onroerende zaak. Het
uiteindelijke profijt wordt bij de vaststelling van
de baatbelastingverordening per individueel
onroerende zaak bepaald. Ook ontstaat op dat moment
duidelijkheid over de grondslag van de heffing.
Het bekostigingsbesluit beoogt slechts zodanige
rechtszekerheid te bieden, dat de eigenaren van
onroerende zaken in het aangeduide gebied ervan uit
kunnen gaan dat zij belastingplichtig zullen worden.
Specificatie voorzieningen van openbaar nut/mate van
kostenverhaal
De wet schrijft niet voor een exacte omschrijving te
geven van zowel de kosten als de aard van de te
treffen voorzieningen die zullen leiden tot profijt
voor de in het gebied opgenomen onroerende zaken. Een
opsomming van te treffen voorzieningen met een raming
van de kosten hebben wij evenwel opgenomen in de bij
dit voorstel ter inzage gelegde bijlage (bijlage KI)
Benadrukt wordt, dat het hier om een indicatieve
raming van de te verhalen kosten gaat.
De omschrijving van de kosten is zodanig gekozen dat
eventuele aanpassingen tijdens de (fasegewijze)
uitvoering van deze werken zonder bezwaar in het
kostenverhaal kunnen worden meegenomen. Op het moment