Blad 2
kosten van de bouw c.a. van het
Stadskantoor
ten laste van andere kredieten:
subtotaal
f 57.433.410,11
-f 375.154.00
f 57.058.256,11
beschikbaar gesteld bruto krediet
voor bouw c.a. van het Stadskantoor -f 50.213.900,00
beschikbaar gesteld krediet voor aanpas
singen t.b.v. verhuur aan de PTT ^_f501.000.00
overschrijding t.o.v. de kredieten f 6.343.356,11
De extra overschrijding ten opzichte van de behandeling van
het rapport "Onderzoek Stadskantoor" vloeit voornamelijk
voort uit de extra betaling aan BAM-Bredero ad f 767.000,--
in verband met de uitspraak in het juridisch geschil.
3. Aanpassing van de huur- en geldleningsovereenkomst
tussen de gemeente en de Stichting Stadskantoor.
De overdracht van het Stadskantoor aan de stichting heeft
destijds plaatsgevonden op basis van geraamde bedragen. De
overdracht heeft plaatsgevonden voor een bedrag van
f 30.000.000,-- (exclusief BTW). De huur is destijds be
paald op 7% van dit bedrag. Nu er sprake is van een forse
overschrijding van de bouwkosten had de overdrachtssom veel
hoger moeten worden vastgesteld. Omdat het niet mogelijk is
de overdracht aan te vullen is er - in overleg met de fis
cus - voor gekozen om het percentage van 7 te berekenen
over het uiteindelijke investeringsbedrag. Voor de bepaling
van het percentage dat in de huurovereenkomst moet worden
opgenomen wordt het aldus berekende huurbedrag gerelateerd
aan het bedrag van de overdracht van f 30.000.000,
Uiteraard leidt dit tot een percentage dat aanzienlijk ho
ger is dan 7, namelijk 10,25 voor 1997.
Als gevolg van de overgangswetgeving m.b.t. BTW-construc-
ties dient het percentage van 7 elk volgend jaar met 0,15%
te worden verhoogd.
Het rentepercentage dat de stichting aan de gemeente be
taalt over de door de gemeente aan de stichting verstrekte
geldlening is afgeleid van het percentage dat voor de huur
wordt bepaald. Het percentage van de geldlening is 2,1%
lager dan het huurpercentage en is 8,15% voor 1997. De af
trek van 2,1% houdt verband met de kosten van onderhoud en
schoonmaken, die in eerste instantie voor rekening van de
stichting komen. Deze exploitatielasten bedragen exclusief
BTW f 628.000,-- 2,1% van de overdrachtsom ad
f 30.000.000,--)
Blad 3
Op basis van bovenstaande ontwikkelingen zullen de huur- en
geldleningsovereenkomsten tussen de gemeente en de stich
ting worden aangepast.
4 Budgettaire gevolgen
Via de Perspectiefnota 1997 is een stelpost van
f 150.000,geraamd voor extra huisvestingskosten die
voortvloeien uit het juridisch geschil met BAM-Bredero en
voor de gevolgen van de aangepaste BTW-wetgeving
Bij de bepaling van de hoogte van deze stelpost was veilig-
heidhalve uitgegaan van de inschatting dat het juridisch
geschil met BAM-Bredero bijna volledig zou worden verloren.
Achteraf is dit meegevallen (zie het vertrouwelijk ter in
zage gelegde scheidsrechterlijk vonnis)
Daarnaast wordt een voordeel op BTW behaald door (overeen
komstig uw besluit van 17 februari 1997) een bedrag van
f 150.000,-- van de stelpost Gouverneurspassage en Amicitia
te bestemmen voor onderhoud en schoonmaken en dit bedrag
over te hevelen naar de Stichting Stadskantoor.
Een en ander heeft tot gevolg dat voor 1997 de huisves
tingskosten bruto ruim f 128.000,-- lager uitvallen dan
geraamd (zie de ter inzage gelegde berekening). Als gevolg
van de jaarlijkse huurstijging loopt dit bruto voordeel ge
leidelijk terug. In het jaar 2002 (laatste jaar van de
huurovereenkomst) bedraagt het voordeel nog f 75.000,--.
Deze meevallers worden verwerkt in de Perspectiefnota 1998.
Daarna ontstaat, nadat de gemeente het Stadskantoor zonder
BTW en overdrachtsbelasting van de stichting heeft terug
gekocht, een aanmerkelijk voordeel t.o.v. de begroting.
Dit voordeel bedraagt ingaande 2003 ca. f5 ton op jaarba
sis
Tenslotte delen wij u mede, dat binnenkort een overzicht
beschikbaar komt van de situatie per 1 januari 1997 van de
verkoop van de verlaten panden a.g.v. huisvesting in het
Stadskantoor. Dit overzicht wordt aan de orde gesteld in de
Commissie Stadsontwikkeling.