Blad 2 Het zelfanalyserapport Het zelfanalyserapport is geschreven aan de hand van strak ke voorwaarden over de indeling en aandachtspunten. Deze voorwaarden zijn door het Rijk vastgesteld en de betrokken GSB-gemeenten zijn daarmee akkoord gegaan. De voorwaarden dwingen tot een uitgebreide en behoorlijk gedetailleerde analyse van het GSB in de steden. Daarom heeft het maken van de zelfanalyse een bijzonder hoge inzet gevraagd van zowel de projectorganisatie GSB als van de trekkers in de verschillende diensten. Bovendien heeft de rapportage een behoorlijke omvang gekregen. In de gemeente was bij de aanvang van het werken aan de zelfanalyse sprake van een behoorlijke weerstand. Er werden hoge eisen gesteld aan de rapportage en dat kostte erg veel werk, terwijl alle bij het GSB betrokken ambtenaren het belangrijker vonden om in te zetten op de daadwerkelijke uitvoering van het GSB. Daarbij was een algemene indruk, dat een zelfanalyse in deze fase meer de behoefte was van het Rijk dan van gemeenten. Gaandeweg werd echter duidelijk, dat de analyse veel waardevolle informatie levert over de aanpak van het GSB in onze gemeente. Daarom is van de nood een kans gemaakt. In de voorliggende analyse zijn per hoofdstuk beschouwingen gemaakt, die een beeld geven van de stand van zaken in de gemeentelijke organisatie, zowel ten aanzien van de beleidsvorming als ten aanzien van onze organisatie en van onze contacten met burgers en partnersHet beeld dat zo ontstaat kan een belangrijke bijdrage leveren aan de ont wikkeling van het GSB en daarmee aan de ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie. In de rapportage wordt duidelijk, dat er diverse knelpunten zijn in de gemeentelijke organisatie en in het contact met partners. Het zelfanalyserapport is bedoeld om de kwaliteit van het gemeentelijk beleid en van de gemeentelijke organisatie te verbeteren. Dat kan alleen lukken als wij ook de kwetsbare onderdelen aanwijzen. Het doel van het rapport is juist om de discussie hierover aan te scherpen en zo tot verbeteringen te komen. Als wij het GSB benaderen als een leerproces, waarin de gemeente met haar partners zoekt naar verbeteringen, past een transparante, en daar door kwetsbare opstelling. Wij verwachten dat een kritische en een open benadering de beste bijdrage zal leveren aan de uitbouw van het GSB. Zo kan een effectieve aanpak ontstaan, die overigens gekenmerkt zal worden door veel discussie en soms onvermijdelijk tot conflicten zal leiden. Voor het overige is de hoofdlijn, die uit de analyse naar voren komt zeer positief. Er wordt een beeld geschetst van een organisatie, die zeer in beweging (in Stelling) is. Op veel terreinen is sprake van een aanzienlijke vooruitgang Blad 3 als het gaat om een integrale aanpak en resultaatgericht werken. Ook valt op dat een aantal majeure beleidsprocessen in de gemeente heel direct op elkaar aansluiten. Voorbeel den zijn de ontwikkeling van wijkgericht werken, LIS, Levi 2030, en de voorgenomen aanscherping van het welzijnsbe leid, zoals beschreven in de Perspectiefnota 1998. Het GSB kan in hoge mate bijdragen aan het gewenste verbeteringsproces voor de gemeenteDaarbij zal de inzet van de ambtelijke organisatie en van het bestuur erop ge richt moeten zijn om dat proces inspirerend te maken en te houden voor alle (externe) partijen. Procedure In de inleiding van het rapport is beschreven hoe het zelf analyserapport tot stand is gekomen. De concept-rapportage is op 1 augustus naar het landelijke secretariaat verzon den. Met het secretariaat van de visitatiecommissie is overeengekomen dat de concept-zelfanalyserapporten niet onder de leden van de commissie worden verspreid. Alleen het secretariaat ontvangt de conceptrapporten en maakt op basis daarvan een overzicht van het GSB in de 15 steden. De leden van de visitatiecommissie ontvangen later de definitieve versies van de zelfanalyserapporten; zij krijgen deze 6 weken voor de visitatie in hun bezit. In Leeuwarden is de visitatie gepland op 27 en 28 november.'s Avonds 27 november gaat de visitatiecommissie in een plaatselijk hotel het visitatiebezoek voorbereiden. Op 28 november 1997 gaat de commissie om half 9 's morgens beginnen met een anderhalf durend gesprek met het voltallige college van burgemeester en wethouders. Daarna zal de commissie achtereenvolgens spreken met leden van de DR, de ambtelijke trekkers van het GSB, vertegenwoordigers van uitvoeringsorganisaties en maatschappelijke organisaties, bewoners en bedrijfsleven. Over het precieze programma en de gewenste gesprekspartners zullen we nog nader geïnformeerd worden. Aan het eind van de visitatie dag, waarschijnlijk rond zes uur, zal de visitatiecommissie een eerste indruk geven van haar bevindingen aan - in elk geval het college van burgemeester en wethouders. Deze terugkoppeling is besloten en intern.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1997 | | pagina 454