Blad 4 ontstaat op het moment dat de voorzieningen zijn of worden getroffen. Daarnaast is het van belang, dat het profijt voor een bepaalde onroerende zaak wordt bepaald op basis van objectieve criteria zoals ligging, bestemming en gebruiksmogelijkheid. Elementen zoals de feitelijke wijze van gebruik of bebouwing zijn daarbij niet aan de orde Gelet op het feit dat m.n. in het oostelijk deel van het gebied nog gronden moeten worden verworven bestaat het gevaar dat de privaatrechtelijke wijze van integraal kostenverhaal (via de grondprijzen of de exploitatie-overeenkomsten) niet haalbaar blijkt te zijn. In dat geval is er een fiscaal instrument beschikbaar en wel door middel van het invoeren van een baatbelasting volgens artikel 222 van de Gemeen tewet De baatbelasting geeft gemeenten de mogelijkheid de kosten van de nog te treffen voorzieningen (dus de infrastructurele voorzieningen, waaronder begrepen het verwerven van grond) via een belasting geheel of gedeeltelijke om te kunnen slaan over de in een bepaald exploitatiegebied gelegen onroerende zaken, indien het niet mogelijk blijkt die kosten via een overeenkomst te verhalen. De baatbelasting kan als een sluitstuk van diverse kostenverhaalmogelijkheden worden beschouwd en dient dus tot zekerheid om in voorkomende gevallen kosten te kunnen verhalen van eigenaren van onroerende zaken, die door het treffen van de gemeentelijke voorzieningen zijn gebaat. Wij verwachten, dat het in dit plan niet uitgesloten is, dat problemen ontstaan met betrekking tot kostenverhaal indien niet alle gronden kunnen worden verworven. Wij achten het daarom gewenst een principe-besluit te nemen tot het invoeren van een baatbelasting om de hiervoor vermelde redenen. Alvorens echter daadwerkelijk tot invoering van een baatbelasting kan worden overgegaan, dient eerst een "bekostigingsbesluit" te worden genomen. Een bekostigingsbesluit houdt in dat de gemeenteraad aangeeft in welke mate de met de voorzieningen gepaard gaande kosten door middel van een - baatbelasting zullen worden verhaald. Tot de daadwerkelijke invoering van de baatbelasting kan worden overgegaan zodra met de uitvoering (het treffen van voorzieningen) een aanvang wordt genomen, doch uiterlijk twee jaren nadat de voorzieningen geheel zijn voltooid. Blad 5 Naar gelang van de ontwikkelingen is het mogelijk alsnog te besluiten af te zien van de invoering van de belasting. Wil de gemeente echter de mogelijkheid hebben het instrument "baatbelasting" later te kunnen toepassen, is het in eerste instantie noodzakelijk een "bekostigingsbesluit" te nemen. Een bekostigingsbesluit is tevens in het belang van de rechtszekerheid van de toekomstige belastingplich tigen. Toekomstige belastingplichtigen worden op deze manier geïnformeerd over de vraag of zij in de toekomst mogelijk zullen worden betrokken in de heffing van een baatbelasting. Aanduiding profijtgebied In het besluit dient een aanduiding te worden gegeven van het gebied, waarin de onroerende zaken zijn gelegen die als gevolg van het treffen van voorzieningen van openbaar nut geschikt of beter geschikt worden voor bebouwing of in een voordeliger positie komen te verkeren. Op de bij dit besluit behorende kaart (nr. 35-44) is dit gebied, nader aangeduid. Aan de gebiedsaanduiding kunnen geen rechten worden ontleend omtrent de vaststelling van het individuele profijt voor een specifieke onroerende zaak. Het uiteindelijke profijt wordt bij de vaststelling van de baatbelastingverordening per individueel onroerende zaak bepaald. Ook ontstaat op dat moment duidelijkheid over de grondslag van de heffing. Het bekostigingsbesluit beoogt slechts zodanige rechtszekerheid te bieden, dat de eigenaren van onroerende zaken in het aangeduide gebied ervan uit kunnen gaan dat zij belastingplichtig zullen worden. Specificatie voorzieningen van openbaar nut/mate van kostenverhaal De wet schrijft niet voor een exacte omschrijving te geven van zowel de kosten als de aard van de te treffen voorzieningen die zullen leiden tot profijt voor de in het gebied opgenomen onroerende zaken. Een opsomming van te treffen voorzieningen met een raming van de kosten hebben wij evenwel opgenomen in de bij dit voorstel ter inzage gelegde bijlage (bijlage KI) Benadrukt wordt, dat het hier om een indicatieve raming van de te verhalen kosten gaat. De omschrijving van de kosten is zodanig gekozen dat eventuele aanpassingen tijdens de (fasegewijze) uitvoering van deze werken zonder bezwaar in het kostenverhaal kunnen worden meegenomen. Op het moment

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 446