Blad 2
Het zelfanalyserapport
Het zelfanalyserapport is geschreven aan de hand van strak
ke voorwaarden over de indeling en aandachtspunten. Deze
voorwaarden zijn door het Rijk vastgesteld en de betrokken
GSB-gemeenten zijn daarmee akkoord gegaan. De voorwaarden
dwingen tot een uitgebreide en behoorlijk gedetailleerde
analyse van het GSB in de steden. Daarom heeft het maken
van de zelfanalyse een bijzonder hoge inzet gevraagd van
zowel de projectorganisatie GSB als van de trekkers in de
verschillende diensten. Bovendien heeft de rapportage een
behoorlijke omvang gekregen.
In de gemeente was bij de aanvang van het werken aan de
zelfanalyse sprake van een behoorlijke weerstand. Er werden
hoge eisen gesteld aan de rapportage en dat kostte erg veel
werk, terwijl alle bij het GSB betrokken ambtenaren het
belangrijker vonden om in te zetten op de daadwerkelijke
uitvoering van het GSB. Daarbij was een algemene indruk,
dat een zelfanalyse in deze fase meer de behoefte was van
het Rijk dan van gemeenten.
Gaandeweg werd echter duidelijk, dat de analyse veel
waardevolle informatie levert over de aanpak van het GSB in
onze gemeente. Daarom is van de nood een kans gemaakt. In
de voorliggende analyse zijn per hoofdstuk beschouwingen
gemaakt, die een beeld geven van de stand van zaken in de
gemeentelijke organisatie, zowel ten aanzien van de
beleidsvorming als ten aanzien van onze organisatie en van
onze contacten met burgers en partnersHet beeld dat zo
ontstaat kan een belangrijke bijdrage leveren aan de ont
wikkeling van het GSB en daarmee aan de ontwikkeling van de
gemeentelijke organisatie.
In de rapportage wordt duidelijk, dat er diverse knelpunten
zijn in de gemeentelijke organisatie en in het contact met
partners. Het zelfanalyserapport is bedoeld om de kwaliteit
van het gemeentelijk beleid en van de gemeentelijke
organisatie te verbeteren. Dat kan alleen lukken als wij
ook de kwetsbare onderdelen aanwijzen. Het doel van het
rapport is juist om de discussie hierover aan te scherpen
en zo tot verbeteringen te komen. Als wij het GSB benaderen
als een leerproces, waarin de gemeente met haar partners
zoekt naar verbeteringen, past een transparante, en daar
door kwetsbare opstelling. Wij verwachten dat een kritische
en een open benadering de beste bijdrage zal leveren aan de
uitbouw van het GSB. Zo kan een effectieve aanpak ontstaan,
die overigens gekenmerkt zal worden door veel discussie en
soms onvermijdelijk tot conflicten zal leiden.
Voor het overige is de hoofdlijn, die uit de analyse naar
voren komt zeer positief. Er wordt een beeld geschetst van
een organisatie, die zeer in beweging (in Stelling) is. Op
veel terreinen is sprake van een aanzienlijke vooruitgang
Blad 3
als het gaat om een integrale aanpak en resultaatgericht
werken. Ook valt op dat een aantal majeure beleidsprocessen
in de gemeente heel direct op elkaar aansluiten. Voorbeel
den zijn de ontwikkeling van wijkgericht werken, LIS, Levi
2030, en de voorgenomen aanscherping van het welzijnsbe
leid, zoals beschreven in de Perspectiefnota 1998.
Het GSB kan in hoge mate bijdragen aan het gewenste
verbeteringsproces voor de gemeenteDaarbij zal de inzet
van de ambtelijke organisatie en van het bestuur erop ge
richt moeten zijn om dat proces inspirerend te maken en te
houden voor alle (externe) partijen.
Procedure
In de inleiding van het rapport is beschreven hoe het zelf
analyserapport tot stand is gekomen. De concept-rapportage
is op 1 augustus naar het landelijke secretariaat verzon
den. Met het secretariaat van de visitatiecommissie is
overeengekomen dat de concept-zelfanalyserapporten niet
onder de leden van de commissie worden verspreid. Alleen
het secretariaat ontvangt de conceptrapporten en maakt op
basis daarvan een overzicht van het GSB in de 15 steden. De
leden van de visitatiecommissie ontvangen later de
definitieve versies van de zelfanalyserapporten; zij
krijgen deze 6 weken voor de visitatie in hun bezit. In
Leeuwarden is de visitatie gepland op 27 en 28 november.'s
Avonds 27 november gaat de visitatiecommissie in een
plaatselijk hotel het visitatiebezoek voorbereiden. Op 28
november 1997 gaat de commissie om half 9 's morgens
beginnen met een anderhalf durend gesprek met het
voltallige college van burgemeester en wethouders. Daarna
zal de commissie achtereenvolgens spreken met leden van de
DR, de ambtelijke trekkers van het GSB, vertegenwoordigers
van uitvoeringsorganisaties en maatschappelijke
organisaties, bewoners en bedrijfsleven. Over het precieze
programma en de gewenste gesprekspartners zullen we nog
nader geïnformeerd worden. Aan het eind van de visitatie
dag, waarschijnlijk rond zes uur, zal de visitatiecommissie
een eerste indruk geven van haar bevindingen aan - in elk
geval het college van burgemeester en wethouders. Deze
terugkoppeling is besloten en intern.